Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning av får  (läst 4480 gånger)

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Klippning av får
« skrivet: 13 maj-14 kl 18:49 »
Jag bara undrar om ni klipper era får själv eller har ni någon som hjälper er?
Försöker lära mig , men de är svårt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippning av får
« Svar #1 skrivet: 13 maj-14 kl 18:59 »
Jag har en ung kille som kommer och klipper mina får. I början tänkte jag att jag skulle klippa dom själv, men efter att klippt av spenen på en tacka så bad jag någon komma och hjälpa mig. Nu för tiden tycker jag att det är väldigt enkelt och bra att någon kommer och klipper!!! Mindre klippskador och min rygg far inte heller så illa ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
SV: Klippning av får
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 19:03 »
Jag får nog ta hjälp nu för de ta mig så lång tid , och flera får kvar...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippning av får
« Svar #3 skrivet: 13 maj-14 kl 20:08 »
Vi klipper själva men har inte många får heller så handsax funkar. Vi är 2st och tar en sida var, så går det fortare. Ska nog köpa mig en elektrisk fårsax till hösten.

Här i Jämtland hade länsstyrelsen gratis fårklippningskurs i höstas, antagligen för att många fårägare skiter i att klippa sina får.
Det var en jättebra kurs på en dag, så du kan väl föreslå din länsstyrelse att de också ska ha en kurs. Vi träffades på en fårgård och fick lära oss klippa med elektrisk fårsax, med fåren fastspända i klippstol. Det är ju roligt att klippa får så jag skulle inte vilja överlåta det jobbet åt någon annan.

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
SV: Klippning av får
« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 20:14 »
visst kan de va roligt att klippa, men när man har många tar de sån tid.
Nu ska min får klippare komma och ha lite kurs för mig.
Han har gått i pension så han skulle bara  och lära mig.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Klippning av får
« Svar #5 skrivet: 13 maj-14 kl 20:31 »
Klipper själva, första gången i somras då var det med handsax.. Nu har vi införskaffat klippmaskin och klippte dem i påskas.

Försökte med att sätta fåret som man sett australiensarna göra, men se... Våra var inte alls lika spaka och snälla som australiens får.  ;D Splatter och brottning, så det slutade med att vi helt enkelt lät dem stå upp och så klippte vi dem medan de stod där. En håller i och den andra klipper, tar en evighet men vad gör man när man är nybörjare? Det är bara att fortsätta och hoppas på att man lär sig så det går snabbare för varje gång.  :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippning av får
« Svar #6 skrivet: 13 maj-14 kl 21:42 »
Nu har vi införskaffat klippmaskin och klippte dem i påskas.



Vad köpte ni för maskin och är ni nöjda med dem? Handlade ni online?
Helst skulle man ju ha en klippstol också, men en maskin för 3 tusen och en klippstol för 5 tusen är lite i mastigaste laget.

Bohemia gård

  • Inlägg: 4
  • Bohemia gård: Suzanne och Kenny och 6 barn
    • Skåne
SV: Klippning av får
« Svar #7 skrivet: 14 maj-14 kl 12:17 »
Det är bara att sätta igång och klippa.
Jag klipper alltid fåren sittande klippstol är endast en fördel om man har får med horn.
Resultatet blir bara bättre genom övning de första 50 djuren jag klippte blev definitivt inte vackra, det var först när jag upptäckte att underskären på saxen är olika för höger och vänsterhänta klippare , jag köpte en instruktionsfilm som visade klippning steg för steg men det var för högerhänta så det blev till att tänka spegelvänt.
Idag klipper jag mellan 200-300 djur om året, mest åt andra.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippning av får
« Svar #8 skrivet: 14 maj-14 kl 16:30 »

Idag klipper jag mellan 200-300 djur om året, mest åt andra.

Klipper du 200-300djur med handsax? Eller klipper du med elektrisk sax när fåren är sittande?

Bohemia gård

  • Inlägg: 4
  • Bohemia gård: Suzanne och Kenny och 6 barn
    • Skåne
SV: Klippning av får
« Svar #9 skrivet: 14 maj-14 kl 18:02 »
Har nyligen börjat öva med handsax på våra får men tillsvidare kör ja med el, kommer även i fortsättningen att klippa med el till andra fårägare

Fårförkul

  • Inlägg: 9
SV: Klippning av får
« Svar #10 skrivet: 16 maj-14 kl 12:43 »
När vi köpte våra får, för tre år sedan ( tre finullstackor som nu blivit sex st) gick jag en fårklippningskurs
( en dag !!) inköpte klippstol och en bra elektrisk klippmaskin och var helt inne på att vi skulle klippa våra får själva. Maken kliade fåret under hakan och lite godsaker därtill. Jag klippte. Vi klippte ett får per kväll. Jag tyckte det var svårt, jag var rädd för att klippa tillräckligt nära huden vilket resulterade i dubbelklipp och att det tog lång tid ( synd om tackan ?! ) förra året såg jag en annons och ringde fårklipparen som kom och klippte alla sex på ca 20 -  30 min, han var så försiktig och snäll mot fåren och dom blev jättefina och dyrt var det inte heller. Vi beslutade oss för att aldrig klippa ett får mer utan låta dom sköta det som kan. Det är inte så lätt som det ser ut. För mig är det viktigt att klipparen är snäll mot fåren, att det blir snyggt  och inga klippskador och lugn och sansad.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av får
« Svar #11 skrivet: 16 maj-14 kl 13:07 »
Hej

När jag bara hade 4 gutar klippte jag dom med en gammeldags fårsax för hand. När flocken plötsligt växte till 10+ fick jag tag i en bra fårklippare som kommer vår & höst. Det kostar ca 1300:- ink res för 10 får. Han klipper snabbt, smidigt och snyggt medans jag står brevid och sortera ullen direkt beroende på vart den ska. Jag tycker attdet är värt varenda öre  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser