Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterfrågan på gris  (läst 2042 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Efterfrågan på gris
« skrivet: 06 feb-17 kl 11:44 »
Här hemma diskuterar vi att ha gris och att inte ha gris och om vi skall ha gris, skall vi köpa två kultingar och föda upp eller ska vi satsa på suggor. Plats och kunskap finns (fast på storskaligt plan). Med får, gäss, ankor, höns och kaniner så är två grisar förmycket att konsumera men det finns nära släktingar som gärna tar emot en halv gris (jag vet, mot reglerna, men hur många bryr sig när man håller sig inom närmsta läkten så som föräldrear och syskon). Är det över huvud taget ekonomiskt att föda upp två grisar och sälja 1 och 1/2 gris. Går man + - 0? Om vi istället skulle ha suggor, finns det marknad för att sälja levande kultingar. Är det en svår marknad? Hur gärna tar slaktaren emot linderöd, eller är andra raser bättre? De måste kunna gå ute. Är det kanske mer ekonomiskt att köpa det lilla fläsk vi äter direkt från slaktaren?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 11:55 »
Det framgår inte om ni tänkt avliva och slakta själva? Har ni inte tänkt göra det, så är det nog billigare att köpa färdigt.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 11:58 »
Om vi föder upp två kultingar så slaktar vi själva men inte on vi har suggor, då vill vi försöka sälja kultingarna vidare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 12:00 »
Jag har ingen egen erfarenhet. Men grisuppfödarna har ju klagat nästan lika länge och högt som mjölkbönderna. Jag såg något rapport inslag där en stor grisbonde menade på att vinsten blev ca 17 kr per gris, över hela livstiden. Och då var det riktig stordrift, inte troligt att nå sånt resultat med en handfull linderöds grisar. Så om det bara handlar om köttet så är jag övertygad om att köpa i butik blir billigare. Men sen finns det ju andra värden också. Bevarande av en gammal fin ras, ekologiskt kött, djurskydd, närproducerat osv. Efterfrågan på detta ökar kraftigt bland stadens politiskt korrekta medborgare. Om din släkt och vänner ser dessa värden som viktiga och kan ge dig några kronor extra så kan det nog kunna bekosta ert eget kött åtminstone. Men det innebär ju lite jobb, så man måste värdera sitt eget slit också.

MVH
Magnus

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 14:05 »
Finns ingen som helst lönsamhet i grisar... Föda upp några stycken och slakta själv kan väl vara kul men det är billigare i affären. Det går på närmare 3-3500kr i pengar innan en gris är 100kg och redo för slakt..
Fjäderfän och kaniner

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 17:57 »
Köp vildsvin möe goare.
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #6 skrivet: 07 feb-17 kl 16:26 »
Jag tror marknaden för smågris på tex linderöd är tämligen begränsad. Däremot om du har ett litet slakteri i närheten som du kan sälja dem (slaktklara) till och därigenom skapa byns fingris i lokala ICA affären så skulle det nog gå att få hyfsad affär på det.


/Daniel

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #7 skrivet: 07 feb-17 kl 18:05 »
Citera
...Men sen finns det ju andra värden också. Bevarande av en gammal fin ras, ekologiskt kött, djurskydd, närproducerat osv. Efterfrågan på detta ökar kraftigt bland stadens politiskt korrekta medborgare...
Dessutom är smaken på utegående linderödare exceptionell så köparna kommer tillbaka trots pris som nötkött. Godkänt, styckat och i konsumentförpackning så går det att få ekonomi i det men man måste ta lite investeringar för att få ner foderkostnaden och själv sköta transporter till och från slakteri.

Att sälja kultingar däremot är jag tveksam om det går att få ekonomi i det.


Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Efterfrågan på gris
« Svar #8 skrivet: 07 feb-17 kl 21:19 »
Tack för alla svar. Känns som att vi skall fortsätta att köpa hel gris från lokala slaktaren och lägga tiden på de andra djuren och odlingarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser