Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61008 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Vallningsträning med min nya BC
« skrivet: 02 jul-11 kl 18:16 »
Jag har en BC-tik på 7 månader som jag ska träna upp till vallning. Jag tänkte att jag kanske kan skriva lite om det här... som någon sorts träningsdagbok?

Just nu har hon precis startats upp på får. Jag har släppt henne 5 ggr på fåren och nu har hon lärt sig att balansera djuren till mig. Hon kan nu gå RUNT fåren, istället för rakt igenom som hon gjorde i början ;D
Idag lade hon sig ner när jag kommenderade "ligg" och jag kunde ta med henne bort från fåren på ett städat sätt :) Jag gick då upp i en hörna i den lilla 25X25 m hagen som jag tränar i. Med fåren framför mig så kunde jag kommendera "ligg" och sedan plocka upp den långa spårlinan som hon har fäst i halsbandet, och ta med henne därifrån!

Jag kräver inget av henne, annat än att hon ska balansera fåren till mig på ett städat sätt i en lugn sinnestämning.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 18:38 »
 Vilken intressant tråd :) Ska fortsätta läsa med spänning, nästa år blir det kanske en ny valp här och då kan det vara bra att veta hur proffsen gör.
Min nuvarande hund är mest tränad med hjälp av vallhundsböcker och ett evigt försökande....
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 19:22 »
Kul att du tycker att det var en intressant idé!!

(Fast jag tror inte att man kan läsa sig till hur man tränar upp en vallhund :-[)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 10:07 »
Jag har en 6 månaders bc tik som också står i startgroparna för vallhundsträning så denna tråd kommer jag att följa  :D

Jag har släppt henne en gång på får i en 25:a och det gick över förväntan. Hon kunde flankera och hålla djuren kvar i ett hörn utan några som helst problem. Vi tränar lite på ankor för tillfället men de gör inte riktigt som vi vill  ;D
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 23:18 av Nettis »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 10:28 »
Hon kan nu gå RUNT fåren, istället för rakt igenom som hon gjorde i början ;D
Gick rakt igenom fåren, gick fåren sönder då ?  ;)

Men vi förstår vad Du menar, och skrattar igenkännande.  ;D ;D

Jag kräver inget av henne, annat än att hon ska balansera fåren till mig på ett städat sätt i en lugn sinnestämning.

Du kräver alltså en hel massa av henne ...  Lugn sinnesstämning, när det finns FÅÅÅR i närheten.  ;D

Jättekul tråd, ska ta fram den när jag behöver ett skrattpiller.  För att träna en valp, hjälp, mina magmuskler får kramp av alla minnen av alla dråpliga situationer man hamnar i på grund av stor arbetsvilja hos en liten hund!

:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 10:58 »
(Fast jag tror inte att man kan läsa sig till hur man tränar upp en vallhund :-[)

Att läsa sig till hur man tränar en vallhund, måste vara som att läsa sig till hur man dansar, fast man aldrig hört musik innan... ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 17:44 »
Att läsa sig till hur man tränar en vallhund, måste vara som att läsa sig till hur man dansar, fast man aldrig hört musik innan... ;D ;D
Värre.  BC går fortare ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 18:12 »
Värre.  BC går fortare ...

 ;D

Några bilder på hur fort det går...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 18:26 »
Här kommer bilderna.. efter lite strul >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 20:15 »
Hejsan!
Jag vallar med min tjej som blir 2 år i okt :) Går jättebra ha valla både på gäss och får här kommer lite bilder på henne :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 23:04 »
.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 06:44 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 23:16 »
Menar du att ja använder piskan eller vadå???

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 23:19 »
Menar du att ja använder piskan eller vadå???
??? Varför tror du det ???
          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 23:23 »
Jag vet inte fick för mej det men fattade nog fel.. För piskan som jag håller i är iallafall bara föratt få en längre arm när jag visar henne min balans :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #14 skrivet: 04 jul-11 kl 06:31 »
Tvinga in hunden i bilen?  ???

Det finns väl en uppsjö av vallhundskurser?

Även om man måste åka långt till en del.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #15 skrivet: 04 jul-11 kl 06:55 »
Detta blir en intressant tråd att följa :)!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #16 skrivet: 10 jul-11 kl 19:58 »
Släppte lilla Jill på fåren igår igen. Hon går runt dom väldigt fint, men känslan efteråt var att det gick väldigt fort... Jag måste försöka lugna ner allting!! :o
Jag snubblade på en tuva och gjorde en raklång vurpa. Jill tog det med fattning och fortsatte bara lugnt att jobba på. Lite tuva stjälper stort lass, var en av kommentarerna... Förstår inte alls vad dom menar ??? ??? ??? ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #17 skrivet: 17 jul-11 kl 12:47 »
Jätteintressant tråd, fortsätt skriva!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #18 skrivet: 17 jul-11 kl 16:31 »
Jag försöker att behärska mig och inte valla med Jill oftare än en gång/vecka...eftersom hon är så ung :o
Det är svårt :-[
Idag plockade hon loss fåren fint från hörnan, när vi började. Hon gick mycket lugnare idag (eftersom jag hade bestämt mig för det!).
Efter ett tag kände jag hur både jag och antagligen fåren med, började bli snurriga i huvudet - Jill föredrar vänster (medsols) runt fåren, och det gjorde att allting bara snurrade runt. Jag bytte varv och tvingade henne att gå det förhatliga hållet höger (motsols). Hon balanserade inte upp fåren lika bra höger, hon gick förbi balanspunkten... Antagligen var hon så upptagen av att hålla tungan rätt i munnen när hon gick höger, att hon inte orkade tänka på balanspunkten i det läget. Jag måste hjälpa henne där att hitta balansen!!

(Det är vanligt att hundar har ett håll som dom föredrar, ungefär som vi är antingen höger eller vänsterhänta. De flesta av mina bra hundar har varit just vänsterhundar, så jag är lite skrockfull när det gäller vilket håll de föredrar - nöjd med att det är just vänster! ;D ;D)

Jag gick upp mot stängslet och vände ut igen, det gick kanonfint att gå mellan fåren och stängslet i vänster, men i höger hamnade hon mitt i flocken... Jag blev förbannad och gick på henne, med resultat att hon höll ut jääättefiint. Kul att det går att påverka henne! ;D

Jag ser att Jill har ett rätt så starkt eye, därför är dessa övningar att bara går runt och bli fri i sidorörelserna bra för henne. Jag tror att eyet kan vi plocka fram när det ska gå sakta mot djuren senare!

Jag måste träna mer höger och lära henne hitta balansen i höger, det blir läxan till nästa gång! ;D
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 16:34 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #19 skrivet: 17 jul-11 kl 18:55 »
Vi går kurs nu jag och min BC och vi har börjat i en annan ände...vi får börja med att gå runt fåren, åt höger och vänster och lägger stor vikt vid tempot, vid att lägga ofta så det blir ett positivt kommando...det har fått ner tempot på min donna avsevärt.....sen när dom väl kan höger och vänster då ska vi börja balansera får...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser