Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimera uppvärmning med kökspannan  (läst 8195 gånger)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Optimera uppvärmning med kökspannan
« skrivet: 07 okt-15 kl 13:38 »
Har nyligen flyttat till ett gammalt hus från 1907 på 120kvm och 7 rok.
Uppvärmning sker med en Norrhammar kökspanna från 1959. Effekten/storlek är jag lite osäker på.
Har 12st element med nya digitala termostater. Inställd på 20 resp 17 grader beroende på om rum används eller ej.
Finns 2st små expansionskärl som jag tyvärr inte kan storleken på men troligtvis inte strötre än totalt 300l
Elpatron att manuellt slå på med inställbar termostat. (I dagsläget alltid avstängd)
Systemet har cirkulationspump och det finns troligtvis ingen shuntventil då jag inte hittat någon.
Dusch och tappvarmvatten värms av en stor 1-fas varmvattenberedare och är således inte kopplad till kökspannan.

Nu har det inte blivit ordentligt kallt än men vi brukar ladda pannan full när vi kommer hem från jobb runt kl 18.00. På 1,5 timme  är temperaturen uppe på dryga 60 grader och det är varmt och skönt i hela huset. Runt kl 22.00 går vi och lägger oss och vi har inte lagt i någon extra ved under kvällen. Elden har slocknat då men vattnet är fortfarande ca 60 grader. På morgonen är vattnet bara 20 grader och det är kallt i huset. Är det helg och vi är hemma tänder vi en laddning även på morgonen. Vardagar har vi bara åkt till jobb utan att elda men lär snart behöva elda även på morgonen.

Har ni tips på hur vi ska elda för att få värmen att hålla längre? Håller pannan samt murstock att vi laddar på mer ved precis innan vi går och lägger oss? Hur varmt törs vi värma vattnet?

Kan det finnas någon risk med att ha elpatronen på samtidigt som man eldar? Kanske ställa den på 35 grader så stänger den av sig själv när man börjar elda? Detta för att få lite underhållsvärme när vi är borta hela dagen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #1 skrivet: 07 okt-15 kl 14:01 »
Du kan ha elpatronen igång då den stänger av sig när vattnet kommer upp i "rätt" temperatur.
Nackdelen är att den kan sörpla ström värre än ett fyllo som skall prova bli full på folköl.

Det jag tror fungerar riktigt bra för att få en jämnare värme och en större möjlighet att ta tillvarata värme är att du skaffar en acctank räcker det inte med en så är det enkelt att bygga ut med ytterligare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #2 skrivet: 07 okt-15 kl 14:25 »
Troligtvis är det en liten ackumulatortank samt ett expansionskärl jag har.
Ackumulatortanken, en liten träinklädd tank sitter på övervåningen under lilla trappen upp till vinden. Där finns det inget extra utrymme för fler/större tank.
Uppe på vinden finns en trälåda fylld med lösull och vad jag tror innehåller expansionskärlet av öppen modell.

På vinden finns det gott om plats för fler/större tankar om nu golvet håller. Det medför dock att expansionskärlet måste bytas mot ett större. Troligtvis behövs någon form av shuntventil installeras då det annars tar evigheter att få upp värmen i systemet. Kan det medföra att det krävs en hel del ny rördragning?

Låter som en ganska omfattande investering som kan vara pengar i sjön om det visar sig räcka med att kasta in några fler vedträn innan jag går och lägger mig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #3 skrivet: 07 okt-15 kl 16:46 »
Även om du inte installerar någon fler ackumulatortank så kan det vara bra att ha en shuntventil för att få pannan varm snabbt och kunna hålla hög panntemperatur även om det inte är så kallt ute och elementen inte behöver så hög framledningstemperatur.

För att slippa kondens och frätproblem bör du sträva efter att hålla panntemperaturen över 80 grader. Både panna och skorstensstock trivs bättre med ständig eldning och jämn och hög temperatur än att omväxlande värmas upp och kylas ut varje dygn.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #4 skrivet: 07 okt-15 kl 19:41 »
Om det nu är en liten acktank så beror det på hur det är kopplat.Med en riktig laddstyrning så du får  upp tempen då du eldar, då får du plats med mer värme.Testa att stegvis elda tills du kommer upp i 80 grader och se hur mycket längre värmen räcker.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #5 skrivet: 08 okt-15 kl 10:24 »
Eldade upp pannan till 90 grader. Gick och la oss kl 22 och då var pannan 80 grader så skickade in några vedträn till då det bara var en rejäl glödbädd kvar. Kl 6.30 var vattentemperaturen nere i 20 grader igen men det var helt okej temperatur kvar i huset. Får laborera mer för att får maxtemperaturen långt efter vi gått och lagt oss för kvällen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #6 skrivet: 08 okt-15 kl 18:47 »
Kolla vilken fart cirk pumpen till elementen har ,om den går på fullt eller lägsta.Om du går in på termoventiler så kan du se om dom har nått som kan förbättra din anläggning.Om inte annat så kan du se lite mer hur dom olika systemen funkar om du inte är insatt i det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #7 skrivet: 18 okt-15 kl 06:46 »
Det är inte helt ovanligt att "små träinklädda tankar" av äldre modell är varmvattenberedare, antingen elektriska eller pannberedare. Kan vara värt en närmre undersökning? Förslagsvis: stäng av strömmen till elberedaren (INTE vattnet) och ta en långdusch tills vattnet är kallt, elda på rejält ett par timmar och försök sedan tappa upp varmvatten ur en kran.
Det kan vara så att det är inkopplat både elektrisk samt pannberedare i systemet, många har så för att slippa elda på sommaren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #8 skrivet: 18 okt-15 kl 15:27 »
Både panna och skorstensstock trivs bättre med ständig eldning och jämn och hög temperatur än att omväxlande värmas upp och kylas ut varje dygn.

Detta synes tala för det gammaldags sättet att elda kökspanna utan acktank. Samtidigt har jag hört att det kan vara mindre miljövänligt (om man pyreldar) samt att brandrisken kan öka (om det finns sprickor i murstocken). Hur ser du på detta?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #9 skrivet: 18 okt-15 kl 15:47 »
Min erfarenhet av köspanna utan acu-tank är att elda pannan till en 70 grader så ellementen blir riktigt heta. Sen slå av cirkulationspumpen och stänga spjäll och drag. Jag hade inga termostater på elementen. Nästan alltid blev det för varmt så jag fick öppna korsdrag en stund. Pannvattnet kunde i bland gå under 20 grader på morgonen men temperaturen i huset brukade inte gå under 18 grader. Det viktigaste tror jag var att stänga spjäll, drag och cirkulationspump efter färdig eldning.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #10 skrivet: 18 okt-15 kl 22:58 »
Detta synes tala för det gammaldags sättet att elda kökspanna utan acktank. Samtidigt har jag hört att det kan vara mindre miljövänligt (om man pyreldar) samt att brandrisken kan öka (om det finns sprickor i murstocken). Hur ser du på detta?

Pyrelda bör man ju försöka undvika att göra, då är det bättre att hålla ner effekten genom att elda småbrasor som får brinna ut nästan fullständigt innan man lägger in ved nästa gång, eller genom att lägga in grova vedklabbar som brinner långsamt. Och om man ändå tänker pyrelda mot bättre vetande så kan man försöka välja ved som ger så lite tjära och illaluktande kolväten som möjligt - t ex al eller grenar från gran. Granstammar och björk ska man INTE använda i sådana sammanhang.
En annan sak som är bra i sådana sammanhang är om man ständigt kan hålla pannvattnet vid minst 80 grader, m a o kan det vara bra att ha en shuntventil och cirkulationspump även om pannan är en liten kökspanna. Detta för att hålla väggarna i pannan så varma att tjära inte kan kondensera på dem.

Sprickor och andra skador i skorstensstocken brukar uppstå just pga fuktighets- och temperaturvariationer. Om man hela tiden håller murverket varmt och torrt - inte nödvändigtvis eldar oavbrutet men i alla fall så ofta att skorstensstocken och pannvattnet aldrig hinner kallna mellan eldningarna - så är risken för sådana skador mindre. En ständigt varm skorsten innebär ju också att eventuell tjära i rökgaserna inte får tillfälle att slå sig ner i skorstenen, och att det inte är någon risk att eventuella sura rökgaser (ättiksyra, myrsyra mm som kan förekomma vid ofullständig förbränning) fräter på murbruket.

Swedenmaded

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #11 skrivet: 12 dec-15 kl 10:19 »
Som sagt inte enkelt att lösa när det inte finns en stor acctank som kan laddas och där man i sin tur shuntar ut till radiatorerna ifrån, du har helt enkelt ett direktverkande system där det av naturliga skäl blir kallt när man inte eldar. Systemet bygger på att man är hemma och är man inte det så får man låta elpatronen stötta. Håller med den som skrev att det är viktigt att vänta ut att det brunnit ut och sen stänga alla spjäll noga före man går och lägger sig och stänga av cirkpumpen då pannan  annars agerar ren kylmaskin med draget genom pannan ! Se om du kan täta alla luckor på spisen och så också för när du eldat klart vill du minimera drag genom pannan, som kyler systemet.
Har du plats intill pannan kan du installera en acctank och sen dra om rören så att tanken laddas med en laddomat och sen sätta shunt med shuntaotamik på tanken som styr värmen till elementen efter den temp du ställer att du vill ha inne. Elementens termostater tas då bort alt. ställs på max. Ganska kostsamt och då bör eldstaden också bytas till en modern med keramikklädd eldstad och sekundärförbränning...

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #12 skrivet: 06 jan-16 kl 09:31 »
Mitt tvåvånings timmerhus, ca 150kvm, från 1935 byggdes om på 80-talet med 500 liter ackumulatortank men där man behöll den gamla Norrahammarpannan från -63. Den kompletterades samtidigt med laddtermostat och cirkulationspump. Den gamla träklädda varmvattenberedaren revs ut och det sitter 9kW elpatroner i tanken.
Pannan var den enklare och vad jag sett vanligare varianten med bara en enkel rökkanal innan det går ut i skorstenen. Röken går ut upptill i förbränningsrummet och sedan ner till botten där skorstenen är ansluten.
Jag upplevde det som att den slukade ved och att rökgaserna var väldigt varma. Trots det var det svårt att hålla varmt inne.
En söndagsmorgon minns jag att jag som vanligt slängde in ved så det dunsade emot lite i bakkant. Det fräste lite men veden hade några snöflingor på sig så jag tänkte inte mer på det. En stund senare var det en sjö på köksgolvet och vatten strömmade ur pannan. Det fanns ju såklart inga ventiler på utgående vatten så något annat måste göras. Till min lycka fanns det ett gammalt luftintag i golvet framför pannan och jag råkade ha en yxa i ett angränsande rum. Jag lyckades hugga upp en "golvbrunn" och la ut handdukar som vallar. Sedan anslöt jag en slang från tanken till en riktig golvbrunn.
En komplicerande faktor var att det var -25 ute men i bra-att-ha-lagret fanns en 9kW värmefläkt och en kabelstump med trefasuttag.
En lokal firma kunde leverera en ny Wamsler K148 inklusive murare och rörmokare redan på fredagen efter.
Rörmokaren var tyvärr en så'n där modern med klämkopplingar och förmodligen föga eller ingen vana av vedeldning. Det blev såklart fel lutning ut ur pannan med en luftficka som följd. Jag rev det sommaren efter och gjorde om rördragningen.
När jag undersökte den gamla laddtermostaten så upptäckte jag att den hade kärvat fast i fullt öppet läge så pannan utsattes förmodligen för en väldigt massa kondens och det hade rostad en del i pannväggen och så gick det hål.
Numera är jag glad att det hände för den nya pannan fungerar väldigt bra och vedförbrukningen har minskat avsevärt. Skorstenen blir inte längre het utan bara lite lagom ljummen även efter en hel helgs eldande. Numera luktar det gott ute på gården när man eldar och röken är alltid osynligt förutom när det är riktigt kallt och man ser lite av vattenångan.
Dragregulatorn har jag kopplat bort, den gjorde ingen glad.

/Hans


Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #13 skrivet: 06 jan-16 kl 10:54 »
Om det blir riktigt kallt kan du köpa grillkol som du fyller på med på kvällen. Kol innehåller mycket energi och brinner länge. Får du fatt i koks är det ännu bättre. Du ska bara ha lite drag så det håller igång glöden annars blir det alldeles för varmt. Det här går alldeles utmärkt också  i kokspis och kamin.
kretslopp

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #14 skrivet: 06 jan-16 kl 12:15 »
Och så till ämnet. För mig har det varit en viktig princip att inte behöva använda någon el alls till uppvärmning och varmvatten. Har man bara en kökspanna innebär det vissa utmaningar och kräver en del av åtminstone den som sköter eldningen.
Jag har jobbat i båda ändar, kunna elda så mycket som möjligt och att få huset att kallna långsammare.
Det sista jag gör vid sovdags elelr när jag åker till jobbet är att lägga in ved, lite större bitar av björk. Jag kliver upp tidigare och eldar lite klenare pinnar men fortfarande av björk. Den lite sämre veden som alltid brukar finnas eldar jag på helgerna när jag ändå är hemma. Det där med att strypa lufttillförsel och dylikt har jag aldrig förstått utan mina luftintag är alltid öppna på max, rökgasspjäll finns inte.
Man vill ju undvika att cirkulationspumpen fortsätter att snurra runt vattnet i ack-tanken i pannan när den kommer att kylas av luften.
I min gamla anläggning var det en anliggningstermostat på utående pannvatten. När dom murade in den nya pannan hann jag inte med att borra in en rökstermostat i rökröret och jag har inte fått till det på något annat vis (ännu). Så jag får justera termostaten då och då men på vintern funkar det bra att ha den på 40-45 grader så länge man inte har varmvatten ända ner i botten på tanken.
När jag är hemma eldar jag på hela tiden med öppen ugnslucka på kökspannan och det får gärna bli varmt inne vilket ger en ackumuleringseffekt i själva huset och inredningen. Efter några vardagar med kyla nedåt -15 börjar väggarna bli så kalla att det blir kallare och kalalre när man kommer hem från jobbet. Hur det än är har man en begränsad tid på morgonen att elda.

Vad det gäller huset har jag i korta drag gjort en del. Kalluft och drag utifrån är inte min stora skräck. Luft bär inte så mycket energi och det ger frisk inomhusluft. Numera har jag även en torrtoa som drar en del luft men det har inte blivit så farligt som jag befarat.
Jag har däremot tagit bort några fönster. Små fönster i klädkammare, fönster i rum som mest används till förråd och ett fönster i norrläge. Jag har även satt tillbaka en del innerdörrar som försvann på 80-talet och det är lite mer av den så baktalade slutna planlösningen. Öppen planlösning fungerar väldigt dåligt när man ska värma huset med en mindre vedanläggning.
Jag skottar även upp snö mot väggarna för att få upp värmen i torpargrunden. Jag har inte isolerat golven utan det räcker bra med snön och läckaget håller grunden torr.

Resultatet är att på morgonen är det mycket sällan kallare än 18 grader nere i köket och kökspannan fixar 25 grader där på cirka en timme då även duschvattnet är klart.

Åker jag bort går elpatronen (4,5kW) in efter i grova drag något dygn. Jag har en rumstermostat i köket på 12-15 grader som är seriekopplat med en i tanken på 30. Det håller minst 12 grader inne även vid -25.

Många undrar varför man sliter så med detta men det har blivit en sorts livsstil och det finns en sorts tillfredsställelse som går på djupet i själen. Jag tror att många lurar sig själva när de vid en tillfällig svacka i energin tror att allt ska bli så mycket bättre med den där värmepumpen eller vad det kan vara.

/Hans
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #15 skrivet: 09 jan-16 kl 09:03 »
Hej igen!
Jag glömde ju kanske det viktigaste. Jag gjorde en enkel tillsats till min Norrahammar med inspiration från CTC som ju nytillverkar båda modellerna, med en eller två rökkanaler.
Om man tittar i sprängskissen så ser man en snedställd baffel framför rökkanalen ut ur förbränningsrummet. Jag byggde en väldig enkel av tålplåt med en lite plåtbit att hänga den i för att testa. Det blev så bra resultat att den fick hänga med i flera år.
De heta gaserna och för den delen eldsflammorna styrs ut mot sidorna och upp mot "taket" och värmeöverföringen ökade klart märkbart.

http://www.ctc.se/files/manuals/16210152.pdf

/Hans
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #16 skrivet: 09 jan-16 kl 11:20 »
Hej igen!
Jag glömde ju kanske det viktigaste. Jag gjorde en enkel tillsats till min Norrahammar med inspiration från CTC som ju nytillverkar båda modellerna, med en eller två rökkanaler.
Om man tittar i sprängskissen så ser man en snedställd baffel framför rökkanalen ut ur förbränningsrummet. Jag byggde en väldig enkel av tålplåt med en lite plåtbit att hänga den i för att testa. Det blev så bra resultat att den fick hänga med i flera år.
De heta gaserna och för den delen eldsflammorna styrs ut mot sidorna och upp mot "taket" och värmeöverföringen ökade klart märkbart.

http://www.ctc.se/files/manuals/16210152.pdf

/Hans


Vilka modeller syftar du på med "båda modellerna"? Menar du båda (varu/firma)märkena Norrahammar och CTC? Eller vissa modeller av dem?

Vilken del av pdf-filen hänvisar du till? Vad säger den?

Kan du beskriva din plåtkonstruktion lite närmare?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #17 skrivet: 09 jan-16 kl 14:37 »
Ctc köpte Parka så det är samma panna.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #18 skrivet: 21 jan-16 kl 12:56 »
det tillägget ska jag pröva på min Norrahammar 123 från 48.
Den har väldigt dålig verkningsgrad.
Fundering på att mura nått liknande en uteliggare från skorstenen och låta de varma rökgaserna värma nån kakelugns liknande konstruktion
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Optimera uppvärmning med kökspannan
« Svar #19 skrivet: 01 sep-17 kl 09:38 »
Så här två vintrar senare så har vi inte gjort något nämnvärt med pannan men samlat på oss lite erfarenhet.
Vi förbrukar ca 20kbm ved per vinter. Senaste två vintrarna har varit milda i Söderköping så svårt att säga hur mycket det kommer gå åt om det blir riktigt kallt.

Elpatronen fick jag skrämma liv i för att inte systemet skulle frysa sönder när vi åkte bort en helg i Januari. Ställde termostaten på 35 grader.

Fick en snilleblixt och satte en 3-fas kontaktor på elpatronen och en Belkin Wemo-switch. Nu kan jag slå av och på elpatronen med mobiltelefonen.
Försökte även få min väderstation att fjärrstyra  Wemo-switchen via IFTTT om det blev för kallt inne. Inget kul att äta frukost i 14 grader i köket så lite el-värme på morgonkvisten kunde det vara värt. Fungerade skapligt men var lite lotto om IFTTT startat eller stängt av patronen. Bytte senare till en Netatmo Thermostat som fungerar toppen. Nu kan jag programmera värmekurvor för veckan alla dagar och timmar när elpatronen ska få gå in och stötta. Visst, det går åt lite el men tror aldrig jag fått en elräkning på över 3000kr/mån ännu.

Nytt inför kommande vinter är att jag ska montera en dragregulator på pannan. Tanken med denna är att den ska strypa tilluften och förhindra kokning när vattnet börjar närma sig kokpunkt. Möjligt att den kan även kan dämpa elden och få den brinna lite längre på slutet. Kan även bli pannkaka och sotande pyreldning också men kostade inte mycket så värt att testa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser