Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: Mukluks för vinterkyla  (läst 2440 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« skrivet: 03 nov-13 kl 19:33 »
Det verkar som om det blivit dags att ta tag i nästa galenskap. Denna gång är det vinterskor på dagordningen.

Läste på en hemsida jag besökte att en polarfarare hade sagt att "en hand ska passa i en vinterhandske som en bil passar i ett garage". Det ska finnas plats för fingrarna att röra sig. Tydligen är det en bra princip för varma skor också. En enkel passform borde betyda en enkel konstruktion. Vi får se.

Uppdatering
Nej, det är inte mina mukluks, men ni brukar vilja veta vad det är jag försöker uppnå...
« Senast ändrad: 03 nov-13 kl 21:30 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 15:38 »
SuperWarmMukluks intro
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #2 skrivet: 04 nov-13 kl 18:57 »
Verkar vara några grejor man måste tänka på när man gör mukluks.

De får inte vara vattentäta eftersom fukt då inte kan komma ut. Den samlade fukten kyler av foten.
De ska nå upp över vaden eftersom man då får värmen att hålla sig kvar bättre och mindre snö glider in överst.
De ska ha tillräckligt tunn sula för att man ska känna marken men styv nog för att skapa luftficka under foten.
Fodret och skalet ska inte sys ihop eftersom fodret kan användas som förstärkningsplagg.

Jagar vidare efter en lagom hård skumplast av polyuretan att prova med. Skalet tänkte jag göra av "uppcyklade" andrahands ytterkläder. Ska gå på upptäcksfärd bland butikerna i veckan. Sulmaterial har jag redan...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 19:14 »
Luften i både handskar och skor som fungerar som isolering.Bra mtrl måste väl vara från "djurriket" ;)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 19:32 »
Låter som att du borde börja garva skinn :) Då har du det bästa materialet som finns. Läder till sulor och pälsskinn till foder.

Har själv sytt både handskar och mössa och väst i fårskinn och det andas är varmt och om man fettar in det så är det vattenavvisande. Sen när det går sönder så kan man kompostera det med gott samvete. Sy med lin eller senor :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #5 skrivet: 04 nov-13 kl 21:14 »
På Dollar Store har de åtminstone haft små sittunderlag i tjockare mera kompakt typ av skum. En per fot räcker och blir över, tror de kostade 10 kr/st. Annars kanske liggunderlag ovanpå bildäcksula? Men kan bli problem att få det att sitta ihop. Som foder skulle jag välja ull alla dagar i veckan. De där "superwarmmukluks" tycker jag är alldeles för lite tåliga mot vatten. Ok de ska inte vara vattentäta men det ska ju inte vara som att gå med ett durkslag heller. 
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #6 skrivet: 04 nov-13 kl 22:46 »
Fast när det är riktigt kallt är det ju aldrig blött ute, så det går nog finemang med lite luftigt ytmaterial ändå tänker jag. Samernas renskinnsskor är ju inte täta. Grönländska kamikker är täta iochförsig... Undrar just hur dom lyckas sy tätt?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #7 skrivet: 05 nov-13 kl 10:45 »
Blizzard
Naturliga råvaror finns i alla möjliga former. Min vinterjacka är av bomull och alltså från växtriket. Har letat efter ett ställe som kan sälja mig tjock filt, men har hittills inte hittat något. Som ni kanske vet så försöker jag få till en vintersocka till mina huaraches och till och med det har visat sig vara en svårighet. Mina fötter är på gränsen till 47:or och då är det svårt med alternativen. Vet du någonstans jag kan få tag i så tjock filt som 10-15mm?

MickeMård
För mig skulle det krävas en ordentlig insats viljestyrka för att garva skinn, tyvärr. Har till och med problem med att skära kött, vilket får mig att fundera på att bli vegetarian. Men skinn är bra, det är det. Synd bara att det skulle fungera så dåligt som sula på moderna tiders gatbeläggningar. Det är inget problem för sulmaterial, det har jag. Resten behöver inte vara tät. En sak har jag lärt mig den hårda vägen då det gäller plagg (särskilt för barn): Det viktigaste är att plagget torkar fort. De håller aldrig tillräckligt tätt ändå. Ull värmer även när det är fuktigt så det är måttstocken att mäta framgången mot, men ull torkar också långsamt som attan. För mina najader till döttrar så skulle det fungera rätt illa. Däremot skulle kanske vadarstövlar kunna fungera åtminstone halvdant...

Humle
Jag är inne på att använda någon slags inläggssula av plast med hål i, typ böjbar skärbräda med åtskilliga hålpipeslag. Yttersulan blir i puffat naturgummi eftersom jag redan har vibramgummi hemma. Vill ha varma fötter men ändå inte tappa kontakten med marken helt. Mellansulan är nog den del som blir svårast att lösa, gissar jag. Skulle vara kul att få till en nära-på-huarache-känsla, dock. Om man skulle välja att ha en del av sulan vattentät så kommer det troligen att samla vatten ganska ofta. För att få bukt med det kan man göra hela skon vattentät vilket istället stänger in fotens egen fukt.

Sjaunja
Man borde kanske ha skor för blötföret på höst och vår? Slask är ett större problem än snö och is, åtminstone häruppe i landet. Det är inte ofta det är slask utan det är istället risken att det blir slask som styr skovalet. Den svårighet som väntar då det gäller översida och skaft är att materialet där ska tåla lek-och-stoj-nötning. Kamik har en bra utformning. Tänker definitivt sno idéer därifrån för skalet på mina mukluk.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Håning

  • Gäst
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #8 skrivet: 05 nov-13 kl 11:14 »
ljudisolerings matta Kan du få i olika tjocklekar  . Vet inte hur lämpligt materialet är förstås. bara något som poppa upp:)

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #9 skrivet: 05 nov-13 kl 16:47 »
Tjock filt? Har bekanta som byggt jurtor. De använde riktigt tjock filt som de fick gratis från ett pappersbruk. Valsarna som bearbetar pappersmassan är filtklädda och filtytan byts ut med jämna mellanrum.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #10 skrivet: 05 nov-13 kl 19:58 »
Tjock filt? Har bekanta som byggt jurtor. De använde riktigt tjock filt som de fick gratis från ett pappersbruk. Valsarna som bearbetar pappersmassan är filtklädda och filtytan byts ut med jämna mellanrum.

Precis den sortens filt är det jag försöker få tag i. Hur bär man sig åt för att få en rejäl bit att leka med?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #11 skrivet: 05 nov-13 kl 20:14 »
Hör med SCA pappersbruk i Obbola. Jag kan fara å hämta. En Lyckselekompis kommer hit om ett par veckor å kan säkert ta med det på hemvägen.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #12 skrivet: 05 nov-13 kl 20:35 »
Hör med SCA pappersbruk i Obbola. Jag kan fara å hämta. En Lyckselekompis kommer hit om ett par veckor å kan säkert ta med det på hemvägen.

Ska definitivt kolla med SCA så fort det går. Dessutom har jag lillebrorsan boendes i Holmsund... :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #13 skrivet: 06 nov-13 kl 17:23 »
Fick tag i rätt människa på SCA och fick veta hur det hela hänger ihop. ...och snackade med brorsan också. Med lite tur har jag materialet inom kort. :)

Sjaunja, vet du vilken färg det är på filten? Jag glömde fråga...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #14 skrivet: 06 nov-13 kl 18:19 »
Vad kul när det fixar sig lätt! Vad jag minns så var det grått. Hm... Nu blir man ju sugen på en egen bit Obbolafilt. Skulle ju gå å göra himla läckra mattor med schablontryckta mönster :D

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #15 skrivet: 06 nov-13 kl 18:29 »
Hey!
Om nogon skulle få tag i mere end nok ,er jeg vældig interesseret
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #16 skrivet: 06 nov-13 kl 19:33 »
Får bekanta mig med materialet och om det är bra nog så blir det nog till att sälja det precis som jag redan säljer sandalsulor och remmar. Hur stora bitar skulle vara intressanta? Sjoken som SCA har är gigantomegalosauri... öh ...stora, milt sagt.

Sjaunja, man skulle ju också kunna göra hålmönster, ungefär som de genombrutna filtlöparna fast grövre.

Måste förresten beställa fler postorderpåsar.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #17 skrivet: 07 nov-13 kl 21:17 »
Sjaunja
Det här skulle också kunna vara ett alternativ.





http://www.designboom.com/design/huichol-rug-by-elissa-medina-11-06-2013/

Det ger mig i alla fall idéer om hur innerfodret på mukluk/kamiq kan sys ihop.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #18 skrivet: 07 nov-13 kl 23:04 »
Ha :) Så sanslöst läckert med en lapptäcksmatta i djurhudsform! Fick en skitbra idé! Att klippa till filten som en djurhud i formen och måla den som en flådd dalahäst ;D

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Mukluks för vinterkyla
« Svar #19 skrivet: 08 nov-13 kl 06:19 »
Ha :) Så sanslöst läckert med en lapptäcksmatta i djurhudsform! Fick en skitbra idé! Att klippa till filten som en djurhud i formen och måla den som en flådd dalahäst ;D

 ;D
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser