Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man ha istället för gräsmatta?  (läst 7942 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« skrivet: 06 jun-14 kl 21:30 »
Klippte gräset idag, fick inte ut trädgårdstraktorn utan gick bakom den självgående. Har inte gjort det på nån vecka så ett varv räckte inte, men det började regna så mellansticket med grästrimmern (och andra varvet) fick utgå.
Under tiden funderade jag en hel del på "varför har jag  en massa gräsmatta?" Tomten ligger ute på landet och ingen granne kan se hur noga vi sköter gräsmattan så nått alternativ till radhusträdgård skulle vara trevligt.
Jag menar, odla gräs? Till vilken nytta? Jo om jag kunde klippa med handjagare fick jag ju lite motion samtidigt, men nu tar det nästan 2 timmar med en självgående eller 1½ med trädgårdstraktorn, plus grästrimmer då.
Bifogar en prinsipskiss på hur det ser ut på tomten som är närmare 3000 m2
Det som är i rött är till ingen nytta alls, är bara där när jag klipper gräset. Lite gräsmatta runt huset och upp mot vägen vill vi nog ha kvar.
Det området har berg bara någon cm djup på sina ställen och skuggas av skogsdungen intill. Växer mest mossa.

Vad kan jag odla där istället för gräs mossa?
Funderat på att så äng för att mata bin mm, eller odla nått vi kan äta. Och då är jag inne på höns, ankor, kaniner, bärbuskar, fruktträd eller grönsaker.

Området är, vad jag förstår från denna sidan, Skuggig med lågt PH, steril & fuktig och inte används.
Vad kan jag odla under sådana förutsättningar? Dåligt med jordmån är det åxå. (heter det så när det inte är långt till berg?)
Alla tips & funderingar värdesätts.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-14 kl 21:38 »
Anlägg en hassellund

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-14 kl 21:52 »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-14 kl 22:02 »
Gå in på pratensis.se, Kontorsråttan ;). Det finns färdiga inhemska fröblandningar för skuggäng. Bäst verkar att så framemot sensommar/höst. Om det är magert så är det bara bra. Har inte sått de frön jag beställt ännu och inväntar hösten istället. För några år sedan när vi fick bar, mager yta av alv efter dräneringsgrävning gjorde jag det stoora misstaget att så "ängsblandning" från Weibulls eller Nelsons men de fröna kommer från centraleuropa (t o m Impectas "vildblommor" gör det) och det blev bara något slags förväxt baldersbrå och stora syror från år två.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-14 kl 22:24 »
Jag måste nog erkänna att jag redan varit där, och beställt, och sått, i höstas, fast på en liten slänt jag drog ut mager jord bara för att plana ut & experimentera.
Experimentet pågår & det ser bra ut, men jag fattade som att jag var tvungen att få bort grässvålen innan jag kunde gå på med ängsfrö. 
Får undersöka mer, ska jag ha bort grässvålen får jag leta reda på nån maskin som kan fixa det.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-14 kl 22:24 »
Tips på något att odla som man kan äta?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-14 kl 23:09 »
Ängsfruktodling. Två flugor i smällen.


Eller det kanske är för skumt i den hörnan?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-14 kl 23:15 »
Det borde vara hyggligt ljus om man skall tro ritningen att det är öppet från sydväst. Frågan är hur dålig jorden egentligen är, det kan växa mossa även om det är okej. Ett bra test är att ta ett spadtag och kolla efter daggmask, finns sådana är det ett gott tecken.

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #8 skrivet: 07 jun-14 kl 06:15 »
Finns det någon topografi på tomten? Om jag hade en tomt skulle jag kolla på Geoff Lawtons sida (registrerad e-mail för access). I hans senaste gratis-reklamfilm så handlar det om design av food forest. Geoff's design går ut på att fånga vatten och leda det genom marken så lång väg som möjligt. Vattnet används på olika sätt för att bygga ny jord som träd och växter kan dra nytta av. Mycket sevärt!

http://www.geofflawton.com/fe/67043-food-forests-across-climates?r=y

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-14 kl 08:43 »
Är jordlagret väldigt tunt så kan det vara svårt att få tex potatis att växa och bli fina/värda att skörda men du kan nog sätta tex ärtor och låga bönor nu direkt och kryddväxter som vill ha väldränerat i skrevor med sten under tex backtimjan. Förbättra den befintliga marken med tex gräsklipp och kompost och vattna vid torka. Eller skaffar du ett gäng pallkragar, placerar dem i snyggt mönster direkt på det nerklippta gräset, fyller dem med jord och kogödsel från affären, vattnar och odlar det mesta i dem direkt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-14 kl 10:10 »
Tackar för alla tipsen, får undersöka.

Topografi, nja ganska platt. Ska försöka mäta hur stort

Och trots läget med öppet i SV ligger ytan ganska mörkt tack vare höga träd på båda sidor. Dungen i mitten består av 4-5 fullvuxna björkar.

Så pallkrageodlingen har vi placerat" nere i vänster hörn" Med örter & lite smått till köket.

Ytan har ett gammalt dike mot skogsdungen (har gått en väg där en gång i tiden, bara diket kvar) så det kan man kanske använda.

Men tyvärr tror jag att jag behöver köra på jord  för nytt toppskick och hitta nått som sköter sig själv, äng eller nått och smälla upp ett ankhus & odla ankor.

Natten gav ingen inspiration.



... så jag hoppas vädret tillåter ett varv med trimmern i trädgården ska ge mig mer idéer.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-14 kl 10:45 »
Ja  kragar  är bra ja gjorde för visso egna.  Häfta fast bygg plast bara i botten så minskar ogräset ja prova med papp i fjol tyckte inte det fungera så bra. Har en hel del kvecke i år på dom lådorna med papp i så dom lådorna ja byggde i år utav återvunnet köksgolv från grannen är det plast i botten även om det tar emot lite.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-14 kl 11:00 »
Hehe...   Jag svor på att jag aldrig skulle klippa en jävla gräsmatta och vad fan gör jag? ränner med maskinen stup i jävla kvarten.
Men jag klipper faktiskt inte gräsmattan alls, jag samlar gräsklipp till odlingarna så dom gödslas och blir väldränerade.
Så mitt tips är att börje med täckodlingar och spara in ogräsrensandet. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #13 skrivet: 07 jun-14 kl 13:32 »
Jag har aldrig nåt i botten på pallkragarna, ställer dom bara direkt på marken och fyller i jord/eller har kompost i dem året innan och sen är det bara att sätta fröer eller plantor. Lite ogräs brukar det komma men det är lätt att dra upp det, även kvickrot och kers, dock kommer man inte åt att gräva bort ogräsrötterna och vill man göra det så går det bra att göra det när man skördat och kragen är tom.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #14 skrivet: 07 jun-14 kl 13:54 »
Skaffa gäss

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #15 skrivet: 07 jun-14 kl 20:07 »
Du har inte nytta av lite hö då?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #16 skrivet: 07 jun-14 kl 20:15 »
Klöver :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #17 skrivet: 08 jun-14 kl 12:17 »
Äng med fruktträd röstar jag på. Glesa ur bland de stora träden om det är mer än halvskugga. Sen kan du klippa gångar i ängen så ser det välvårdat ut.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #18 skrivet: 08 jun-14 kl 14:50 »
Ja, äng med fruktträd - själva sinnebilden av paradisets lustgård :). Du kanske kan klippa med uppsamlare där det finns maskrosor och sånt expansivt och träden borde magra ur marken med tiden och börja med ängsöar som fröar av sig med tiden?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #19 skrivet: 08 jun-14 kl 16:23 »
Lutar starkt åt att jag låter gräset få gro som det vill i det området, bara för att se.
Huset vi bor i kommer troligen inte att bli vårt sista, så jag vill inte göra nått som verkar avskräckande på ev. köpare.

Men fruktträd på ängsmark skulle jag nog kunna tänka mig göra i hela trädgården...
« Senast ändrad: 08 jun-14 kl 16:42 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 5 användare
pingu544, tuslus, von tratt, reimersro, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser