Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge matrester?  (läst 3141 gånger)

Emma1973

  • Inlägg: 9
Ge matrester?
« skrivet: 01 okt-15 kl 20:20 »
Är helt ny på det här med höns och funderar lite över deras mat. Jag har 5 hedemorahönor som jag hämtade hem tidigare i veckan. En är några år gammal och de andra är ca halvårsgamla. De har fri tillgång till vatten, snäckskal  och korn som är blandat 2/3 korn och 1/3 värpfoder. Jag ger dem foderärtor som jag strör ut i hönsgården också ( finns tyvärr inte mycket grönt där). En gång om dagen ger jag dem matrester ( sallad, gurka, burkmajs, tomater, banor, spagetti, ris ,bulgur eller potatis och även ostbitar. Detta är de som galna i och äter massor av. Spelar det nån roll hur mycket de äter av matrester eller bör jag begränsa? Tror inte de äter så mycket av det torra fodret som erbjuds hela tiden.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ge matrester?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-15 kl 20:31 »
Höns ska hållas på rester och vad de hittar själva ute. Köpefoder och specifikt odlad hönsmat är nödproviant, vinterfoderutfyllnad, samt eventuellt små "gottabed" under övrig tid, för trivselns skull.

Emma1973

  • Inlägg: 9
SV: Ge matrester?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-15 kl 21:17 »
Ok,då fortsätter jag så här.De är ganska skygga så försöker få deras förtroende att våga sig fram. Tänkte att vägen till deras hjärtan går via magen 😉. Favoriten verkar helt klart vara ostbitar.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ge matrester?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-15 kl 21:43 »
Ok,då fortsätter jag så här.De är ganska skygga så försöker få deras förtroende att våga sig fram. Tänkte att vägen till deras hjärtan går via magen 😉. Favoriten verkar helt klart vara ostbitar.

Prata inte för högt om det, så myndighetspersoner och deras anhängare hör bara. Tror inte man får ge dem animaliegrejer överhuvudtaget. Det är ett hot mot storproduktionen i fabrikerna.
Ssssch...

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Ge matrester?
« Svar #4 skrivet: 01 okt-15 kl 23:50 »
Du ger dom jættebra mat. Fast værpfoder behøvs inte innan dom børjar værpa, egentligen inte sen heller men dom værper ju helt klart bæst om dom får det. Istællet før værpfodret så kan du ge dom lite frøn som kraftfoder. Linfrø, hamfrø, sesamfrø och lite - inte før mycket solrosfrø. Jag menar inte mycket utan ditt gæng kan dela på en kopp om dagen så længe dom inte værper. Det ær bra før dom att ha något grønt. Jag brukar strø med torv och lægga ett lager hø øverst om vintern. Då pickar dom i sig det grønaste - alltså bladen, i høet. En gång i veckan byter jag hø.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Ge matrester?
« Svar #5 skrivet: 04 okt-15 kl 23:30 »
Vad vet myndigheter om höns (tänker jag  8)). Jag gjorde allt efter alla regler och råd från myndigheter då jag skaffade höns för si sådär 20 år sedan. Idag gör jag dock annorlunda ;D! Jag köpte allehanda pelleterat foder till mina höns och de tittade på det...vände stjärten till och fångade en groda (som de gemensamt hade ihjäl och käkade upp). Mitt första (och starkaste minne) av att ha höns...! Jag läste på då det gällde ALLT innan jag skaffade höns...och nu låter jag dem sköta det mesta själva- det tycks veta bäst hur höns ska äta, sova och leva...som höns!

/Dagg

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Ge matrester?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-15 kl 08:50 »
Du ska helst inte ge värpfoder till hönor som inte har börjat värpa. Det innehåller för mycket av något (kalk?). Så fort de börjar värpa kan du ge lite värpfoder som tillskott, om du nu känner att det är nödvändigt. Jag håller med herrn ovan som menar att höns ska få möjlighet att själva fodersöka samt agera kompost för överflödet från hushållet och inte få en massa pelleterat höns-McDonalds.. ;)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emma1973

  • Inlägg: 9
SV: Ge matrester?
« Svar #7 skrivet: 13 okt-15 kl 19:36 »
Hej igen! Planen med att vinna deras förtroende genom god mat verkar fungera. Jag ger dem nu matrester varje dag (beståendes av ris/ potatis/ pasta, grönsaker ( alla möjliga sorter) eftersom jag har möjligheten att få överbliven mat från mitt jobb. De kommer nu och möter mig när de ser att jag har matbutiken med mig. Läste på Facebook att hönsen kan bli för feta och få problem med äggledarinflammation bl a ? Mina får så mycket matrester de vill ha då jag tror att de kan avgöra om de är mätta. Stämmer det eller bör jag begränsa? Hur mycket per höna (Hedemora ) i så fall?

Titti52

  • Inlägg: 5
    • Lappland
SV: Ge matrester?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-15 kl 08:36 »
Vi har ett stort fat typ långpanna med jord, där sås havre eller korn, vattnas och pysslas om inomhus förståss. När det sen vuxit till, ställs det in till hönsen. De älskar verkligen detta vintertid!
De sprätter naturligtvis bort en del jord så man får fylla på vid varje ny sådd.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Ge matrester?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-15 kl 13:04 »
ja, och jag lägger jord i såna där små plasttråg som man kött i  sår vete eller havre och ger hönsen alltihop inklusive jord rötter när det är snö på marken.  Har ett helt bord fullt med gräs i olika stadier.   De är helt vilka efter det.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Ge matrester?
« Svar #10 skrivet: 25 nov-15 kl 17:33 »
Om du vill följa alla regler så får man inte ge kött eller köttmjöl till livsmedelsproducerande djur. Detta är ett resultat av att några "ljushuvud" framkallade " galna kosjukan" genom att ge köttmjöl till kor och får, tom köttmjöl från kadaver.

Om du inte säljer ägg på den öppna marknaden och inte talar eller skriver om saken, så mår dina höns inte illa av matrester. Sedan är det faktum så att det är inget fel på färdigt hönsfoder heller , det innehåller det hönsen behöver. Du måste dock har rätt foder, Fråga din foderleverantör om vilket du skall använda till djur i olika ålder och produktion

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ge matrester?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-15 kl 00:47 »
 :D ...Har du som trådskapare tillgång till sådana läckerheter så ge dom det och sov lugnt  :D ....Själv tillhör jag dom som är skeptiska till det färdigblandade värpfodret....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser