Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Johannesört  (läst 3133 gånger)

Trötter

  • Inlägg: 30
Johannesört
« skrivet: 11 sep-14 kl 12:13 »
Hej,
Är det någon som vet var man kan hitta information om växtfamiljer/växtsläktingar till Johannesört? Jag frågar med anledning av att jag äter en medicin vars effekt förstörs av Johannesört (och eventuella växtsläktingar).
MVH Trötter


Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Johannesört
« Svar #1 skrivet: 12 sep-14 kl 08:19 »
Jag tror det är bara äkta johannesört som används kommersiellt, så det är nog inte stor risk att man råkar ut för någon av de andra. Eller hur menar du? Lite info finns ju på engelska Wikipedia om johannesörtsläktet, http://en.wikipedia.org/wiki/Hypericum#Medical_properties.
Ingen människa är illegal

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Johannesört
« Svar #2 skrivet: 12 sep-14 kl 10:33 »
Johannesört kan påverka effekten av många mediciner eller tom motverka dessa.
Endel mediciner kan bli förstärkt effekt vilket kan bli direkt farligt för hälsan.

Här är lite.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-1999/Johannesort-kan-ge-oonskade-interaktioner-med-manga-viktiga-lakemedel/
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Trötter

  • Inlägg: 30
SV: Johannesört
« Svar #3 skrivet: 12 sep-14 kl 11:37 »
Tack snälla för bra svar.
Jag har läst och det verkar som om det endast är den äkta johannesörten som används i naturläkemedel. Jag ska för säkerhets skull ringa Läkemedelsverkets avdelning för växtbaserade läkemedel och se vad de säger.

Trötter

  • Inlägg: 30
SV: Johannesört
« Svar #4 skrivet: 12 sep-14 kl 15:00 »
Tänkte bara berätta att jag har pratat med en kvinna på Läkemedelsverkets avdelning för växtbaserade läkemedel och fått veta att det aktiva ämnet i johannesört heter "hyperforin". Det påverkar levern så att den bryter ner vissa läkemedel snabbare och påverkar därför upptaget i kroppen (man får alltså i sig för lite av läkemedlet). Så det är det ämnet jag ska se upp med. Hon nämnde även en bra växtdatabas:  Svensk Kulturväxtdatabas (SKUD)    http://www.slu.se/skud/ 

Så tack än en gång för bra tips. Jag hade aldrig hittat fram till de här svaren på egen hand :)


Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Johannesört
« Svar #5 skrivet: 12 sep-14 kl 16:25 »
Vad bra att du fick klara besked så inte behöver oroa dig för tråkiga eller rent av farliga kombinationsverkningar! Ha det fint :)
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser