Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbjudna växter  (läst 5351 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Förbjudna växter
« skrivet: 14 feb-12 kl 16:39 »
Vet någon om det finns en förteckning över växter resp. örter som inte är tillåtna att odla eller sälja i Sverige (ok, för cannabis är läget klart)? Hur ser det t.ex. ut med Calea zacatechichi, alltså drömörten?

Vidar Falk

  • Gäst
SV: Förbjudna växter
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 22:38 »
Undrar om man inte kan kolla med läkemedelsverket om förbjudna örter  ???
Vet att man i alla fall kan kolla hos dom angående örtpreparat.

Det finns en hel del riktigt bra örter som tyvärr är förbjudna i Sverige.  :(

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förbjudna växter
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 07:36 »
Jag vet inte riktigt var man ska kolla upp detta. Däremot vet jag att det inte är givet att en ört är förbjuden bara för att den kan användas för att producera ett förbjudet ämne. Opievallmo odlas i var och varannan trädgård, och det är helt tillåtet. Däremot är det förbjudet att utvinna opium ur dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Förbjudna växter
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 07:39 »
Man borde väl kunna ringa "lagens långa arm" (:) och fråga. Dom måste ju ha någon källa att grunda sina ev ingripanden på.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser