Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!  (läst 1067 gånger)

W

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!
« skrivet: 10 apr-17 kl 08:55 »
Vi har just hämtat hem ett gäng kycklingar som ska få växa till sig i bur inomhus. De är ganska nära i ålder men det kan nog skilja nån vecka mellan dem. En av kycklingarna, den största, är väldigt livlig och springer runt, hoppar på de andra, hackar och drar dun. Den hackar på alla och så gott som hela tiden (men vi har bara haft dem sedan igår eftermiddag). Lyfter vi bort den blir det lugnt i buren.

Är detta vanligt med så små kycklingar? Det ser otrevligt ut och det blir ett himla liv i buren! Gör vi något åt det eller är det bara att vänta och se hur det går?

lax

  • Gäst
SV: Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 10 apr-17 kl 10:34 »
Antagligen är det en machotupp. Ålder och storlek spelar mindre roll - det sägs att "en duktig tupp gal redan i ägget" Med det naturligtvis inte sagt att jag tycker det är duktigt att hacka på de mindre kycklingarna

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 10 apr-17 kl 10:42 »
Kan ni göra större utrymme och ha mer intressanta saker att göra där?  Ta in gräsklumpar med jord där kanske små maskar gömmer sig, ha olika grejer som kycklingarna kan krypa bakom och hoppa på.

W

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 10 apr-17 kl 15:59 »
Tack för svar! :) Vi var inte beredda på att de kan bli "tuppiga" så snart men så kan det kanske vara. Hen är stundtals lite lugnare i dag. I natt skiljde jag dem åt eftersom det var sånt liv i buren i går kväll.

Det finns lite tillbehör till kaninburen de bor i, en hylla bla, kanske borde sätta in den så de får lite olika höjder.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Erfarenhet av hackande kycklingar? Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 11:45 »
Har inga praktiska erfarenheter själv (tyvärr, bor i våning för tillfället) men i Flemming Schiötte's bok "Hönsskötsel på rimligt vis - Sprätthönans teori och praktik" räknar Schiötte upp olika kriterier för hur en tupp inte ska bete sig i en hönsflock. En av de kriterierna är att..

"- En tupp får aldrig uppträda aggresivt mot en kyckling som inte nått åldern för rangordningsstrider; hackar han ihjäl en kyckling har han ett så markant instinktsbortfall att han omedelbart bör avlägsnas."Flemming Schiött, Hönsskötsel på rimligt vis - Sprätthönans teori och praktik, 1986.

Det jag menar med detta är att hålla koll på ynglingen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser