Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innekatter trivs inte som utekatter  (läst 1731 gånger)

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
Innekatter trivs inte som utekatter
« skrivet: 05 sep-16 kl 09:35 »
Hej! Det här problemet trodde jag aldrig att jag skulle få. Flyttade i midsommar ut på en härlig gård med stall efter att ha bott inne i ett villaområde med mycket trafik så mina katter fick leva inneliv i det huset. Det är två skogisblandningar på tre och fyra år. Första två dygnen var katterna inne endast i nya huset men var stressade och ville ut, så de fick komma ut. De lämnade knappt ytterdörren. De är likadant idag, de kan gå runt huset men det är allt. Vi har kattlucka. De är bara inomhus och den ena framförallt sitter bara vid ytterdörren och vill antingen ut eller in. Så fort hon släpps ut vill hon in. De är inne större delen av dygnet, den ena sover mest och den andra är mer orolig, ut och in hela tiden. Vi har testat att stänga kattluckan och inte släppa in dom alls för att vänja dem vid utelivet men de bor i princip utanför ytterdörren så man känner sig bara elak. Jag går bort varje dag från huset med dom, men de springer bara hem igen. Det finns lite andra katter, en hankatt kommer hit ibland men han känns mest nyfiken på dem. Katterna gör bara sin toa inne, de är så vana vid det, jag ville att de skulle uträtta behoven ute med så jag tog bort lådorna och ställde dem ute men då började dom kissa inne i ett uterum så nu är lådorna inne igen. Jag känner inte att katterna trivs här. Har köpt Feliway doftflaska. Vad kan jag göra? Eller är inne-beteendet så starkt rotat i dem nu? Funderar på att flytta in dom i stallet en period för att vänja dom vid den miljön..
Har ni några ideer så mottages de med stor tacksamhet!
Frustrerad matte med ännu mer frustrerade katter (och sambo!)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #1 skrivet: 05 sep-16 kl 10:09 »
Bara att låta dem bli vana i egen takt. Hade en katt som bott inne i 8 år och hon började sådär försiktigt gå ut. Hon lärde sig gå på toa utomhus till sist också.

Fast riktiga utekatter blir de aldrig av dom tror jag. När vintern kommer vill den här katten knappast gå ut alls.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #2 skrivet: 05 sep-16 kl 10:40 »
Är det honkatter så kan de mycket väl vara rädda för/störda av de andra katterna som stryker runt, honor har mycket svårare än hanar att hävda revir.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #3 skrivet: 05 sep-16 kl 11:07 »
Jag tror du får ge det lite tid.
Jag köpte en innekatt för några år sedan och det tog ett halvår innan den började vara ute. Numera är den ute mellan 08 på morgonen till midnatt ungefär.
Jag tror också det hänger på om reviret utanför dörren din redan är upptaget? Hos mig är det ytterst sällan andra katter ute på min gård så min katt kan ha området för sig själv.

tuslus

  • Inlägg: 663
    • Medelpad
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #4 skrivet: 05 sep-16 kl 13:14 »
Det har ju bara gått två månader!
Låt dom vänja sig i sin egen takt. Jag skulle tro att ju mer du ändrar saker (flyttar kattlådor, stänger kattluckor osv) desto längre tid kommer det ta. Dom behöver känna sig trygga inne för att våga vara ute längre och längre stunder iom att deras trygghet alltid varit inomhus förut.
Även inomhusmiljön är ju ny för dom.
Det kan säkert dröja till nästa vår/sommar innan de börjar vara ute i nån större utsträckning om dom är lite försiktiga av sig.
Ge dom tid bara ska du se att det löser sig :)


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #5 skrivet: 05 sep-16 kl 13:19 »
Jag kommer ihåg de första månaderna katten fick vara ute, gick vi in och stängde dörren blev hon rädd och stod vid dörren och jamade. Hon kunde bara ute då vi var ute och vi var inom synhåll :D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #6 skrivet: 05 sep-16 kl 16:07 »
Som sagt behöver de vänja sig vid ny plats och inte bara vid att vara ute. Men nu har det gått 2.5 månad och det tycker jag är ganska lång tid. Jag tycker det borde gå på nån vecka om platsen är bra. Hur lång tid det tar för en innekatt att bli mer utekatt vet jag inte, men de verkar ju i alla fall ha ett visst intresse för att gå ut. Det kan vara något de ogillar med platsen. Det kan vara att de känner på sig att där finns farliga rovdjur. Finns det lodjur? För riktiga innekatter kanske även räv och grävling kan kännas så farligt att de inte törs gå ut. Utekatter klarar räv ganska bra, men får passa sig för grävling. Grävlingen jagar inte katter särskilt mycket eller effektivt, men det är farligt för katten att slåss med den.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #7 skrivet: 06 sep-16 kl 12:19 »
Tack för alla kloka svar! Det är en gård omgiven av åkermark, kommer säkert nån räv nattetid men jag tror inte det är rovdjur som skrämt dem men det är en del katter här. Har nu flyttat korgar och matskålar till sadelkammaren tvärs över gården, där är ju tänt på kvällen och sen sätter vi på värmen senare i höst. Det finns en kattlucka där, funderar på att sätta dit en med chip-funktion så bara mina kan gå in i stallet. Vid vårt uterum där katterna har en kattlucka stod ju en hankatt vid en gång på kvällen, vem vet om han gått in tidigare..? Min ena hona var där inne då, väldigt rädd. Den förra ägaren hade katter, deras doft är säkert kvar. Jag tänkte prova att enbart ge dom mat i stallet nu så de kan förknippa sadelkammaren med något positivt. Förut gav jag dom maten utanför ytterdörren, lite korkat så här i efterhand. Ja, det är väl ingen fördel att flytta på deras grejer men min sambo är också lite trött på dom just nu och tänkte ju försöka behålla både katter och sambo....  :)

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #8 skrivet: 15 sep-16 kl 23:58 »
Jag har tagit hand om innekatter. I första tiden har jag haft dom i sele och tagit långsamt långa promenader ute i naturen  så att dom har fått undersöka träd och buskar och lära sig att känna omgivningen. Viktigt för det kan hända att katten blir skrämd och rusar i väg och sen hittar inte hem igen om allting är nytt. Och om det finns andra katthonor i området då kan det bli kämpigt för, kattdamerna, dom gillar inte varandra. Det kan bli rejäla slagsmål. Så du och din sambo måste anstränga er lite grann, ni måste hjälpa katterna att hitta rätt och känna trygghet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #9 skrivet: 16 sep-16 kl 15:40 »
Men de här innekatterna är tydligen så pass normala att de klarar att röra sig utan koppel och i viss omfattning även går ut frivilligt. Jag kan inte heller läsa mig till att TS inte anstränger sig för att ta hand om sina katter.

Däremot är jag tveksam till att försöka flytta ut katterna i stallet. Det kan bli en alltför stor omställning för dem, om inte stallet är mycket ombonat. Beror förstås också på hur beroende de är av att ha människor i sin bostad.

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #10 skrivet: 17 sep-16 kl 06:43 »
Min erfarenhet är att katter inte uppskattar förändringar, det tar tid.
Tog över en ung innekatt (var ca ett halvår gammal). Tog nog ett år
Innan den började gå in och ut som våra tidigare katter. Vi försökte
Aldrig tvinga på den att vara ute, utan allt fick gå i kattens tempo.

Numera har vi inte ens kvar kattlådan inomhus och han är nog ute
Minst lika många timmar som inne. Lät allt gå i kattens tempo.

/ Martin

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Innekatter trivs inte som utekatter
« Svar #11 skrivet: 26 sep-16 kl 11:20 »
Tänkte bara rapportera lite hur det gått...
 De har nu haft sin sovplats och matplats i sadelkammaren i stallet som ligger tvärs över gårdsplanen, har självklart gjort det mysigt där med flera sovplatser och även filtar i fönstret där en lampa tänds på kvällen. De trivs där, jag ser de ligga och sova i fönstret och de kommer ofta ut därifrån när jag kommer ut. De är fortfarande vid huset också, vid ytterdörren, men de rör sig mycket mera över hela gården nu, det glädjer mig mycket. De känns inte stressade nu eller otrygga, är bara väldigt sociala och den ena vill ha mat hela tiden. Närmar jag mig stallet springer hon före in och står vid matskålarna, flera gånger om dagen. De får burkmat morgon och kväll och ca 2 -3 dl torrfoder om dagen, det ligger ibland kvar i skålen. Den hungriga är den vi sett med fångade byten ett antal gånger. På det stora hela funkar allt mycket bättre nu. Sen när det blir kallare får vi ju släppa in dom i huset igen men då hoppas jag de uppskattar att vara ute mer.  Sadelkammaren kommer vara uppvärmd, så de kan ju välja, men då man själv inte är ute lika mycket på vintern vill de nog komma in och få lite mer social kontakt..  :)
Jag hoppas det här ska bli bättre och bättre och nu känns det ju som det går åt rätt håll med missarna!!!!!  :) :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser