Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En massa dumma kalkonfrågor  (läst 3619 gånger)

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
En massa dumma kalkonfrågor
« skrivet: 12 mar-14 kl 08:12 »
Hur högt kan man förvänta sig att de flyger? om man vill ha dem i öppna hägn behöver de vingklippas för att hålla sig inne?
Hur gamla är de när de börjar värpa?
Hur länge behöver kycklingarna tillskottsvärme efter kläck?
Hur stora/höga hus behöver de? räcker det med ngn meter högt till sommarbostad?
Vi tänker oss att ha flyttbara högn och hus på sommaren så de kan beta, gödsla och krafsa upp lite gräsytor vi har med mycket ogräs, tanken är att sen släppa grisarna på samma yta att böka upp jorden och sen kunna så om med nytt gräsfrö vad tror ni om den tanken?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: En massa dumma kalkonfrågor
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 10:41 »
Problemet med kalkoner är, att de vill VÄLDIGT GÄRNA flyga upp  på nattkvist, i träd eller uppe på byggnader.
När jag hade kalkoner hade jag inga som helst problem med att de flög över stängsel,  däremot sov de i träden, och när de flög ner hamnade de ofta utanför sin inhägnad.
Tidvis hade jag som en jättestor fågelholk på ben, sådär 1½ meter upp,  med bur framför, där de stängdes in  i god tid före nattningen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: En massa dumma kalkonfrågor
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 12:56 »
Haha jo det vore ju snyggt om de flög upp i träden  ::) Hur är dom att valla på då? flyger de bara omkring då? Höns och ankor kan ju lära sig att snällt gå in på kvällen eller bli invallade. men kalkoner är ju inte direkt smarta  ::) fast de brukar kunna lära sig var mat finns  ;D e vi haft innan har gått lösa på tomten och bott med hönorna i hönshuset på natten, det var ingen som rymde eller flög upp i träna, nu skulle vilja styra lite var de ska va bara  >:D så de äter rätt saker  ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: En massa dumma kalkonfrågor
« Svar #3 skrivet: 12 mar-14 kl 18:44 »
Kalkoner är mycket smartare än sitt rykte.
I varje fall vuxna honor.  Och de kan bli mycket tama.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: En massa dumma kalkonfrågor
« Svar #4 skrivet: 12 mar-14 kl 19:26 »
Är det tänkt som slaktkalkoner eller avelskalkoner? Jag tror man behöver tänka lite olika. Vuxna kalkoner vill sitta högt på natten, vet var de bor, går in själv och är rent allmänt väluppfostrade. Men det är inte helt enkelt att flytta deras bostad, de tar sig tillbaka till gamla stället.

Ungkalkoner är betydligt snurrigare som lätt hamnar på fel sida staketen utan att förstå själv hur de ska komma tillbaka.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: En massa dumma kalkonfrågor
« Svar #5 skrivet: 12 mar-14 kl 20:29 »
Det kommer vara både och, en mindre avelsgrupp med tanken att föda upp ungdjuren (överskottet) till slakt. Tänkte att avelsdjuren skulle få bo i ett bra hus på vintern men att alla kalkonerna kunde bo i lite enklare sommarhus, men det kanske är svårt att göra så? mest för att gubben inte tycker om att ha alla fåglar i trädgården ::) alla mina djur har en tendens att bli aningen....översociala  o:) vilket inte uppskattas av alla... vet inte huuur det kan komma sig  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 4 användare
xaelanar, skogaliten, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser