Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog sniglarna vägen?  (läst 6211 gånger)

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Vart tog sniglarna vägen?
« skrivet: 06 maj-17 kl 08:27 »
 Här har vi under ca. 3år haft många sniglar. Först de oranga (mördarsnigel?) och sedan var det en typ som var mer svart grå spräcklig (pantersnigel?). Det vi gjorde var att hugga dem med en barkspade men till synes utan framgång. Barnen fick 10 öre /avlivad snigel. Blev väll av med runt 50:-. Vi vidtog inga andra åtgärder.
 Nu har jag sett 4 st på insidan av brunnen. Inga fler. Är inte ledsen men dock förundrad. Vart tog de vägen? Vintern har ju varit ganska mild, någon som börjat äta dem?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-17 kl 08:50 »
Det är för torrt och för kallt på nätterna så sniglarnas aktiviteter har inte riktigt kommit igång. Här finns sniglar och snäckor av alla slag och snäckorna (de små) har inte ens tagit sig ut ur skalen utan skyddas fortfarande av hinnan.
Orange sniglar låter inte som mördarsnigel utan mer som röd skogssnigel och de äter väl inte av dina grödor?
Pantersniglar dödar jag helst inte, de sägs ha revir som de skyddar mot tex mördarsniglar och dessutom är de aldrig i odlingarna.
http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/spansk_skogssnigel.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-17 kl 10:00 »
 Grannen sa de samma. För tidigt att vara glad över detta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-17 kl 10:18 »
De milda vintrarna har gynnat sniglarna.

När värmen var i mars/april så kom massor med sniglar när det regnat. Sen försvann de i den hårda frosten/kylan. Förhoppningsvis har några av dem dött. Men det finns nog kvar i hålor i marken.

Vi har haft snigelstaketet på i över en månad. :)

seko

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-17 kl 11:46 »
Är rädd grannen har rätt. Det är nog "Ropa hej när man kommit över ån" som gäller. Dela de är en sämre ide, då det blir bara dukat bord i den egna trädgården för alla grannars sniglar också. Luktsinnet verkar vara enormt - abnormt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-17 kl 11:55 »
Förra året hade vi också värme i början av våren och sedan iskyla i slutet av april. Sedan var det nästan tomt på sniglar efter det och jag började tro att allihop strukit med. Men efter midsommar dök dom upp i sina vanliga horder igen...

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-17 kl 20:59 »
 Nu såg jag en men den var svart. Den fick krypa vidare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-17 kl 21:06 »
Jag såg också en svart idag, ute mitt i det värsta solskenet. Den såg lite besvärad ut  :P

kajjensen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #8 skrivet: 07 maj-17 kl 12:20 »
Här har vi under ca. 3år haft många sniglar. Först de oranga (mördarsnigel?) och sedan var det en typ som var mer svart grå spräcklig (pantersnigel?). Det vi gjorde var att hugga dem med en barkspade men till synes utan framgång. Barnen fick 10 öre /avlivad snigel. Blev väll av med runt 50:-. Vi vidtog inga andra åtgärder.
 Nu har jag sett 4 st på insidan av brunnen. Inga fler. Är inte ledsen men dock förundrad. Vart tog de vägen? Vintern har ju varit ganska mild, någon som börjat äta dem?


Pantersniglar skall du vara rädd om. De äter inte levande gröda. De ger sig bl.a. på mördarsniglar. De gillar växtavfall och omvandlar dessa till mull.
Övriga förtjänar bli huvudet kortare.


Postat med Alternativ.nu´s app

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #9 skrivet: 07 maj-17 kl 17:12 »
Pantersniglar skall du vara rädd om. De äter inte levande gröda. De ger sig bl.a. på mördarsniglar. De gillar växtavfall och omvandlar dessa till mull.
Övriga förtjänar bli huvudet kortare.

Pantersniglar är klassad som pest i stora delar av USA då de äter levande växter. Jag har själv suttit och tittat på pantersniglar som har ätit bönskidor på bondbönplantor. Så jo, dom äter levande gröda oavsett vad det står på den svenska wikipediasidan eller inte. Det är en seglivad myt att dom inte äter levande gröda.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #10 skrivet: 07 maj-17 kl 17:20 »
Pantersniglar är klassad som pest i stora delar av USA då de äter levande växter. Jag har själv suttit och tittat på pantersniglar som har ätit bönskidor på bondbönplantor. Så jo, dom äter levande gröda oavsett vad det står på den svenska wikipediasidan eller inte. Det är en seglivad myt att dom inte äter levande gröda.
¨Dom som finns här äter inte av det jag odlar. Vad för slags gröda föredrar de?
Jag menar mördarsniglarna äter ALLT tom varandra.
Så här står det i Wikin
Pantersnigeln förekommer ofta i närheten av människans bosättningar och trädgårdar och parker och andra liknande områden är vanliga livsmiljöer för arten. Den är en omnivor som främst är aktiv på natten och tillbringar dagen gömd på någon fuktig och skyddad plats, till exempel under en sten eller ett omkullfallet träd. Fuktiga källare kan också användas som gömställe.

Pantersniglarna kan även ge sig på mördarsniglar och skada dem, till och med så pass att de dör. De angriper ej heller levande växter och gör nytta genom att omvandla växtavfall till mull.
Och i Naturhistoriska riksmuseet
Pantersnigeln är kulturbunden och påträffas främst i trädgårdar, parker och kyrkogårdar. Under fuktiga somrar kan de bli många men de orsakar normalt inte några större skador på odlade växter.
« Senast ändrad: 07 maj-17 kl 20:51 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #11 skrivet: 07 maj-17 kl 20:08 »
Förra året hade vi också värme i början av våren och sedan iskyla i slutet av april. Sedan var det nästan tomt på sniglar efter det och jag började tro att allihop strukit med. Men efter midsommar dök dom upp i sina vanliga horder igen...

Nu har det duggat lite här på em/kvällen. Det är massor med sniglar framme igen. :(

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #12 skrivet: 07 maj-17 kl 20:23 »
Nu har det duggat lite här på em/kvällen. Det är massor med sniglar framme igen. :(
Ytterst passande att fira presidentvalet med den klassiskt franska delikatessen sniglar då 8)

seko

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #13 skrivet: 07 maj-17 kl 20:46 »
Var det inte förra året som en person hade hämnats och ätit upp de efter att de hade ätit upp allt i hans trädgård, var det du? Det var inte värt allt jobb sa han, medtanke på så lite det blev kvar att äta. I vilket fall som helst så är de helt oslagbara som handtvättmedel när man är riktigt lortig, grön och svart om händerna och Yes inte biter. Ha ett gäng i en hink och häll på varmt vatten och tvätta händerna direkt i hinken och se resultatet. Bäst i test lovar jag. Dessutom är det det bästa sättet att avliva de och deras ägg inuti de.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-17 kl 06:47 »
 i går lite regn, jordtemp 12 C*, inga sniglar nu på morgonen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-17 kl 08:53 »
På Hisingen har vi inte sett en enda ännu. Jag har ca 50 skördfärdiga salladsplantor utan snigelskydd, så jag vet var jag skall leta efter dem :)

MVH
Magnus

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #16 skrivet: 16 maj-17 kl 22:59 »
 Här hittades nu några vid påtande i rabatten. Sött slumrande. 2-4 cm långa pantersniglar (?).
Skulle det nu vara att de ofredar mej och ger sej på de växter jag jobbar med så har jag en plan:
 Klippa plåttak (korogerat) så att där bara blir en lång våg. Lång spik i ändar o mitten o sen lite trätjära uppe på.
Lägga dem runt odlingen. Tätt mot marken.
 Hade några plantor jag var rädd om. De fick en icke pantbar petflaska runt sej med en tunn ring av trätjära uppe.
Det fungerade fint. Torkar inte på länge. Smälter o rinner i värme.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #17 skrivet: 17 maj-17 kl 08:03 »
Nu är  >:D - sniglarna igång här - de har redan hunnit döda ett par tomatplantor och i morse satt ett tiotal i den gräslökstuva som förser mig med pålägg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #18 skrivet: 17 maj-17 kl 08:12 »
Även jag har siktat de första. I mina salladshuvud förstås.

Mvh
Magnus

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #19 skrivet: 17 maj-17 kl 08:51 »
Tjära på PET-flaskorna var en bra idé. Tack!

Jag har haft flaskor som skydd i några år för att få upp jordärtskockorna en bit i alla fall men ibland sitter sniglarna på insidan.

Jag har häftat fast 20 cm breda remsor av insektsnät uppe på kanten på odlingsbäddar av brädor så nätet står ut och sen hänger ner mot marken. Kryper de upp på undersidan så tyngs nätet ner och de får ännu svårare.
Verkar funka även som tätning mellan stockarna i timrad och flätad odlingsbädd.

Om jag får vara så fräck att jag gör reklam här så har jag handsmidda snigeljärn, typ barkspade fast mycket lätt, att sälja.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser