Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur känsliga är bönplantor för frost?  (läst 4387 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Hur känsliga är bönplantor för frost?
« skrivet: 05 maj-17 kl 10:17 »
Jag hade glömt hur snabbt de gror så jag satte bönorna för tidigt, nu har jag pluggbrätten med jättefina plantor som skulle vara perfekta att plantera ut om några dagar... Är rädd att de blir för stora och tar skada i hanteringen om de står inne 3 veckor till, vet någon hur frosttåliga de är? De har stått ute hela tiden utom på nätterna så de är ganska härdade, men jag har ingen aning om hur de skulle klara av ett par minusgrader, om jag planterar ut dem nu...

/Sara

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur känsliga är bönplantor för frost?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 10:46 »
Det beror på vad det är för bönor? Bondbönor tå lite kalla temperaturer medan vaxbönor och liknande är EXTREMT känsliga, de tål inte heller kalla jordtemperaturer, så man bör också mäta jordtemperaturen innan de planteras!

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
SV: Hur känsliga är bönplantor för frost?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-17 kl 08:29 »
Ja det glömde jag skriva, det är såna där prickiga kokbönor... fuoco nano någonting. Låter som jag får spetsa in mig på att hålla dem inne på nätterns ett tag till då. Tack för hjälplen!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur känsliga är bönplantor för frost?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-17 kl 11:14 »
Följ Runåbergs råd för Brytböna:

http://runabergsfroer.se/?m=208


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1119 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser