Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intresserad av köttras  (läst 1608 gånger)

Jessica BB

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Intresserad av köttras
« skrivet: 02 mar-15 kl 13:51 »
Vi har några tackor (just nu tre) och en bagge. Alla är av mixad härstamning, med bl a pälsfår, rya och förmodligen texel. Vi har bara våra får för husbehov och de lamm som föds på våren slaktas här hemma och hamnar i vår egen frys. Då våra tackor börjar bli gamla (de är födda 2004 och 2005) så tänkte vi köpa in en ny tacka senare i vår och då har funderingar på någon köttras.
Jag är ju förtjust i utseendet hos t ex Shropshire och det jag läst om dem låter som en intressant ras. Frågan är bara, är det möjligt att få tag i en sådan ungtacka utan att man själv håller på med stambokförd avel? Jag håller själv på med hunduppfödning inom Svenska Kennelklubben och vet ju exakt vad jag tycker om blandrasavel på den fronten...

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Intresserad av köttras
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 17:26 »
Hittar du bara en uppfödare så är det säkert inga problem. Blandrasavel när de hamnar i frysen är väl det allra vanligaste. Du har ju inte tänkt föda upp massa för att sälja och tjäna storkovan på "100% renrasig, men utan papper" som man ofta läser i hundannonser ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (2 dolda)
Be, xaelanar, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser