Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teslas hembatteri  (läst 8372 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #20 skrivet: 05 jul-15 kl 20:59 »
Jag följer utvecklingen med Teslas batteripack för hemmet med stort intresse, det kan vara något av det bästa som lanserats det här seklet, början på en energirevolution. Som anställd inom räddningstjänsten är jag dock nyfiken på säkerhetsaspekten, och då tänker jag inte på risken att de ska spontant fatta eld/explodera som tidigare nämnts, utan mer hur de uppför sig när de faktiskt redan brinner eller hettas upp ordentligt, villabränder kommer alltid förekomma och Lithium reagerar kraftigt på både vatten och eld. Det finns redan många potentiellt dödliga överraskningar för rökdykare i våra hem, detta verkar ha potential att bli ytterligare en sådan.

Min ringa erfarenhet är att de måste börja brinna ordentligt innan de tar fyr, dvs de brinner inte av sig själv bara för att man sätter en tändsticka till dem..
här är en bild på ett paket som det droppat brinnande plast på men somändå inte själv "tagit fyr" och dessutom hade dessa batterier fullspänning efter missödet

Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Teslas hembatteri
« Svar #21 skrivet: 06 jul-15 kl 19:36 »
Nä de är säkert inte särskilt lättantändliga men det är inte gasflaskor heller när man sätter en tändsticka mot dem, om de däremot står i en byggnad som brinner för fullt så blir de livsfarliga, det är mer den ingången jag hade i min fundering över teslas hembatteri. Men jag ser gärna bilden på batteripacket, den verkade inte kommit med, en blir ju nyfiken! :)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #22 skrivet: 11 jul-15 kl 23:14 »

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #23 skrivet: 12 jul-15 kl 17:47 »
Elbilen är en återvändsgränd. Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt. Ett stationärt hemmabatteri för små energiuttag känns dock mer vettigt men säkert ingen lösning det heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #24 skrivet: 12 jul-15 kl 18:07 »
Vad skulle vara bättre än el, menar du? Vi använder el till allt möjligt runt omkring oss som behöver kraft.

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #25 skrivet: 12 jul-15 kl 20:15 »
Elbilen är en återvändsgränd.
Det är snarare 'bilen' som är en återvändsgränd isåfall. Elbil tror jag är bästa alternativet om man nädvändigtvis ska åka bil.

Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt.
Eller så kan man tolka det som att "Vi lägger ner det här miljövänliga alternativet... för vi ser inga pengar i det" inte lät riktigt bra.
Det går inte rikgtigt att ducka undan för TeslaMotors om man bygger bil. Köp till solceller, och dom fortsätter att minska i pris och öka i effektivitet, så är du nära utopin som jag minns den från infomöten om alternativ energi inför kärnkraftsomröstningen.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #26 skrivet: 12 jul-15 kl 21:02 »
 >:(
Vad skulle vara bättre än el, menar du? Vi använder el till allt möjligt runt omkring oss som behöver kraft.

Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #27 skrivet: 12 jul-15 kl 21:08 »
Det är snarare 'bilen' som är en återvändsgränd isåfall. Elbil tror jag är bästa alternativet om man nädvändigtvis ska åka bil.
Eller så kan man tolka det som att "Vi lägger ner det här miljövänliga alternativet... för vi ser inga pengar i det" inte lät riktigt bra.
Det går inte rikgtigt att ducka undan för TeslaMotors om man bygger bil. Köp till solceller, och dom fortsätter att minska i pris och öka i effektivitet, så är du nära utopin som jag minns den från infomöten om alternativ energi inför kärnkraftsomröstningen.

Jag ser det mer som att Tesla använder miljöargument för att tjäna pengar. Toyota har världens duktigaste ingenjörer i de flesta områden och är åtminstone två decennier före många andra tillverkare i sitt tänkande. Utopin är att minimera världens energiförbrukning. Inte att göra oss beroende av utvinning. Jag hoppas att man startar Gränna Gruva intill en av Europas största rena sötvattenreservoarer för att bryta litium så att Sveriges natur får vara med och betala miljönotan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #28 skrivet: 12 jul-15 kl 22:02 »
Elbilen är en återvändsgränd. Om Toyota lägger ner sina elbilsprojekt av miljöhänsyn är det nog så att de har rätt. Ett stationärt hemmabatteri för små energiuttag känns dock mer vettigt men säkert ingen lösning det heller.
En dag inser du nog också hur fel du har.

En elbil använder ca 1-2kwh för att ta sig en mil.
En fossilbil använder 5-10kwh för att ta sig samma mil.

Toyota ger jag inte mycket för, de vill ja att du ska ladda batteriet från bensinen....



Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #29 skrivet: 12 jul-15 kl 22:06 »
>:(
Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.

Har du någon gång luktat på ett litiumbatteri... det luktar inte...
Har du luktat på bensin... det luktar...

Den slutgiltiga skillnaden är att när batteriet är slut så har du fortfarande litiumet i batteriet som kan återvinnas...
Avgaserna vet jag ingen som kan återvinna till något vettigt än..


Gräv upp litium en gång eller olja för all framtid..

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #30 skrivet: 12 jul-15 kl 22:08 »
Jag ser det mer som att Tesla använder miljöargument för att tjäna pengar. Toyota har världens duktigaste ingenjörer i de flesta områden och är åtminstone två decennier före många andra tillverkare i sitt tänkande. Utopin är att minimera världens energiförbrukning. Inte att göra oss beroende av utvinning. Jag hoppas att man startar Gränna Gruva intill en av Europas största rena sötvattenreservoarer för att bryta litium så att Sveriges natur får vara med och betala miljönotan.

Toyota har ingen elbil för att det skulle innebära att ingen bensin säljs...

Har du kollat hur olja utvinns och vilka miljökatastrofer oljan för med sig?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #31 skrivet: 13 jul-15 kl 06:57 »
Det är inte min ambition att göra om den här tråden till en elbilstråd.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #32 skrivet: 13 jul-15 kl 07:11 »
En dag inser du nog också hur fel du har.

En elbil använder ca 1-2kwh för att ta sig en mil.
En fossilbil använder 5-10kwh för att ta sig samma mil.

Toyota ger jag inte mycket för, de vill ja att du ska ladda batteriet från bensinen....

Jag får det till 0,8kWh för bensinbil som drar en halv liter milen. En viss skillnad. Men du har säkert någon högskoleutbildning som gör att du saknar sunt förnuft.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #33 skrivet: 13 jul-15 kl 09:42 »
Jag får det till 0,8kWh för bensinbil som drar en halv liter milen. En viss skillnad. Men du har säkert någon högskoleutbildning som gör att du saknar sunt förnuft.

Hur räknar du då?
Värmevärdet för bensin är enligt svenska Wikipedia 47,3 MJ/kg. Om vi räknar om det till MJ/l med densiteten 0,755 (enligt OKQ8 produktdatablad för bensin) så får vi 35,71 MJ/l. Dela med 3,6 för att få kWh => 9,92 kWh/l
Om bensinbilen drar 0,5 l/mil , så blir energiförbrukningen 9,92 x 0,5 = 4,96 kWh/mil.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Teslas hembatteri
« Svar #34 skrivet: 13 jul-15 kl 11:03 »
>:(
Du menar att nio miljarder människor ska få energitoppar utjämnade genom energi från batterier i hushållet och att det skulle vara en lösning? Är det inte det tråden handlar om? Det blir väldigt mycket litium att utvinna.
Jag menar det jag skriver, att jag undrar vad du tycker skulle vara bättre än el för att driva fram bilen?

Men jag tycker att elektriska ackumulatorer utplacerade i hemmen eller i mindre enheter som servar kanske 10-20 hem är en smart lösning på ett tryggt elnät. Tror inte att det behöver vara Litium som är den "slutgiltiga" lösningen. Jag tror att flow-batteritekniken kommer att vara den som gäller för stationära enheter och för lite större mobila enheter.

Sedan är det väl de sällsynta jordartsmetallerna man är ute efter vid Gränna, inte Litium.

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #35 skrivet: 13 jul-15 kl 21:23 »
Hur räknar du då?
Värmevärdet för bensin är enligt svenska Wikipedia 47,3 MJ/kg. Om vi räknar om det till MJ/l med densiteten 0,755 (enligt OKQ8 produktdatablad för bensin) så får vi 35,71 MJ/l. Dela med 3,6 för att få kWh => 9,92 kWh/l
Om bensinbilen drar 0,5 l/mil , så blir energiförbrukningen 9,92 x 0,5 = 4,96 kWh/mil.

Jag räknar med hur mycket elenergi som har gått åt för att producera bensinen. Alltså ligger vi ganska nära paritet med en elbil i elförbrukning. Problemet är att vi ändå kommer ha ett elunderskott. Det diskuterades dock på nittiotalet att det är bättre att köra stationära fossila generatorer för att driva elbilar för att en stationär anläggning kan ha bättre rening. Totalt sett tror jag att elbil kan vara en del av lösningen men långt ifrån det utopiska paradis som har ansyftats på i den här tråden. /Jan

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #36 skrivet: 13 jul-15 kl 21:49 »
Jag räknar med hur mycket elenergi som har gått åt för att producera bensinen. Alltså ligger vi ganska nära paritet med en elbil i elförbrukning. Problemet är att vi ändå kommer ha ett elunderskott. Det diskuterades dock på nittiotalet att det är bättre att köra stationära fossila generatorer för att driva elbilar för att en stationär anläggning kan ha bättre rening. Totalt sett tror jag att elbil kan vara en del av lösningen men långt ifrån det utopiska paradis som har ansyftats på i den här tråden. /Jan

Det intressanta i det här fallet är ju den energimängd som bilen förbrukar, oavsett om den energin i något mellanled har distribuerats i elektrisk form eller inte.

När det gäller bensinproduktion tror jag inte det finns något led i den processen då man absolut är beroende av elektrisk energi. Den värme som behövs för raffineringen tas ju som regel via förbränning av osäljbara raffineringsrester, förmodligen med ånga som mellanled. Pumpar, kompressorer mm kan såklart, om det befinns lämpligt och det finns tillgång på elenergi till lågt pris vid raffinaderiet, drivas elektriskt men det går ju precis lika bra att med t ex direktdrift från ångturbiner eller mekaniska transmissionsledningar från en ång- eller gasturbin i raffinaderiets kraftcentral. Raffinaderier brukar ha sådant överskott på biprodukter att de klarar sin energiförsörjning utan särskilda inköp.

Och det stämmer som synes ganska bra med att en liter bensin innehåller 10 kWh.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Teslas hembatteri
« Svar #37 skrivet: 13 jul-15 kl 22:32 »
....ansyftats på i den här tråden. /Jan

Ledsen men du får nog läs på lite mer innan det är någon ide att diskutera detta med dig.
I ditt exempel så skulle elbilen drar 0kwh för den fick sin el från solpanelerna på taket och då "behövs det ingen energi för att framställa den energin....

  • Gäst
SV: Teslas hembatteri
« Svar #38 skrivet: 14 jul-15 kl 05:57 »
Ledsen men du får nog läs på lite mer innan det är någon ide att diskutera detta med dig.
I ditt exempel så skulle elbilen drar 0kwh för den fick sin el från solpanelerna på taket och då "behövs det ingen energi för att framställa den energin....


Jag och alla mina kollegor och alla mina konkurrerande kollegor på andra företag och de allra flesta tjänstebilar rullar 6000 mil om året. Taxibilar rullar mer. Du tror på fullaste allvar att alla dessa fordon kan drivas av solpaneler på taket? Bilens tak? Om vi återgår till hushållsel: Hur stor batteribank ska man ha för att driva ett hushåll en hel vinter? Hur mycket batterier behövs för att driva Sveriges energikrävande industri? Till flyget? Är det jag som ska läsa på nu? Det finns ingen gräns för hur naiva människor det finns på det här forumet.

Här är en länk till ett företag där jag installerat två maskiner:
http://www.teknodetaljer.se/haallbar-utveckling/

De har installerat solel. Ett av de enda i landet som velat investera realkapitalförlust i hållbar utveckling. VD frågade ägarna om de ville slösa bort en del av vinsten på solceller för en bättre miljö. De väldigt sällsynta ägarna röstade ja för detta. Eloge till dem. De har täckt hela taket men energin räcker ändå inte. Det här är en batterifri anläggning som återmatar till nätet. Det tror jag på. För min del tänker jag inte gå i realkapitalförlust på en sådan investering och jag har inte tillräckligt med pengar för att investera i en så stor anläggning att det skulle vara bättre än att satsa på fonder. Det här är också ett dilemma. Men jag är ju så klart inte så påläst.
« Senast ändrad: 14 jul-15 kl 06:26 av Rubensgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Teslas hembatteri
« Svar #39 skrivet: 14 jul-15 kl 09:11 »
Det är en ytterst liten del av Sveriges personbilar som rullar så mycket som 6000 mil per år. Men även det är går att klara med modern elbilsteknik - det innebär ju ungefär 16 mil per dygn i genomsnitt. Om bilen huvudsakligen används som tjänstebil så står den ändå stilla 16 timmar per dygn och då finns det gott om tid för laddning med ström från nätet.
Man bör också komma ihåg att en bil sällan används för det driftfallet under någon större del av sin livstid. Som regel körs en bil på det sättet något enstaka år när den är ny, därefter byter den ägare och får lättare tjänstgöring under de återstående 15-25 åren.

I praktiken får man dock tänka sig något annat än ren eldrift för de fåtaliga personbilar som har så långa årliga körsträckor, men för den absoluta majoriteten av landets personbilsflotta, som ju har årliga körsträckor på kanske 1500 mil per bil, är det absolut inga problem.

Att tänka sig att driva bilen från solceller på biltaket är dock bara att betrakta som en ploj, kan ju i vissa fall ge ett litet tillskott, kan hindra batterierna från att skadas av djupurladdadning om bilen står avställd länge, men inte så mycket mer.

Beträffande det här med batteribanker så rekommenderar jag att somliga läser på lite mer om hur de är tänkta att användas. Det är INTE frågan om att lagra energi årsvis i dem, utan det rör sig om att jämna ut belastningen på elnätet mellan olika delar av dygnet. Den tunga industrin går ju dygnet runt med oförändrat effektuttag, så den kan man bortse ifrån i det här fallet. Utan det är frågan om att jämna ut belastningsvariationerna från hushåll, kontor mm som kan vara intressant. Faktorer som avgör lönsamheten i det hela är t ex aktuella energipriser, batteripriser, samt värdering av belastningsförlusterna i elnätet. Den stora delen av belastningsförlusterna ligger ju längst ut i distributionsnäten - på 10 kV - och lågspänningssidan. Så för att batteribankerna ska göra nytta måste de vara fördelade ute bland de små lågspänningsabonnenterna, det är ingen mening att tänka sig stora centrala batteribanker vid t ex nätbolagens fördelningsstationer. De gör inte heller någon större nytta om man placerar dem t ex vid industrier som har högspänningsabonnemang och själva transformerar ner från t ex 130 eller 40 kV.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser