Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modifiera spår i bordssåg?  (läst 4673 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Modifiera spår i bordssåg?
« skrivet: 17 sep-15 kl 10:30 »
Min justersåg som jag annars tycker väldigt mycket om, har en väldigt dålig design på spåren där man vanligtvis ska lägga diverse jiggar och sånt. Tyvärr är det en helt konstig design med vinklade sidor istället för normen som är helt raka sidor.


Jag har inte lyckats få till någon bra skena själv och jag börjar bli lite trött på den här situationen. Jag tänker kanske man kan fräsa bort lite metall från sidorna så det blir en större rak yta på sidorna? Man behöver ju inte ta bort hela den vinklade ytan från sidorna, bara lite borde räcka tycker jag, så man får en litet större glidyta.

Säkert går det men jag gissar man blir tvungen att ta av toppen och ta hela saken till någon verkstad med fräs, det är för mycket jobb och krångel så det kommer inte att hända... Så finns det alternativa metoder man kan ta till? Jag kommer själv inte på något bra... Typ nån jigg och en fil kanske, men det låter nästan omöjligt att få till sådär exakt som det borde vara.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-15 kl 12:04 »
Den där typen av spår är vanlig på verktygsmaskiner för metallbearbetning. Meningen är att man skjuter in en trapetsformad kloss med ett gängat hål i spåret och kan då skruva fast valfritt stöd ovanpå, så det sitter fast åt alla håll i arbetsbordet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-15 kl 12:20 »
Synd att detta är en träsåg dock. Om nu ens jag hade kunnat få tag i trapetsformade stänger till annat än de ockerpriser som tillverkaren vill ha (80 euro+)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-15 kl 13:42 »
Du kan faktiskt tillverka egna kilar till det spåret.
Du behöver dock få tag på material som är stabilare än normalt blötstål skulle jag tro.

Men det kan gå bra med vanligt. Då skulle jag rekomendera att du planerar för 10 mm gängning och kanske 12 mm.
Då behöver du en plattjärnasbit som är 30mm X spårets djup.
Klipp av i lämplig längd, borra och gänga sedan fasar du till kanterna med vinkelkap för att sedan putsa till dom fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #4 skrivet: 17 sep-15 kl 14:05 »
Ett tips jag läste om var att man kan med en handöverfräs på lägsta hastigheten och en rak karbidbit fräsa ganska bra i gjutjärn. Kunde vara en möjlighet om man fick ett anhåll som var perfekt i relation till sågbladet. Ev. självaste sågens anhåll.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-15 kl 14:42 »
Denna hade varit nått för dej
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-15 kl 14:46 »
Nä det är liksom inte den grejen jag är ute efter, inte sagt den passar heller.

Det som stör mest är alla framtida projekt jag har planerat och även sådana jag inte ens har tänkt på ännu. Allt extra jobb och jäkelskap p.g.a. detta. Jag gillar när saker följer standarder, så det inte blir en massa kråtas.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-15 kl 16:20 »
Kan du ta lite bilder på typplåtarna?
Så kan man kolla lite.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-15 kl 16:34 »
Menar du sågen? Det är en Rapid PK-100, gjord i Tyskland av dessa:
http://www.rapid-maschinenbau.de/PK-100_en.html

Min är en äldre version, tillverkad 1976.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-15 kl 19:49 »
På vilket sätt hade du tänkt att använda spåret?
Vad gör att du inte kan använda det befintliga?
 Nackdelen med att spåret är av typ laxstjärt är att du måste dra ut hela delen för att få loss den.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #10 skrivet: 17 sep-15 kl 19:57 »
Jiggar och liknande saker som ska glida i spåren. Tycker jag har förklarat varför jag inte kan använda spåren, får inte det tillverkat, dyrt att köpa, eventuellt kan jag pröva tillverka av metall, känns "kråtot" att börja hålla på med dock. Det bara stör mig också.

Att kunna lyfta rakt upp vore också en fördel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-15 kl 20:19 »
Ursäkta mig men nu tycker jag faktiskt att du är en aning gnällig.

Tex du kan såga till en tjockare plyfaskiva så den har en form som du behöver för att såga till något.
I denna kan du fästa en eklist som du skruvar fast i skivan.
Mångt och mycket handlar det om att hitta lösningar på problem utifrån de förutsättningar som råkar finnas.

Som tex när man kör fast med traktorn i skogen.
Den är full av träd, såga av ett som är som en mansöverarm spänn fast den i hjulet, lås diffspärren eller gör lika på andra sidan.
Kör loss och problemet är löst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #12 skrivet: 17 sep-15 kl 20:25 »
Tyck det då. För övrigt förstår jag inte vad du försöker förklara i andra stycket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #13 skrivet: 17 sep-15 kl 20:28 »
Tyck det då. För övrigt förstår jag inte vad du försöker förklara i andra stycket.

Jobba med vad du har!
Lös problemet på ett enkelt sätt med det du har!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #14 skrivet: 17 sep-15 kl 20:30 »
Vilken värdelös klyscha!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #15 skrivet: 17 sep-15 kl 20:33 »
Vilken värdelös klyscha!

Jasså?
Tja det fungerar ganska bra för min del.
Det är visserligen omständigare, jobbigare men det löser en hel del problem utan att köra och köpa vilket kan bli rejält dyrt.

Det handlar till en stor del att kunna fokusera på hur man skall lösa problemet istället för att rikta in sig på att det är ett problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #16 skrivet: 17 sep-15 kl 20:36 »
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha ett annat spår, men om jag skulle vilja ha ett rakväggigt spår så skulle jag lägga i en insatslist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #17 skrivet: 17 sep-15 kl 20:40 »
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha ett annat spår, men om jag skulle vilja ha ett rakväggigt spår så skulle jag lägga i en insatslist.

I det långa loppet skulle det blir mycket lättare att tillverka glidlister. Jag har försökt tillverka en 5ggr nu och bara fått dåliga resultat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #18 skrivet: 17 sep-15 kl 20:40 »
Jasså?
Tja det fungerar ganska bra för min del.
Det är visserligen omständigare, jobbigare men det löser en hel del problem utan att köra och köpa vilket kan bli rejält dyrt.

Det handlar till en stor del att kunna fokusera på hur man skall lösa problemet istället för att rikta in sig på att det är ett problem.

Först rackar du ner på mig, sedan ger du något intet sägande råd om nån skiva och eklista och sen en massa klyschor. Jag kan ta personliga attacker om du nu erbjöd något av värde men det här är rent värdelöst så sådant tar jag inte med tack och får jag mera till svar. Se dig nånstans.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #19 skrivet: 17 sep-15 kl 21:18 »
Först rackar du ner på mig, sedan ger du något intet sägande råd om nån skiva och eklista och sen en massa klyschor. Jag kan ta personliga attacker om du nu erbjöd något av värde men det här är rent värdelöst så sådant tar jag inte med tack och får jag mera till svar. Se dig nånstans.


Tja..   Du har uppenbarligen en ytterst dålig dag.
Tycker nog att ditt förslag är lite dumt då jag inte är så vig att jag kan se rövhålet.
Men jag kan helt klart ge dig ett tips som du kan behöva och som säkerligen fungerar.

Gå och lägg dig och sov så bör du kunna vakna med ett bättre humör i morrn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #20 skrivet: 17 sep-15 kl 21:55 »
I det långa loppet skulle det blir mycket lättare att tillverka glidlister. Jag har försökt tillverka en 5ggr nu och bara fått dåliga resultat.
Kila in till någon (mekanisk verkstad) som har en stor fräs och bed dem tillverka en. Kan ju vara lite svårt att få till en om du bara har en handöverfräs, men helt omöjligt är det ju inte. Jag skulle fräsa till trapetsen först, knacka in den i spåret och sedan fräsa glidspåret på plats så det blir rakt. Delrin borde väl vara bra, eller inoljat ädelträ kanske fungerar för dig? En mekanisk verkstad klarar ju lite andra material, men det är dumt att brottas med för hårda grejer själv ;)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #21 skrivet: 18 sep-15 kl 06:26 »
Här värkar det som man få ha hjälm med hörselskydd...
Men sågen du har lämpar sej fint till att göra laxstjärtsformad glidlist (för klingan är väll tippbar?)
Har du väl plockat ut vinklen på ena sidan. Pröva,pröva...
Tjockleken tar du sist hyvla el SÅGA så du får den rätt i botten, sen samma på ovansidan. Om du gör den i trä kanske du skulle ha längdriktningen på tvären?

 Men jag håller med om en mekanisk verkstad. Om maskinen ingår i någon serie tillverkning där tid o preccision är viktiga.
Göra en längd, behålla en del med laxstjärten endast och göra rakt spår i resten som då kan skruvas fast i befintliga spåret.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #22 skrivet: 18 sep-15 kl 07:21 »
Detta är en väg med endast två möjliga destinationer.

I det ena scenariot försöker jag fräsa bort det själv, i det andra tar jag det till en verkstad. Eftersom det inte låter som om det finns något bra sätt att göra det själv får jag väl skjuta fram det något år eller två tills jag har tid/råd att demontera sågen och ta toppen till den lokala mekaniska verkstaden, så får dom fixa det.

Tack för svaren.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #23 skrivet: 20 sep-15 kl 23:57 »
STOPP FÖR HELVETE!!!!!!!

Du vinner absolut ingenting på det där. Risken är mycket stor att ditt nästa projekt blir att tillverka en trämodell så du kan beställa ett nytt bord från gjuteri....och sedan få det planhyvlat och fräst...för en kostnad på några tusen euro. Betydligt dyrare än 80-100 euro för fabriksgjorda trapetsformiga glidlister.

Det går hur bra som helst att göra trapetsformade glidlister av trä. De skall handhyvlas litet i gången tills de passar. Annars kan säkert en bekant fräsa några bitar åt dig av vanligt blötjärn för 100 euro eller så. Inga problem

Bara för att de där amerikanska jiggmakarna på youtube kör med jämnbreda spår betyder det inte att det är det enda rätta eller ens bättre. Skall du köra amerikansk och tillämpa deras läror rätt av utan minsta modifikation är det bara att sälja Rapiden och köpa en Delta Unisaw med 1,4 kw motor utan klingskydd och utan klyvkniv. Med på köpet för du autentiska amerikanska arbetsolyckor och autentiska amerikanska brunna motorlindningar och autentisk amerikansk 110volts 60 hz enfas anslutning som kräver en autentisk amerikansk generator för att ens vara körbar.

Då är det betydligt vettigare att modifiera deras konstruktioner så de passar på en europeisk maskin. Till exempel genom att handhyvla trapetsformade glidlister åt dig. Förresten behöver du inte så många jiggar som du tror. Högst 4-5 stycken kanske ingen alls. Du kör ju ingen serietillverkning.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #24 skrivet: 21 sep-15 kl 08:02 »
Du behöver inte göra det här till nån amerika/europa grej, många om inte de flesta europeiska tillverkare har inte heller sådana lister, finns inte heller på min bandsåg t.ex., det är bara trötsamt att försöka tränga in någon sådan sak i diskussionen.

Jag har redan bestämt att jag kommer väl att låta sågen vara. Gör jag något så gör proffs det, kan knappast anses vara fel och inte bli dyrare än att tillverka en mindre mängd av sånadära trapetslisten. Listerna är annars redan nötta där uppe och glappiga, så genom att ha en verkstad fräsa bort endast en liten del och göra det rakt så får man ett spår där man kan ha både trapets och raka lister.

Jag kommer att försöka se om glidbordet går att använda som monteringspunkt istället.

Jag har en, kanske två jiggar jag vill göra och jag har funderar på båda en längre tid och märkt dom kan vara till nytta. Jag har en jigg från förr som jag monterar på glidbordet för att kunna gera, utan vilken jag inte hade fått mitt utebord tillverkar, där ser man också triangelvinkeln, en helt amerikansk design faktiskt, som har varit så väldigt användbar, kunde man inte tro, det låter ju inte som dom kan göra nånting rätt där borta...


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #25 skrivet: 21 sep-15 kl 11:57 »
Nu tror jag att du är på rätt väg.

Annars så har jag ingenting generellt mot amerikanska maskiner..... till exempel Oliver och Tannewitz tillverkade väldigt bra bordscirkelsågar i USA och ibland var de långt före oss i utvecklingen.
En sak som jag däremot inte tycker om är den Unisaw-centriska världsbilden som en massa kolportörer på Youtube sprider. I grunden är en Unisaw bara en lågbudgetversion av en australiensisk lågbudgetsåg från före kriget. Tyvärr har den blivit så vanlig att den har blivit en sorts förebild och ikon varefter hela världen har fyllts av billighetskopior. Sedan börjar folk tro att en såg måste vara precis sådan för det är den enda modellen de känner till.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Modifiera spår i bordssåg?
« Svar #26 skrivet: 27 sep-17 kl 05:39 »
Detta kom upp i min youtube feed i morse, inte för att jag har gjort något åt min såg men tyckte det var värt att postas här. Så här fick man se någon testa om det funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=Urz57RVC15A

Jag tillverkade en laxstjärtformad list (väldigt mycket petjobb för något som borde gå snabbt och enkelt) för några månader sen och jag tycker ändå inte om systemet, alldeles för petigt och irriterande att använda. Man måste skjuta in jiggen framifrån på rätt vis istället för att bara sätta ner den rakt på bordet, och man kan inte bara lyfta upp släden man har i spåret utan den måste dras hela vägen ut. Jag ogillade hela systemet till den grad jag slutade använda det. Istället använder jag glidbordets anhåll för att fästa saker istället som jag sade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser