Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag tänka runt CAE?  (läst 3849 gånger)

Gnuttarna

  • Inlägg: 10
Hur ska jag tänka runt CAE?
« skrivet: 13 apr-15 kl 18:16 »
Vi har 8 dvärggetter som bara fungerar som sällskapsdjur, getterna är mellan 8 och 10 år och vi funderar därför på att skaffa några killingar som om ett par år förhoppningsvis kan få egna killingar eftersom vår flock börjar bli gammal. Våra getter är aldrig testade och jag har följaktligen ingen aning om de bär på någon smitta eller inte. Det är inte förrän först nyligen som jag börjat läsa om CAE när jag började läsa annonser på killingar och detta nämns i många fall.

Hur vanligt är det med CAE fria getter/smittade getter? Testar alla sina getter numera? Om man inte har CAE-fria getter är det då helt omöjligt att sälja killingar eller låna en bock t ex?

Det är absolut inte tänkbart för oss att avliva några av våra "gnuttar" om de vid en provtagning skulle visa sig bära på smittan. Ska vi bara låta åren gå för att börja om med nya getter så småningom eller hur ska man tänka?

/ Gnuttarna

 

« Senast ändrad: 13 apr-15 kl 18:28 av Gnuttarna »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-15 kl 20:51 »
Jag tycker det känns som det är ganska ovanligt med CAE-fria getter fortfarande. Känns som det är vanligare att hobbybesättningar med dvärggetter har CAE -fri besättning, än de med svensk lantras.
När jag var på getkurs där ett antal mjölkgårdar från Jämtland var representerade, kändes det som ingen hade CAE- testat sina djur, eftersom det är väldigt dyrt när man har en stor besättning. Alla djuren över 1 år ska ju provtas.

På häslovårdens hemsida står det "Idag finns fjorton besättningar med mjölkfår som har friförklarade besättningar och fler på väg."
Någon statistik likt den som finns för fårens kontrollprogram hittar jag ej.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-15 kl 22:32 »
Om dina getter är mellan 8 och 10 år och inte visar några symptom, så är det gott hopp om att de inte har sjukdomen.  Den brukar debutera i 4 - 5-årsåldern.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-15 kl 06:57 »
De enda besättningar jag känner till som är med i CAE-programmet är (med ett undantag, en större mjölkgård) såna som har både får och getter, och där Allmogefår-föreningen kräver att medlemmarna MV-testar sina djur. Eftersom testresultaten är osäkra, kan labbet inte se skillnad på CAE respektive MV, de tillhör båda virusfamiljen Small Ruminant Lenti Virus. Den som har får och getter ihop måste därför vara med i båda programmen, vilket inte underlättar för den som vill ha tag på nya avelsgetter/bockar.
Hade jag varit som er hade jag inte funderat länge innan jag struntade i att vara med i CAE-programmet! Speciellt när nu era getter vid 8-10 års ålder fortfarande är friska, som Trollmor säger :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-15 kl 10:15 »
Jo men vill man kunna sälja killingar i framtiden är det väl betydligt bättre att kunna visa att de är fria istället för att bara gissa och tro?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-15 kl 13:04 »
Om man vill sälja killingar är det smart att vara med i CAE eftersom det är många som efterfrågar det numera. Exempelvis de som redan har får där Mv3 fri besättning är väldigt vanligt, så kan man inte köpa getter utan status. Skulle jag vilja köpa getter så skulle jag inte ha så många ställen att vända mig till .

Så även om det är dyrt att gå med i programmet så kanske man sparar in kostnaden genom att sälja livdjuren dyrt?
Det beror nog också på var du bor. I vissa områden så går det nog inte sälja getter oavsett om du är med i programmet eller inte.

Gnuttarna

  • Inlägg: 10
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #6 skrivet: 14 apr-15 kl 18:31 »
Tack för era synpunkter - det känns som att det ändå skulle vara ok att skaffa några nya getter utan att vara med i något provtagningsprogram - huvudsaken är att man inte blir betraktad som en "brottsling" av andra getägare utan att man faktiskt kan säga att de inte är testade utan att skämmas för det.

Våra getter mår bra (än så länge - peppar peppar) men jag har förstått det som att de kan bära på smittan och inte bli sjuka, eller menar man då att de kan bära på smittan till 4-5 års åldern för att då bli sjuka? Det kan väl inte vara så att alla smittade blir sjuka??

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #7 skrivet: 14 apr-15 kl 20:10 »
Det här viruset är otäckt, eftersom det dröjer så länge med att visa sig i sjukdomssymptom.  Oftast blir offret sjukt i 4-5-årsåldern, och då oftast med en hälta  som inte går över utan sakta blir värre, tills geten blir sittande som en hund.  Ibland kan det i stället bli avmagring, och då kan det gå fortare, jag hade en som drabbades av det och det var från frisk till slaktad av barmhärtighet över en enda sommar.  Eller så kan de få en hastig, fruktansvärd huvudvärk, men det ser man ju i så fall.  Den stackaren står och stirrar in i väggen, rör sig inte.

  Så det är sannolikt att dina getter är ettdera fria från viruset, eller motståndskraftiga.  Det gäller att du inte får in skiten med de killingar du eventuellt köper.  Men det begriper du ju själv! o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag tänka runt CAE?
« Svar #8 skrivet: 15 apr-15 kl 07:51 »
Jo men vill man kunna sälja killingar i framtiden är det väl betydligt bättre att kunna visa att de är fria istället för att bara gissa och tro?

Annars finns det gott om både gissningar och tro i CAE-programmet!
Testmetoderna är osäkra på individnivå, därför måste du testa flera djur. Testresultatet kan inte visa om ett positivt djur har en virusstam av CAE eller MV, det kan endast ge svar på om det är ett SRLV (Small Ruminant Lenti Virus) vilket som helst. Eftersom både getter och får verkar kunna få båda varianterna, men bara bli sjuka av artspecifika virusvarianter, är det alltså inte alls säkert att ett positivt djur kommer att bli sjukt. Det är för den delen inte ens säkert att ett smittat djur testar positivt.
För egen del tycker jag att det är för många osäkerhetsfaktorer för att jag ska vilja riskera mina getters liv på att vara med i CAE-programmet. För det är så att om fler än 10% av mina testade getter är seropositiva, kommer jag att anmodas att avliva hela besättningen, för säkerhets skull! (Om jag är riktigt snäll räcker det med att jag slaktar alla vuxna, men behåller killingarna och föder upp dem artificiellt.)

Men Gnuttarna, om ni är intresserade av getavel kanske ni skulle så småningom vilja vara med och bevara någon av våra hotade allmogeraser; göingegeten, jämtgeten eller lappgeten? www.allmogegeten.se



Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser