Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta håret med bara vatten (alltid)  (läst 31679 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #20 skrivet: 22 feb-16 kl 07:35 »
Bumpar upp den här tråden. Jag använde bara vatten i sammanlagt 5 månader och håret var fräscht enligt mig i alla fall. Tyvärr fick ena dottern löss från skolan. Lösen försökte vi kamma bort men efter en vecka gav vi upp och köpte lusmedel som övriga familjemedlemmar blev tvungna att ta. Detta medel förstörde mitt vackra naturliga vattentvättade hår. Summa kardemumma så var och kändes håret rent men det var lättare att forma.
Idag har jag varit schampo-balsamfri i tio dagar och jag gör nu alltså ett nytt försök. Jag har även meddelat dottern att satan henne om hon sätter på sig eller lånar ut någon mössa i skolan.
Enligt nån annan tråd här, som inte är sökbar, så användes vanlig matolja för att bekämpa huvudlössen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #21 skrivet: 01 mar-16 kl 20:56 »
Jag tvättar håret med enbart vatten sedan sommaren 2014. Då blev det en naturlig övergång när jag var ute och reste utan att ha schampo med mig. Har velat bli av med schampot under många år och blev äntligen av med det då. Jag har ganska tjockt, lite lockigt och hår till axlarna. När ämnet kommer på tal blir folk alltid förvånade och jag tror inte att det är någon lagt märke till att jag inte använder schampo längre. Mitt hår har fått liv efter att alltid blivit väldigt väldigt torrt och sett livlöst ut när jag använt schampo.

Svårast tror jag är den psykologiska grejen med att man känner sig smutsig först, och då inte våga fortsätta att inte använda schampo. Men i övergångsperioden kan en huvudbonad kanske hjälpa :)

JS

  • Inlägg: 88
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #22 skrivet: 02 mar-16 kl 07:23 »
Jag slutade med vanligt schampo och började med björkschampo (björklöv och vatten) och tvättade under en period alltid med det. Nu har jag nästan helt fasat ut björkschampot också och använder bara vatten. Björk schampot är väldigt snällt mot håret och hårbottnen och ger inte den hemska känslan i håret som vanliga schampon ger.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #23 skrivet: 19 mar-16 kl 18:27 »
Jag tvättar det inte alls utan kammar det rent med en fin träkam. Jag hade väldigt fett hår och för mig tog det säkert ett par år innan det blev fint. Jag har inte längre kluvna toppar, klipper mig inte. Klippte ner allt hår till ca 1 cm 2007 och tvättade då och då med äggula. Nu är det fyra år sen sista tvätten.

Danny Ramoniac

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #24 skrivet: 20 sep-16 kl 05:08 »
Hej på er.
Jag slutade att använda deo för ca 1 år sedan. Tyckte dock att lukten var svår att komma till freds med så jag tvättade mig ofta.
För 1 vecka sedan slutade jag helt med schampoo och tvål. WO på hela kroppen.
Lukten från armhålårna försvann nästan helt.
Jag duschar två ggr dagligen.
Håret känns prima, men.
Nu tycker jag det kliar lite i hårbotten. Kanske har med någon omställning att göra.
Men kan någon rekomendera en tvål. Inland kan det ju behövas om man är rent smutsig efter jobbet.

Innehållsförteckningar är som skräckfilmer. Bara elände o död

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #25 skrivet: 20 sep-16 kl 10:08 »
Kanske skall förtydligas att tvål INTE dödar bakterier, den löser bara fett.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #26 skrivet: 20 sep-16 kl 21:40 »
Thai-sten eller det som den endast består av alun (surhetsreglerande vid inläggningar och som blodstoppare vid tex rakning) är en helt luktfri deodorant som dödar bakterier via sin "surhet" fungerar även för fotsvett. Så WO + alunsten är lösningen.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #27 skrivet: 21 sep-16 kl 23:41 »
Schampo är ju nice, varför vill man inte använda schampo?

Ni som bara använder vatten, vad har ni för jobb till vardags, har man ett redigt skitjobb (som jag) känns inte vatten som ett alternativ.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #28 skrivet: 29 nov-16 kl 00:32 »
För att schampo innehåller kemikalier som inte är bra varken för oss eller naturen.

När jag hade riktigt kort hår funkade WO bra, med någon enstaka tvätt med annat ibland bara. Men med mitt tjocka, feta hår funkar det inge vidare när jag har långt hår vilket jag vill ha nu. Det ser inte så jättefett ut men känns äckligt och får inte den volym jag vill ha, så var tionde dag ungefär tvättar jag det med medel. Har provat massa olika varianter. Bikarbonat med citronsyreskölj var alldeles för starkt och håret blev torrt och sprött i längderna för första gången i mitt liv. Såpa funkar inte alls. Alldeles för mesigt och fettet vill inte lämna håret. Däremot använder vi natursåpa till händer och kropp - underbart och torkar inte ut  ;D. Balsammetoden e totalt kass på mig och jag vill inte ha de kemikalierna heller. Tre äggvitor och en gula m efterföljande vinägerskölj funkar toppen, men jag orkar inte hålla på med äggen och jag tycker det är jobbigt och otrevligt att skölja i kallt vatten. Så jag föll tillbaka till urtekrams schampo en tid. Men nu är det snart slut och då ska jag inte köpa nytt. Har provat schampotvål medan jag väntat på att schampot ska ta slut. Det funkade bra, men den var dyr och det är bökigt att få ut den jämt i håret. Jag gillar verkligen hur håret blir av bikarbonat, fluffigt o väldigt likt hur det blir efter schampo fast bättre för hårbotten, så ska prova bikarbonat m honung o vinägerskölj. Vinäger är förresten toppen mot mjäll. Min hårbotten flagar mycket mindre sedan jag började skölja med det.
O så ska jag göra eget balsam istället för urtekrams för just nu behöver jag det i topparna då kroppen tog stryk av graviditeten så håret blev riktegt risigt efteråt, o jag inte vill toppa mig igen förrän håret blivit lite längre. Så det blir balsam gjort på destillerat vatten, guarkärnmjöl, glycerin, cocosolja och lite vinäger. Hoppas det ska funka. Ska bli spännande. Eget tvättmedel har det blivit också för nu ska alla otrevliga kemikalier ut. Bara sonetts diskmedel får vara kvar som något att ta till är drömmen. Men har tänkt prova såpa som diskmedel eller blanda eget om det inte duger. Oftast diskar jag bara med hett vatten dock. Det räcker långt när man inte äter så fet mat. Största problemet här är toa, handfat o dusch. Har inte hittat nåt som riktigt biter på skiten som blir av vårt järnrika kalkhaltiga vatten ihop m fett o tvålrester. I synnerhet vattelåset i toan, väggarna i duschen o även beläggningar som blir i typ vattenkannan o tillbringaren m dricksvatten är besvärligt... Men det var ju ett helt annat ämne...  ::)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta håret med bara vatten (alltid)
« Svar #29 skrivet: 29 nov-16 kl 16:40 »
Sen cirka ett år tvättar jag håret med bara vatten och har numer aldrig klåda, blemmor eller andra hårbottenproblem. Håret mår oxå bra, varken fett eller torrt och ser dessutom aldrig så fett och "smutsigt" ut som det gjorde innan tvätt med schampo.
Knepet är, tror jag, att man verkligen ska tvätta igenom, massera och gnugga håret och hårbotten ordentligt med vattnet - och sen skölja rent.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser