Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge behöver killingar flaskmatas?  (läst 4983 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Hur länge behöver killingar flaskmatas?
« skrivet: 28 jan-17 kl 14:45 »
Hej jag har nu i år fått 10 killingar (dum årstid men har gått bra), dock överlevde inte en av mammorna så jag är tvungen att flaskmata hennes 2 killingar, nu undrar jag bara hur länge man brukar behöva göra det innan de kan äta fast föda?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur länge behöver killingar flaskmatas?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-17 kl 07:54 »
Övergången mellan mjölk och fast föda går långsamt men börjar tidigt, en kan se killingar som bara är några dagar gamla stå och tugga - på ett höstrå :) . Mjölk behöver de i 3 månader minst, även om de redan kommer att vara igång att äta en hel del grovfoder/bete vid den åldern.
Hur gamla är killingarna nu? För killingar är nämligen små födgenier, de brukar förse sig bara det finns en eller flera digivande getter som delar med sig av mjölken. Jag har en get som var lite för ung när hon killade, och därmed inte har så mycket mjölk. Hon går i samma grupp som en 2-årig get som också killat, så unggetens killing brukar gå och tjuvtutta på den vuxna geten för att få tillräckligt med mjölk, och samtliga inblandade accepterar detta.
Jag hade en get som av någon anledning inte fick någon killing förra året, men alla de andra getterna i hennes grupp killade. Och de små liven upptäckte att där fanns minsann också ett juver, så de tuttade igång hennes mjölkproduktion och gick och diade på henne hela sommaren.
Det kanske inte är nödvändigt att flaska de små huliganerna i 3 månader, mao!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Hur länge behöver killingar flaskmatas?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-17 kl 12:46 »
Hej "skräptanten" jo jag har många getter som fått killingar nu, rättare sagt 6 stycken som går med sina nya killingar, sedan har jag då den get mammans killingar som gick bort å som jag då flaskmatar just nu. Jag har dessutom en ung get som förlorade sin killing (då den troligen blev dödad av en annan ung get som jag inte var uppmärksam på var så aggressiv). 3 av getterna som nu har killing är ung getter (från förra året), så de har inte mer mjölk än att det räcker till sin egen killing, bland de äldre getterna som fått killing tror jag det är svårt å få dom att dela med sig tyvärr då de är aggressiva mot dessa.
Jag har dock den lilla ung geten som förlorade sin killing, men jag måste mjölka ur henne å ge i flaska till de andra för att det ska fungera. Har försökt få henne acceptera dom men det går hon inte med på.
Så jag antar jag får flaskmata då ett bra tag till. Killingarna är nu lite mer än 2 veckor.
Tack för svar :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge behöver killingar flaskmatas?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-17 kl 23:24 »
Välkommen hit!  Hoppas det går bra med dina små fosterbarn!  Jag tycker att de ska ha mjölk i 4 månader för att växa sig stora och fina innan vintern kommer.  Mina brukade börja smaka på grovfoder redan andra dagen, men mycket försiktigt.  Det är bäst att de börjar med hö, löv eller gräs, inte kraftfoder, för att få rätt bakterieflora i våmmen.

  Killingar är, till skillnad från lamm, ganska lätta att förmå att dricka sin mjölk ur en skål.  Det förenklar disken!  ;)

LYCKA TILL med de små pussungarna!   :-* :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser