Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaker som mördarsniglar inte äter?  (läst 12728 gånger)

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« skrivet: 24 okt-15 kl 18:01 »
Vi har odlat i odlingslådor med snigellist i år, det blev jättebra! Men, för liten yta... Finns det någon grönsak ni har lyckats odla direkt på marken om ni har gott om mördagsniglar?

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-15 kl 20:39 »
Dom äter ju tyvär allt. mina föräldrar har extremt mycket sniglar och ingenting får ju vara ifred hos dom. Dom lyckades dock odla en hel del grönsaker som potatis, ärtor, morötter och lök när dom vart riktigt ihärdiga mot sniglarna, dvs la ut snigelfritt run hela landet, handplockade varje morgon och kväll, hade 3-5 ölfällor vid varje odlingsyta, grus mellan gångarna och koppartråd spänd runt odlingsytorna. Så har man mycket snigel så går det att odla om man orkar med allt vad det innebär :P

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-15 kl 22:45 »
Här får grejerna vara ifred. Ängsmarken går ända fram till odlingsytan och både spanska sniglar och deras fiender håller hellre till där. De som snurrat runt i odlingen har typ bara brytt sig om vissa ogräs och dött luk.
Gräsklipparmaskiner är bannlysta här..

Kortsnaggad gräsmatta, hårdgjorda ytor osv trivs inga på, men de spanska är de som ger sig ut där utan tvekan. Tänk en tom gräsmatta där det enda lockande som finns är ett grönsaksland, eller kanske bara någon pallkrage med gott i.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-15 kl 08:33 »
Tack för era svar Pentti Linkola och Hemmusen!

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-15 kl 09:34 »
Vi har väldigt mycket sniglar och snäckor av alla slag. Den spanska sniglen är såklart värst men de är relativt lätta att hålla efter om jag jämför med åkersniglen här.
Men jag får ändå ut mycket av odlingarna. Kål är väl godast för sniglarna här. Men grönkål o broccoli verkar de inte äta av alls knappt.
Lök verkar sniglarna här förtjusta i. Både vitlök och vanlig lök. Vitlöken påverkades inte men den vanliga löken stannade i växten efter att sniglarna ätit upp all blast.
Småplantor av squash är också kalasmat. Men sen reder plantorna sig bra själv när de vuxit upp lite.
Sniglarna rör i princip inte bönor, ärtor, haverrot, majs, kron-, jordärtskockor, grönkål, broccoli, och potatis här. Tomat är inte speciellt populärt heller.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-15 kl 18:41 »
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Hökenäs! Broccoli och grönkål...  Det kanske vore något... Då kan jag ju ha annat i lådorna...

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-15 kl 21:00 »
"Vanliga" sniglar tuggade gärna på min svartkål. Har för mig att Lena Israelsson sa något om att sniglarna undviker röda sallatsorter.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-17 kl 12:32 »
Har hört att man ska göra en fåra runt sitt land och lägga ett tjockt lager salt.. Salt är inte någon höjdare för dom att krypa på 👍👍 Det ska jag göra i år.. Köpa säckar med väg salt!! Testa!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-17 kl 13:05 »
Har hört att man ska göra en fåra runt sitt land och lägga ett tjockt lager salt.. Salt är inte någon höjdare för dom att krypa på 👍👍 Det ska jag göra i år.. Köpa säckar med väg salt!! Testa!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Varje gång det regnar så löses det upp och rinner ner i jorden och du måste fylla på. När du gjort detta tillräckligt många gånger så har du fördärvat ditt land så att ingenting växer där igen, det är det inte värt.

Min erfarenhet är att sniglarna ger sig på det som de kan ge sig på. Det är lite survival of the fittest. Välgödslad sallad låter de bli, men biter salladen ner till stjälken när den står på dåligt gödslad lerjord. Ju bättre jord och tillväxt desto lättare att slippa snigelskador. Något bett får man alltid, men inte så farligt. Så fokusera på bra jord och gödning, så skall ni se att snigelskador inte är så farligt.

MVH
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-17 kl 13:20 »
Har hört att man ska göra en fåra runt sitt land och lägga ett tjockt lager salt.. Salt är inte någon höjdare för dom att krypa på 👍👍 Det ska jag göra i år.. Köpa säckar med väg salt!! Testa!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är en kreativ lösning som faktiskt fungerar tillfredställande men samtidigt så är det problem då saltet lakas ut och hamnar i marken precis som Tropfrog påpekar.
Men utvecklar man tanken till att man gör fåran och lägger ner en takränna och bygger ett litet tak som leder bort vattnet så kan man vara hemma.
Är man riktigt kreativ så kan man ha en flytande lösning som man pumpar runt.

Den flytande lösningen är nog den jag skulle föredra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #10 skrivet: 22 mar-17 kl 12:13 »
2015 hade vi ett riktigt snigelår här. Då käkade dom upp allt, inklusive potatisblasten, tomaterna i växthuset och vinbärsbuskarna.  :o

2016 hade vi nästan inga sniglar alls.

Spännande att se vad som händer i år.

Baltzar

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-17 kl 12:38 »
 (:)  Håll er till ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 22 mar-17 kl 14:54 av torpjens »

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #12 skrivet: 23 mar-17 kl 10:00 »
Ja, tomatplantor får vara i fred, men däremot inte själva tomaterna.
Och jag har inte sett dem på rabarbern.
Späda majsplantor gillar de, men däremot inte stora majsplantor - förutom "silket" då, dvs trådarna som kommer ut från kolvämnet.
Bönplantor, i mitt fall störbönor, brukar klara sig hyggligt, men visst kan de förstöra de späda plantorna.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #13 skrivet: 23 mar-17 kl 13:07 »
Förutom det som redan nämnts så brukar persilja gå bra.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #14 skrivet: 08 apr-17 kl 08:24 »
Hej!! Jag hade tänkt att göra som Sara Bäckmo gör.. Gödsla med kompost och EM.. Sen vill jag börja täck odla en liten bit.. Ska starta upp min rätt stora köksträdgård nästa vecka ute i ett stycke/åker.. Den är ju gödslad med gris skit 👍 Räcker detta att jorden är rikligt gödslad?? Eller det måste vara mer.. Har även köpt på mig snigel fritt står där på paketet.. En slags kulor som dom tar istället för grödorna.. Den kunde man strö ut överrallt även i köksträdgården runt pallkragar och bäddar mm.. Tänkte inte på att saltet smälte 😔👎 Man får göra några öl fällor.. Har en del öl som gått ut i datum.. Ska testa detta också.. Hoppas bara på att vi får en torr vår.. Då blir det mindre sniglar här i alla fall 😊👍 Alla tips är välkomna 😊
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #15 skrivet: 08 apr-17 kl 08:39 »
I vilken zon bor jag i om jag bor i Skåne? Jag kan inte detta med zoner! Men jag måste väl vara i zon 1.. Tror jag väl!!
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #16 skrivet: 08 apr-17 kl 08:48 »
Skåne kan vara allt mellan zon 0 och 3.

Var bor du?

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #17 skrivet: 08 apr-17 kl 09:04 »
Det kritiska är när plantorna är små och späda. När plantor fått lite storlek klarar de sig ofta hyfsat.

andtol

  • Gäst
SV: Grönsaker som mördarsniglar inte äter?
« Svar #18 skrivet: 08 apr-17 kl 09:12 »
Vi har slagits med mördarsniglar många år nu.

Det enda som fungerar för oss är snigelstaket. Lite jobb att få ordning på och kräver en del underhåll varje år. Men nu kan vi odla. Innan staketet så åt sniglarna allt.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172865.msg1626205#msg1626205

Men trots staketet så finns det sniglar i landet, de kommer dit med jord, skor och täckmaterial. Så man får leta sniglar i landet också. En snigel kan äta en hel rad med morötter när de precis kommit upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser