Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som äter sina kycklingars fjädrar?!  (läst 778 gånger)

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
höna som äter sina kycklingars fjädrar?!
« skrivet: 10 jan-17 kl 20:12 »
Hej nu har jag bekymmer med min flock höns!

strax före jul ruvade en höna fram 4 stycken kycklingar som hon har tagit väl hand om men jag märkte igår att hon har börjat noppa sin kycklingars fjädrar och äter upp dem, kycklingarna undviker därför mamman litegrann. Det känns ju väldigt onormalt, läst att fjäderätning kan bero på protein brist men jag förstår inte hur hon kan ha fått det, ända sedan de kläckts har dom fått kokt ägg, från början 2 st om dagen och nu ungefär 2 varannan dag plus vanlig kyckling start och matrester även lite torkade brännässlor. Tycker det är så underligt att det kommit nu helt plötsligt? Vad ska jag göra åt det?
Jag tillsatte vitaminer i vattnet och gav gänget blodpudding igår.

Jag har också för 3 dagar sedan behandlat med frontline spray för löss. Kan det ha ett samband?
behandlade även kycklingarna men bara med ett halvt sprut då de bara är 3 veckor, det mesta lössen är borta på dom men jag såg 3 st små små som fortfarande var kvar?! Har jag gjort fel? Borde de ha fått ett helt sprut?

Jag tycker även att kycklingarna andas ganska fort, är det normalt?

Och då jag skulle ta äggen idag så var det väldigt fuktigt i redet, misstänker att någon kalasat på äggen eftersom det bara var 1 ägg kvar och brukar vara mellan 4-6st per dag.

många frågor men Vad ska jag göra med allt? 
Mitt liv med hönsen känns jobbigt just nu! 😦

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: höna som äter sina kycklingars fjädrar?!
« Svar #1 skrivet: 10 jan-17 kl 21:40 »
Hon kan ju också vara en dålig mamma helt enkelt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser