Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad göra med 13ha åker  (läst 2599 gånger)

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
vad göra med 13ha åker
« skrivet: 10 mar-17 kl 07:06 »
Jag har 13ha åker som jag arrenderar ut till en grannbonde. Nu vill han upphöra med det efter årsskiftet. Innan jag ser om någon annan vill arrendera så tänkte jag se vad jag har för alternativ.

Förutsättningar:
Marken ligger i norduppland, just nu ger stödrätterna ca 1600/ha, dock oklart hur det blir med dem, men han som arenderar marken har dem, så antar att jag kommer få köpa dem av honom, eller hur brukar det funka?

Han har arrenderat för 1000kr/ha/år plus att jag har fått maskinhjälp när jag behövt, vilket inneburit plogning och grävning. Det ska ha motsvarat ca 1500kr/ha/år, dock har jag inte utnyttjat det fullt ut så han har väll fått rabatt antar jag.

Jag är inte jätte sugen på att investera massa pengar i nya maskiner osv. Har just nu en volvo bm 400, i halv risit skick. En slaghack. Hälften är det sått vall på just nu, den andra halvan är det träda samt plöjt på.

Vad kan jag göra för att få mest möjliga utdelning för minsta jobb om jag inte arrenderar ut. Om jag arrenderar ut, vad är ett lämpligt belopp?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #1 skrivet: 10 mar-17 kl 09:46 »
Jag har 13ha åker som jag arrenderar ut till en grannbonde. Nu vill han upphöra med det efter årsskiftet. Innan jag ser om någon annan vill arrendera så tänkte jag se vad jag har för alternativ.

Förutsättningar:
Marken ligger i norduppland, just nu ger stödrätterna ca 1600/ha, dock oklart hur det blir med dem, men han som arenderar marken har dem, så antar att jag kommer få köpa dem av honom, eller hur brukar det funka?

Han har arrenderat för 1000kr/ha/år plus att jag har fått maskinhjälp när jag behövt, vilket inneburit plogning och grävning. Det ska ha motsvarat ca 1500kr/ha/år, dock har jag inte utnyttjat det fullt ut så han har väll fått rabatt antar jag.

Jag är inte jätte sugen på att investera massa pengar i nya maskiner osv. Har just nu en volvo bm 400, i halv risit skick. En slaghack. Hälften är det sått vall på just nu, den andra halvan är det träda samt plöjt på.

Vad kan jag göra för att få mest möjliga utdelning för minsta jobb om jag inte arrenderar ut. Om jag arrenderar ut, vad är ett lämpligt belopp?
Det beror väldigt mkt på vad de är för fält.. Stora skiften, välgödslat, dränerat? Små "skitskiften"?

Här omkring är det knappt möjligt att arrendera ut små oregelbundna skiften. Man får låna ut dem gratis. Arrendatorn betalar inget och i de flesta fall tar eu-bidraget. Det markägaren får är att markerna inte växer igen.

I de fallen är det mest lönsamma man kan göra att själv putsa av vallen och ta EU-bidraget själv.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 07:28 »
Så illa är det inte, marken är uppdelad i två partier, varav den ena har en del diken i sig för dränering, den andra har en liten skogsplätt mitt i. Jag har tidigare blivit erbjuden av en eko bonde 1500kr/ha men det är inte aktuellt längre, då han gjort sig av med närliggande mark. Frågan e om det är rimligt även nu.

Men att bara slå vallen kan ju vara ett alternativ. Hur funkar det? Bara slå en eller två gånger per år, och söka stöden, sen klart? Någon skillnad på hur mkt bidrag man får beroende på hur man odlar osv? Kan man slå vallen år efter år, eller måste man agera efter en viss tid?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #3 skrivet: 11 mar-17 kl 08:24 »
Om arrendeavtalet var korrekt skrivet skall stödrätten återgå till markägaren när arrendet upphör....... men var det korrekt skrivet?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #4 skrivet: 11 mar-17 kl 12:46 »
Stödrätterna delades ut gratis en gång i tiden, för kanske 10-15 år sen. Då kunde man söka stödrätter på marken och fick dem gratis, sen kan man som i din arrendators fall sälja något man har fått gratis. Jag har själv ca 10 hektar åker utarrenderat till en bonde som fått stödrätter gratis och vi har inget kontrakt.

Tidigare (ca 3 år sen) delade inte jordbruksverket ut nya stödrätter till mark där de redan delat ut stödrätter en gång, men jag vet inte om de ändrat reglerna nu. Om din arrendator fick stödrätter gratis motsvarande dina hektar kanske du kan överta dem utan att det kostar något. Det bästa är om markägaren hade sökt stödrätterna då de delades ut gratis och sen hyrt ut dem till arrendator.

Om gårdsstödet idag inbringar ca 1600kr/ha och du kan arrendera ut det för 1000kr/ha ser jag ingen vits med att brukar marken själv om man inte har behov av hö. Här där jag bor får man ca 100-300kr i arrende per hektar så då är det mer lönsamt att bruka marken själv.

Om du söker gårdsstöd själv är reglerna att du skall slå vallen en gång per år. Alla tvärvillkor till de stöd du söker står ju på jordbruksverkets hemsida. Stöden för år 2017 skall sökas innan 4 maj. Du  kan även få kontroll på hösten för att kontrollera att du uppfyllt tvärvillkoren.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #5 skrivet: 11 mar-17 kl 19:49 »
tack för bra svar. Det finns inget skrivet tyvärr, utan har fortlöpt muntligt bara. Han brukade marken innan jag köpte gården och har bara fortsatt, samt att stödrätterna är hans mao. Antar att jag får köpa in nya stödrätter om jag ska "bruka"marken själv.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #6 skrivet: 11 mar-17 kl 22:08 »
Såvida han inte har mark utan stödrätter har han ingen nytta av dom. Då är det väl lämpligt att du köper dom. Fråga hur han tänkt sig.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: vad göra med 13ha åker
« Svar #7 skrivet: 31 mar-17 kl 14:03 »
Stödrätterna delades ut gratis en gång i tiden, för kanske 10-15 år sen. Då kunde man söka stödrätter på marken och fick dem gratis, sen kan man som i din arrendators fall sälja något man har fått gratis. Jag har själv ca 10 hektar åker utarrenderat till en bonde som fått stödrätter gratis och vi har inget kontrakt.

Tidigare (ca 3 år sen) delade inte jordbruksverket ut nya stödrätter till mark där de redan delat ut stödrätter en gång, men jag vet inte om de ändrat reglerna nu. Om din arrendator fick stödrätter gratis motsvarande dina hektar kanske du kan överta dem utan att det kostar något. Det bästa är om markägaren hade sökt stödrätterna då de delades ut gratis och sen hyrt ut dem till arrendator.


Om du möjligen är 40år eller yngre går det att ansöka om stödrätter via nationella reserven, oavsett om marken brukats med stödrätter innan eller inte. Samma sak om lantbruket startades inom två år, tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser