Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder, mineraler och salt?  (läst 1734 gånger)

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
Foder, mineraler och salt?
« skrivet: 17 jun-14 kl 20:53 »
I höstas skaffade jag mig två åsentackor. Nu funderar jag på om jag ger dom rätt foder/mineraler osv.
De har alltid fri tillgång till knippat/pressat torkat hö (som jag fyller på dagligen) eller grönbete nu när det är sommar ute.
Fri tillgång till vatten samt Granngårdens saltsten.
Utöver detta ger jag dom 1 ggr/vecka granngårdens Fårmineral Effekt med koppar, en näva tillsammans med lite ungnötspellets (ca 1 näve för annars äter de inte mineralerna)
Känns det ok, eller bör jag komplettera med ngt/plocka bort nått?
De har inte lammat utan det blir först inför nästa år.

Tacksam för alla svar:)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foder, mineraler och salt?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 16:50 »

Utöver detta ger jag dom 1 ggr/vecka granngårdens Fårmineral Effekt med koppar, en näva tillsammans med lite ungnötspellets (ca 1 näve för annars äter de inte mineralerna)
Känns det ok, eller bör jag komplettera med ngt/plocka bort nått?


Jag ger också fårmineral effekt med koppar (heter: fårfor effekt) men jag ger fri tillgång. Nu på sommaren har jag mineralerna i en plastburk jag spikat upp under tak och fyller på när det tar slut. Det står ju på förpackningen att de ska ha 10-25g per dag, så att bara ta fram en gång i veckan är väl dumt. Mina älskar mineralerna för det är ju socker i det där.
Har de inga lamm som diar behöver de inte mer mat än betet, vatten och mineraler och salt. Jag fattar det som att du ger pellets för att få i dem mineraler men det kanske är för du serverar så mycket mineraler på en gång? Mina slickar i sig lite mineraler varje dag.

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
SV: Foder, mineraler och salt?
« Svar #2 skrivet: 19 jun-14 kl 23:32 »
Men vad smidigt, jag tänkte att man kunde överdosera ifall de fick fri tillgång. Men då ska jag absolut ändra det hela :) tack för tipset

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foder, mineraler och salt?
« Svar #3 skrivet: 20 jun-14 kl 00:00 »
Nja, man får väl ha koll och räkna ut hur länge en hink skall räcka, så de inte äter för mycket. Mina åt lite mer än vad som är meningen under vintern men de slickar väldigt lite på saltstenen så det är nog därför. Förra sommaren åt de mindre mineraler än under vintern, då de var dräktiga. Jag tror de reglerar det där själva om de får bestämma själva och äter så mycket de behöver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser