Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äppelmoset smakar lök  (läst 2284 gånger)

wounol_ang

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
äppelmoset smakar lök
« skrivet: 14 okt-15 kl 06:43 »
Mitt äppelmos har fått någon konstig bismak. Det smakar lite som Lök eller som att jag skulle ha haft jalapeños i burken innan (vilket jag inte har haft). Vad kan detta bero på? mögel? Det ser ju ut som vanligt. nån bakterie? öppnade även en helt ny burk å den smakade likadant. vågar man äta av den?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: äppelmoset smakar lök
« Svar #1 skrivet: 14 okt-15 kl 08:22 »
Mystiskt, och du har inte hanterat lök och/eller jalapeños i samband med äppelhanteringen? Vilken sorts äpple har du använt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: äppelmoset smakar lök
« Svar #2 skrivet: 14 okt-15 kl 09:27 »
Har burkarna använts till något annat innan de blev fyllda med äppelmos?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: äppelmoset smakar lök
« Svar #3 skrivet: 15 okt-15 kl 19:14 »
Jag vet inte om det hjälper i det här fallet men när moset har jäst fungerade det bra att koka om det. Hoppas det fungerar. Jag använder hemmagjort äppelmos i min matlagning altsom oftast. Nu senast var det ett par stora skedar i en grönsakssoppa, desförinnan var det i en grönsaksbiff.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: äppelmoset smakar lök
« Svar #4 skrivet: 15 okt-15 kl 19:31 »
Slank det ner en lök en trött morgon?

Rubensgården

  • Gäst
SV: äppelmoset smakar lök
« Svar #5 skrivet: 15 okt-15 kl 21:45 »
Vissa syror kan reagera med svaga metaller som till exempel aluminium, koppar, galvat/ förzinkat stål, järn. Rostfritt är det enda som gäller. Kan det vara en teori?
/J


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser