Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda solceller av olika fabrikat  (läst 1724 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Använda solceller av olika fabrikat
« skrivet: 02 nov-15 kl 17:27 »
Hej.

Försöker komma så billigt undan som möjligt när jag ska investera i solceller. Låt säga att man hittar flera olika solceller begagnat. Vad bör man då tänka på? Ska de alla ge samma spänning? Dioder som förhindrar backflöde tänkte jag installera oavsett; men förutom det är det något annat uppenbart jag bör tänka på?

(Tänker att jag bara ska ha en solcellsregulator)

/tack på förhand

Rubensgården

  • Gäst
SV: Använda solceller av olika fabrikat
« Svar #1 skrivet: 02 nov-15 kl 20:33 »
Parallellkoppling blir nog svårt med celler som ger allt för olika spänning men att seriekoppla borde gå bättre så länge man inte överskrider den maximala systemspänningen för cellerna eller laddaren. Vid seriekoppling borde du få den maximala ström som den sämsta cellen levererar om jag tänker rätt. Ett vanligt problem med solceller är anslutningen från själva cellerna till kopplingsdosan. De kan på grund av dålig kontakt ge full spänning men ingen ström. När du köper ska du därför belastningsprova cellerna så du vet att de fungerar. Det har också hänt ganska mycket på sistone när det gäller verkningsgrad och livslängd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda solceller av olika fabrikat
« Svar #2 skrivet: 02 nov-15 kl 21:39 »
Seriekopplingen förutsätter dock att alla solcellerna har ungefär samma märkström och att alla alltid blir lika belysta.
Parallellkoppling bör fungera utmärkt om de har samma spänning (samma antal seriekopplade celler), men man bör nog ha en backdiod för varje parallell-gren. Vid parallellkopplingen spelar det däremot ingen roll alls om de har olika märkström/effekt.

Solceller har ju ganska hög inre resistans, typiskt är att de lämnar mest effekt då man lastar ner dem till halva tomgångsspänningen, varvid strömmen blir ungefär hälften av solcellens kortslutningsström. I och med detta så har de goda möjligheter att fungera ganska bra i såväl serie- som parallellkopplade kombinationer.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Använda solceller av olika fabrikat
« Svar #3 skrivet: 02 nov-15 kl 22:52 »
Hallå

Stort tack för era svar.

Ska läsa på lite innan jag sätter planerna i verket. Lovar att återkomma när jag har svar på mina egna frågor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser