Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till fryspåsar?  (läst 33079 gånger)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
Alternativ till fryspåsar?
« skrivet: 13 apr-11 kl 09:57 »
Hallå!
På tal om kemikaliediskussionen efter filmen som visade i svt igårkväll... Jag är totalt beroende av fryspåsar. Använder hur många som helst, både i frys och kylskåp. Nybakat bröd - in i fryspåsar och in i frysen. Kött skär vi upp i lagom portioner och lägger i frysen när vi hittar stora bitar till bra pris. Öppnade förpackningar som ej är återförslutningsbara - in i fryspåse och på med en klämma. Oerhört praktiskt. Men kanske inte så ekonomiskt egentligen. Och framförallt - är det verkligen hälsosamt? Jag är inte den som tror på skrämselpropaganda, tänker inte impulsivt kasta ut alla moderna material bara för att jag sett nåt läskigt på tv. Men det är väl värt att fundera över iallafall! Om det nu är så att kemikalier från t.ex mjukplast kan ställa till långsiktiga problem så kanske det inte är jättesmart att förvara så mycket mat i just plastpåsar. Så fråga är helt enkelt vad det finns för alternativ?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 11:55 »
Diska fryspåsarna och återanvänd dem.
snus? vad är priset på en pris?

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 12:18 »
Ja, det där har jag också funderat över. Speciellt hur man kan frysa kött på ett bra sätt utan att behöva lägga först ett lager aluminiumfolie och sen en fryspåse (och dra ut luften). Viltköttet håller i många år när det är förpackat på det sättet. Tycker alltid det går hål på plastpåsarna med illasmakande snö i påsen och frysskador som följd när man inte har aluminiumen först. Men det är ju dåligt för miljön och troligen inte särskilt nyttigt. (fast å andra sidan är det väl totalt sett bättre för miljön med närproducerat viltkött i aluminium och plastpåse än långtransporterat nötkött från köttfabriker i Sydamerika... ;))

Det enda alternativet jag kommer på när jag spånar fritt är vaxat tyg. Men funkar det i en frys? Och håller det verkligen varan fräsch? Vad använde man förr? Jag tror man har använt plast så länge frysen har funnits så det kanske inte finns några bra alternativ?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 12:24 »
Det går ju att använda burkar med tättslutande lock. De är bara inte så platseffektiva om man ska packa något med given form, som t ex bröd. Har inte sett burkar med rätt form till det.

De flesta burkar är ju av plast, men livsmedelsgodkänd, och förhoppningsvis bättre än påsarna, sett både till ekonomi, ekologi och kemikalierester i maten. Men det finns ju även burkar i glas, med lock av antingen metall med inbyggd packning, eller glaslock med bygel och lös packning. Det finns säkert andra varianter.

Glas är ju inte så bra i frysen, det blir mer skört, och om man har blött innehåll som expanderar, så kan burkarna spricka. Men i kylskåp till att förvara rester i är de utmärkta.

För kortare förvaring av bröd i typ brödburk i köket, så är papperspåse oöverträffat. Det funkar med begagnade påsar från affären, eller sådana det varit mjöl, havregryn etc i. Så länge man skakar ut smulorna noga, och så länge det inte varit mögel eller blivit fuktigt i påsen, så kan man använda den igen.

Det är ett dilemma detta med förvaring. Det är både mer tidseffektivt och ekonomiskt att laga/baka stora satser och sedan förvara. Men samtidigt kostar förvaringen, och man får se på vilka miljö- och kvalitetseffekter det får när man förvara saker. Det finns sällan ett enkelt svar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 12:29 »
Ja, det där har jag också funderat över. Speciellt hur man kan frysa kött på ett bra sätt utan att behöva lägga först ett lager aluminiumfolie och sen en fryspåse (och dra ut luften). Viltköttet håller i många år när det är förpackat på det sättet. Tycker alltid det går hål på plastpåsarna med illasmakande snö i påsen och frysskador som följd när man inte har aluminiumen först. Men det är ju dåligt för miljön och troligen inte särskilt nyttigt. (fast å andra sidan är det väl totalt sett bättre för miljön med närproducerat viltkött i aluminium och plastpåse än långtransporterat nötkött från köttfabriker i Sydamerika... ;))

Det enda alternativet jag kommer på när jag spånar fritt är vaxat tyg. Men funkar det i en frys? Och håller det verkligen varan fräsch? Vad använde man förr? Jag tror man har använt plast så länge frysen har funnits så det kanske inte finns några bra alternativ?
Om du rengör aluminiumfolien och plastpåsen, så går de utmärkt att återanvända. Och om man finstyckar köttet så kan man ju förvara det i plastlådor, som går att fylla effektivt med det antalet portionen man oftast behöver.

Problemet med andra material i frysen är att det måste vara lufttätt. Hur mycket man än vaxar ett tyg så blir det knappast det. Det finns ju påsar av stärkelse, men min erfarenhet är att de inte är lika starka som vanliga plastpåsar. Men lite produktutveckling kanske kan lösa det problemet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 12:36 »
Surdegsbröd håller sig länge utan frys, i pappers/tygpåse. Kött & fisk går att spola i kallt vatten och styckfrysa, sen lägga i påse i frysen. Ishinnan skyddar från luftkontakt-oxidering-frysskador. Industrin kör en hel del med det.
Jag ser det som att det är olika svar beroende på livsmedel. Kolla i Handboken på "förvaring-konservering" nåt. Mycket är en vanesak, lätt att fylla frysen i onödan, och att det blir gammalt där.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 13:00 »
De flesta burkar är ju av plast, men livsmedelsgodkänd, och förhoppningsvis bättre än påsarn

jag har svårt att se som påsar som marknadsförs som fryspåsar inte skulle vara livsmedelsgodkända....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 13:12 »
jag har svårt att se som påsar som marknadsförs som fryspåsar inte skulle vara livsmedelsgodkända....
Givetvis är de livsmedelsgodkända, men det är ju mjukgörarna, som krävs för att göra plastpåsar, som är problemet. De behövs inte i burkar av hårdplast, därmed kan burkarna inte läcka mjukgörare. Det är dock ingen garanti för att de inte under vissa omständigheter kan läcka något annat mer eller mindre hälsosamt ämne.

I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet. Risken är bara mer eller mindre stor, och risken går i allmänhet att minimera med kunskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 14:04 »
I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet.
Och till o med vissa sorters glas kan läcka ifrån sig "saker" (bly).  Kristallskålen du ärvt av farmor med rabarberkräm i är inte så lyckad!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 14:08 »
Och till o med vissa sorters glas kan läcka ifrån sig "saker" (bly).  Kristallskålen du ärvt av farmor med rabarberkräm i är inte så lyckad!

Men tack och lov SKA inte bly finnas i nytt glas...

Visste ni förresten att en bidragande faktor till Romarrikets förfall kan ha berott på hälsoproblem (främst infertilitet) hos överklassen, som drack ur blyglaserade kärl och därmed fick för höga halter bly i sig! Ibland lönar det sig att vara fattig... ;D

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-11 kl 10:04 »
Givetvis är de livsmedelsgodkända, men det är ju mjukgörarna, som krävs för att göra plastpåsar, som är problemet. De behövs inte i burkar av hårdplast, därmed kan burkarna inte läcka mjukgörare. Det är dock ingen garanti för att de inte under vissa omständigheter kan läcka något annat mer eller mindre hälsosamt ämne.

I princip alla material utom glas kan vad jag vet, under "rätt" omständigheter, ge ifrån sig ämnen till mat eller annat som förvaras i materialet. Risken är bara mer eller mindre stor, och risken går i allmänhet att minimera med kunskap.

Plast är en djungel.
Är det påsar utav LD-polyeten, så behövs inga mjukgörare, och därmed kan inga mjukgörare friges. Tror inte det finns i HD-polyeten heller. Såvitt jag förstår är huvudparten av brödpåsar och fryspåsar tillverkade av polyeten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #11 skrivet: 25 apr-11 kl 15:07 »
*hundöra*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #12 skrivet: 25 apr-11 kl 15:20 »
Plast är ju väldigt praktiskt ibland. Plastpåsar är ett exempel. Om man vill ta bort plastpåsar så varför inte lika gärna försöka ta bort frysboxen? Kanske är det ett val man har, att antingen acceptera en del av det moderna, eller att försöka leva utan så mycket som möjligt. Jag väljer att acceptera, men med urskiljning. Jag använder frysbox och plastpåsar utan att fundera så mycket över det. Men jag försöker i rimlig grad återvinna plastpåsar, och jag skulle gärna använda något annat än plastpåsar om det fanns något bättre alternativ. Men jag känner inte till något och hittills har ingen kommit med något riktigt bra förslag i den här tråden heller. Plastburkar är väl t ex på sin höjd halvbra för t ex kött, fisk och bröd. Däremot bra för t ex bär, sylt och mos, om man väljer att frysa sådant.

Kersthin

  • Inlägg: 53
  • Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 15:57 »
 ;D Förr konserverade de all mat som vi idag fryser istället, kila iväg på nån auktion och köp en fungerande konserveringsapparat tillhörande burkar, sen är det bara att rada upp underverken i din jordkällare, och du kan sälja frysen! Du kan sälja kylen med om du har jordkällare....lätt att bygga en liten förvaring, gräv en grop 1x1 m. ställ frigolit runt väggarna och golvet. Eller köp plank och gör som en låda att ställa neri, isolera ett lock och lägg över, däri kan du förvara mjölk och sånt du vanligtvis har i kylskåpet. Djupet 1-1,5 m torde räcka! ;D
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #14 skrivet: 25 apr-11 kl 16:10 »
Jag använder endast begagnade plastpåsar, bärkassar, omslagsplast till verktyg jag köpt, glassbyttor jag köpt eller hittat nånstans och liknande saker.

 Diskar normalt aldrig någonsin plastpåsarna/plastkassarna, vänder dom endast ut och in och så får de ligga så några dagar (eller år..) på någon bänk. Skakar av dom ordentligt.


Och viktigt för mig är att ha så lite som möjligt i frysen, det blir ofta bara gammalt annars, tiden går och det blir förstört.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #15 skrivet: 25 apr-11 kl 22:09 »
Finns biologiskt nedbrytbara påsar också. Ifall man vill ha ett engångsmaterial som inte genererar skräp. Men det kanske inte var det som efterfrågades.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #16 skrivet: 26 apr-11 kl 01:49 »
Finns biologiskt nedbrytbara påsar också. Ifall man vill ha ett engångsmaterial som inte genererar skräp. Men det kanske inte var det som efterfrågades.
All plast är väl nedbrytbar förr eller senare när den kommit ut i naturen? Och därmed menar jag inte att den är nyttigare, bara att den förr eller senare bryts ned efter att ha finfördelats. Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #17 skrivet: 26 apr-11 kl 01:55 »
Under vinterhalvåret brukar jag strunta i att sätta på frysen och lägga frysförpackningar ute i snön istället. Tyvärr har vi både räv, ekorrar och varg i faggorna, så man får gräva in det i någon manshög driva eller gräva djupt och göra ett lock av is. Jag skall ta och prova att lägga kött eller fisk (de saftar sig ju) i fettat smrgåspapper någon gång, och sedan vira in det i läderstycken. Det borde väl fungera? Papperet är förståss inte helt resurssnålt. Lädret kan man ju ta bark- eller ogarvat, så man inte belastar med krom etc. Jag är dock veggie så det lär dröja innan jag provar  :)
« Senast ändrad: 26 apr-11 kl 01:57 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #18 skrivet: 26 apr-11 kl 09:05 »
;D Förr konserverade de all mat som vi idag fryser istället, kila iväg på nån auktion och köp en fungerande konserveringsapparat tillhörande burkar, sen är det bara att rada upp underverken i din jordkällare, och du kan sälja frysen! Du kan sälja kylen med om du har jordkällare....lätt att bygga en liten förvaring, gräv en grop 1x1 m. ställ frigolit runt väggarna och golvet. Eller köp plank och gör som en låda att ställa neri, isolera ett lock och lägg över, däri kan du förvara mjölk och sånt du vanligtvis har i kylskåpet. Djupet 1-1,5 m torde räcka! ;D
Frigoliten kan väl inte vara så nyttig för naturen?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #19 skrivet: 26 apr-11 kl 09:36 »
Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!

Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-11 kl 09:39 »
Jag använder endast begagnade plastpåsar, bärkassar, omslagsplast till verktyg jag köpt, glassbyttor jag köpt eller hittat nånstans och liknande saker.

 Diskar normalt aldrig någonsin plastpåsarna/plastkassarna, vänder dom endast ut och in och så får de ligga så några dagar (eller år..) på någon bänk. Skakar av dom ordentligt.


Och viktigt för mig är att ha så lite som möjligt i frysen, det blir ofta bara gammalt annars, tiden går och det blir förstört.

samma här. funkar hur bra som helst. fruktpåsar från butiken, bärkassar, you name it.. köper aldrig på rulle, det svämmar över av påsar ändå.
bröd brukar jag förvara stående på skärbrädan med skurna sidan neråt, och en handuk omkring. oftast vara inte ett bröd längre än ett par dagar hemma hos oss, och då funkar det utmärkt, ja t.o.m bättre än i påse eftersom det får godare skorpa. jag brukar baka på en halvliters deg- ett bröd uppe och ett i frysen. i återvunnen påse.
sen finns ju alla creme fraiche-burkar, mjölkkartonger och liknande som också är perfekta att använda.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-11 kl 10:01 »
samma här. funkar hur bra som helst. fruktpåsar från butiken, bärkassar, you name it.. köper aldrig på rulle, det svämmar över av påsar ändå.


Problemet där är ju kemikalier i plasten som kan vandra över i maten och sedan över till oss. Ftalater. Mjukgörare. Tråkiga saker... Framförallt då om man använder plastpåsar som inte var menade för just matförvaring.

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #22 skrivet: 26 apr-11 kl 10:03 »
Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0


Tack för den länken! Är lite lockad att köpa ett gäng sådana påsar...

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #23 skrivet: 26 apr-11 kl 17:33 »
All plast är väl nedbrytbar förr eller senare när den kommit ut i naturen? Och därmed menar jag inte att den är nyttigare, bara att den förr eller senare bryts ned efter att ha finfördelats. Eller tänker du på alternativa material som tex majsprotein-plast? Jag känner inte till om de tillverkar plastpåsar i sånt material, men jag vore första kunden direkt!
Det är givetvis stärkelseplast jag menar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #24 skrivet: 26 apr-11 kl 20:57 »
Visst finns det sådana plastpåsar, dock köper du dom inte i mataffären. o:) Har dock inte testat dessa i frysen, men de dög utmärkt till att förvara bröd i till lunchen.

http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0

Tack för den länken! Det väcker tankar. Kollade litet på sidan.

"Tillverkade av GMO-fri majsstärkelse och vegetabilisk olja -ett revolutionerande naturligt plast/gummiliknande material. "
http://www.ekipage.nu/biobag-ekologiska-hundbajspasar/97-0

Det där ville jag veta mera om så jag googlade fram producentens hemsida. Där stod lindrigt mer om innehållet:

"biodegradable polyester and other natural plasticizers"
http://www.biobag.no/default.pl?showPage=228

Naturlig och nedbrytningsbar? Det har gått inflation i användandet av dom orden. De är för mig inte längre något mer än reklamord. Vad innebär detta egentligen? Att dom föreslår att det skall hamna i komposten och att det motsvarar någon EU-norm är inte heller tillräckligt för att övertyga mig. Att den motsvarar någon norm betyder faktiskt bara just det, inte att det är en optimalt bra eller miljövänlig produkt. Ungefär som när man skriver att en produkt är allergitestad, det säger absolut ingenting.

"The green ink used for printing, is certified by ..."
Ännu en varningsflagg. Vilket färgämne är det frågan om här?

Påsarna har (tyvärr) enligt tillverkarna "breathing-bag-funktion" vilket gör att frysförvaring inte fungerar i längden i dessa påsar. Maten torkar ut. Attans. Finns det kanske något bättre plastpåseliknande nån annanstans?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-11 kl 21:08 »
Hmm, det kanske inte är uppenbart för icke-kemister. Just vid gröna färgämnen tickar det till i skallen. Det finns nämligen inte så många bra göna färgämnen, några helt ok finns i naturen men de konstgjorda är desto mer avancerade. Patenterade, högteknologiska syntetprodukter, används ofta i hårfärger etc .... jag tänker ta reda på litet mera om vad det kan vara frågan om här i påsarna.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #26 skrivet: 26 apr-11 kl 21:19 »
Majsstärkelse är vad jag vet biologiskt nedbrytbart till skillnad från plaster som bara sönderfördelas med tiden.
Jag har själv provat. Stärkelsepåsarna bryts ned långsammare än matrester, men snabbare än pinnar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pyromanen

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #27 skrivet: 26 apr-11 kl 21:43 »
Vanliga fryspåsar av polyetenplast kan väl brännas upp utan miljöproblem och avger inte heller ämnen till maten.  Och hur många gram plast handlar det om i en full frys i jämförelse med vilken nytta man har av det? Om man t.ex. jämför att man tagit vara på egenproducerade saker istället för att köpa transporterade grejer i affären under vintern (som troligen också är plastförpackade).

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #28 skrivet: 26 apr-11 kl 21:53 »
I naturskyddsföreningens senaste tidning (som hade temat kemikalier i våra hem) var det en bra artikel om vilka plaster som var dåliga och vilka som man än inte hade hittat något dåligt i. Där stod det att fryspåsar var OK.

Jag diskar mina.

Annars försöker jag undvika plast så mycket det går....svårt när man sitter och plinkar på den flamskyddade datorn :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #29 skrivet: 26 apr-11 kl 22:40 »
Vanliga fryspåsar av polyetenplast kan väl brännas upp utan miljöproblem och avger inte heller ämnen till maten.  Och hur många gram plast handlar det om i en full frys i jämförelse med vilken nytta man har av det? Om man t.ex. jämför att man tagit vara på egenproducerade saker istället för att köpa transporterade grejer i affären under vintern (som troligen också är plastförpackade).
Beror väl på ifall man ger ett nettoöverskott av koldioxid eller inte. Jag är osäker på hur tillverkningsprocessen går till.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

jezzysnor

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #30 skrivet: 12 jan-14 kl 03:21 »
Hej.

Jag hoppas jag gör rätt nu (mitt första inlägg).
jag har läst diskussionen och tänkte fråga om ni har kommit fram till ett annat alternativ till plast?
jag har läst mycket om bioavfallspåsar och undrar om någon har provat det och vad ni tycker om det?

// Jezzysnor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #31 skrivet: 12 jan-14 kl 23:40 »
Välkommen till forumet!  :)  Har jag fattat fel då, jag trodde att majsstärkelse var ett alternataiv?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #32 skrivet: 13 jan-14 kl 19:58 »
Jag skulle kanske köpa påsar av majsstärkelse om jag bara kunde hitta såna. Jag har förresten några pennor gjorda i majsstärkelse. Dom blev mjuka en gång när jag glömde dom i stekhett fönster  8) Men det gick att skriva med dem iaf. Dock undrar jag litet över själva bläcket. Jag har nyligen hört att det är nån form av plastpartiklar i det  :o

Annars så är möjligens dom vanliga av polyetenplast ett alternativ. Anledningen till att jag ser många fördelar med dom är dels hållbarheten och att man kan rengöra dom och återanvända dom och dels att dom är ok att elda upp.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #33 skrivet: 13 jan-14 kl 21:43 »
Jag brukade använda fryspåsar till att frysa det mesta i. Men så i somras när jag packade smörgåsar i fryspåse för att ta med till odlingslotten, så kände jag att påsen luktade plast. Även smörgåsarna luktade och smakade plast! Det var inga billiga påsar av dålig kvalité, utan lite dyrare märken.
Vet inte om det är jag som fått bättre luktsinne, eller om det är tillverkningen. Från Kina?
Så nu fryser jag i glasburkar. Det går bra bara man inte fyller ända upp så spricker dom inte. Drycker går bra att frysa i glasflaskor om man inte fyller ända upp. Bröd har jag frusit antingen i begagnade tvättade påsar som det varit köpt bröd i. Dom är kraftigare och jag känner ingen lukt i dom. Eller så har jag virat in brödet i en bakduk och lagt i en plåtburk. Har funkat bra i alla fall några veckor.
Grönsaker har jag också frusit i glasburkar. Men man kanske borde lära sej att konservera.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #34 skrivet: 27 feb-14 kl 08:27 »
När jag var liten glaserade man det som frystes in. Det gick till som så att först la man in det som skulle frysas oförpackat i frysen och frös in det, sen tog man ut det infrusna och doppade det i vatten lät det rinna av och torka till sen virades det in i tidningspapper knöts om med snöre märktes och lades tillbaks i frysen. Det var omständigt men fungerade bra.
kretslopp

Beppo

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #35 skrivet: 27 feb-14 kl 09:53 »
Jag hittade en intressant sak på nätet, en dam som behandlar någon-form-av-papper-eller-liknande med bivax för att förvara mat i. Är väl dock ej ett alternativ vid infrysning eftersom det måste vara svårt att få det 100 lufttätt. Men det lär ju vara lämpligt att förvara saker i kylen eller liknande. Bivaxet gör det hela antiseptiskt vilket motverkar att maten blir dålig. Kanske en ny sak att producera för oss biodlare  ;D

http://earth911.com/food/natural-alternative-to-plastic-wrap-creates-a-buzz/

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #36 skrivet: 27 feb-14 kl 23:27 »
När jag var liten glaserade man det som frystes in. ..................Det var omständigt men fungerade bra.
Jag känner till detta men vet inte riktigt varför man gör så. Förhindrar det frysbränna?

Bivaxet gör det hela antiseptiskt vilket motverkar att maten blir dålig. Kanske en ny sak att producera för oss biodlare  ;D
Förr konserverade man lik med honung. Det går åt mycket honung där. En ny nisch?  :P

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #37 skrivet: 28 feb-14 kl 01:03 »
En plastpåse av majsstärkelse borde vara bra, men om det inte tydligt framgår att den är avsedd för förvaring av livsmedel så kan det tänkas att den kan innehålla tillsatser (mjukgörare eller färgämnen exempelvis) som inte är lämpliga att ha i anslutning till mat. Det kan vara tillsatser som normalt är ofarliga, men som inte bör ätas. Värt att kolla upp innan man använder exempelvis bajspåsar till matförvaring?

Jag försöker styckfrysa på plåt eller liknande, och sedan stoppa in i en stor plastpåse som jag plockar ur flera gånger, istället för att portionsfrysa. Muffinsform och småburkar fungerar också bra. Men jag skulle behöva något stort som var ungefär dubbelt så stort som en muffinsform och staplingsbart. Så man smidigt kunde frysa in en hel massa portioner om en till ett par tre deciliter och sedan ta ur och lägga samman i en större påse. Vore perfekt för grytor och liknande.

Thompa

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #38 skrivet: 28 feb-14 kl 06:11 »
Livsmedelshygien är kanske det viktigaste.
Fryspåsar är ett nödvändigt ont men också funktionellt och väldigt bra. Tråkigt att påsar slits och att diska påsar känns så där, blir de rena nog?
Vi har helt gått över till plastboxar (typ matlådor) i olika storlekar med tätslutande lock.
Detta fungerar bra och man kan återanvända dem hur många gånger som helst, diska i maskin, värma i micron etc.
Va rädd om maten!!
Är man så rädd för kemikalier och t ex mjukgörare att man använder vanliga kassar eller komposterbara plastpåsar, hundbajspåsar etc så har skräcken bara lurat dig, det finns i alla billiga plaster. Men en del plaster är konstruerade och godkända för livsmedel och dessa bör man använda.
Man kan minska ner på omsättningen av plast genom att återanvända, men då skall man återanvända rätt material.
De komposterbara stärkelsepåsarna innehåller mycket mera skit än som står på deklarationen och vem vill ha hundbajspåsar med mat i frysen?

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #39 skrivet: 28 feb-14 kl 08:40 »
Av en slump kom jag igår att diskutera mjukgörare och plast med en som jobbar med att mäta vad som avges. Plastpåsar av polyeten är inga problem.

Men vad man än gör, värm inte plastburk med mat i mikron. Då händer det mycket spännande saker tydligen. Så förvara gärna i frysen, men lägg upp på tallrik innan du värmer, Thompa.

Thompa

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-14 kl 10:32 »
Allt beror helt enkelt på vad det är för plast. Är det rätt plast som klarar +100 grader är problemen obefintliga.
Men använder du plastfolie har du störst problem i micro och till feta produkter som t ex pålägg.
Ett annat problem är vad du värmer, t ex socker skapar problem pga temperaturen.

Det går så många skrönor på det här forumet. Läs fakta på livsmedelsverkets och kemikalieinspektionens sidor om rekommendationer. Många plaster är relativt harmlösa vid normal användning.
 
En matlåda i polyeten är det bästa du kan ha i frysen. De som väljer annat pga 'rädsla för mjukgörare' och väljer soppåsar, hundpåsar eller plastpåsar från affären har lixom inget helhetsbegrepp. Men det är deras åsikt och deras val.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #41 skrivet: 28 feb-14 kl 10:47 »
Nu var det inte frysen, utan mikron. Att problemen är obefintliga är lite att ta i,. även utan mjukgörare kan det komma ut saker när de upphettas.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #42 skrivet: 01 mar-14 kl 18:04 »
En plastpåse av majsstärkelse borde vara bra, men om det inte tydligt framgår att den är avsedd för förvaring av livsmedel så kan det tänkas att den kan innehålla tillsatser
Frågan är om den är tät nog att förhindra frysbränna och perforering av bakterier utifrån? Kanske är det av den anledningen som det inte går att få tag på sådana fryspåsar.

Livsmedelshygien är kanske det viktigaste.
Fryspåsar är ett nödvändigt ont men också funktionellt och väldigt bra. Tråkigt att påsar slits och att diska påsar känns så där, blir de rena nog?
Bra fråga, jag tror att de kan bli det. Om vi håller oss till rekommenderade tidsperspektiv för vår frysförvaring och därefter diskar påsen omedelbart, hinner bakterietillväxten bli minimal. Man kunde ju efterskölja med en stark lösning av bikarbonat tex för att ytterligare minska bakteriehalten. Här spelar dock kanske förvaringen av den diskade påsen en viss roll, där kan saker ske, men återigen, korta tidsperspektiv och mekanisk avlägsnande av bakterier bör inte underskattas. Jag menar för allmänt bruk hemma förståss.

Man får liksom sätta det i relation till allt annat vi får i oss också. Vi trycker våra fingrar ständigt på diverse tangentbord, bevisligen ett av de bakterietätaste ställena inom ett hushåll och tar sedan ut en prilla snus eller en macka och äter med händerna. Litet skit tål vi faktiskt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #43 skrivet: 01 mar-14 kl 18:27 »
Allt beror helt enkelt på vad det är för plast. Är det rätt plast som klarar +100 grader är problemen obefintliga.


Det går så många skrönor på det här forumet. Läs fakta på livsmedelsverkets och kemikalieinspektionens sidor om rekommendationer. Många plaster är relativt harmlösa vid normal användning.

Allt är inte så enkelt och tex små barn är mycket känsligare än vuxna, de kryper på golven och tuggar och biter på allt.
"Material som kommer i kontakt med livsmedel, t.ex. förpackningar, kan avge ämnen som vandrar över och förorenar livsmedlet. Om livsmedlet har hög fetthalt eller förvaras under lång tid kan vissa ämnen i högre utsträckning vandra över. Nappflaskor av plast, svarta köksredskap av plast, konservburkar och teflonkärl är exempel på varor som har avgett farliga ämnen till livsmedel, i vissa fall över fastställda gränsvärden".
http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/Handlingsplan-Giftfri-vardag.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #44 skrivet: 17 okt-16 kl 22:41 »
köpte en frys föra veckan. tycker inte om frysen men vi lever i världen vi lever i och är tvungna att göra den kompromiss som är den bästa för att hinna äta bra och betala skatt...

vår problem är att vi kan inte här tå tag på eko gris och nötkött utan att köpa 5 kl packet som till slut måste frysas (bor i frankrike). det är ju ocskå lättare att frysa skörden, typ plommon som regnar från träden i agusti.

är övertygen att plast är en väldigt skitig grej för miljön och hälsa. det är bara att se hur det producerades i stenungsund för att förstå...

min flickvän är vann vid att frysa i vanliga sylt burkor. ibland spricker det och måste man kasta allt. men det är sällan så att det verkar vara en bra lösning för mat som är billig.

min sambo köpte en liebehrr med 200 liter och stor isolering (110 timmar utan ström). iden är att kanske ska jag gå offgrid i framtiden. de sade till mig att man får inte kasta in frysta kyckling och kött med ben för det kan riva isoleringen lätt.

tänker att det är alltså bra att inte använda stora glass med gummi ring och metal delar som sticker ut som kan skadda frysen.

det finns en franske glass tillverkare som säljer glass burkor som tål frysen (de säger att de kan gå direkt från frys till ugnen). duralex. kostar 250 kr för 5

https://www.amazon.fr/Duralex-International-France-Cong%C3%A9lation-Couvercle/dp/B005DSC1RO

har redan hemma ett set och tänker investera i flera i framtiden.
locket är i plast, vilket behövs för att inte skada frysen. men de säger att det är garanterade utan bpa.

det finns säkert andra mjukgörare i den som är inte snälla för barn. men det är bara att fylla burkor på så sått att maten är inte i kontakt med locket. efteråt är det solid fryste och väl separerade från plasten.

bra lösning tycker jag, även om det är dyrare än vanliga burkor...
« Senast ändrad: 17 okt-16 kl 22:51 av kervennic »
vita e vita

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #45 skrivet: 18 okt-16 kl 15:23 »
När jag gick på Skattungbykursen (för 30 år sen) använde vi mjölkkartonger. Men nu använder vi plastlådor avsedda att frysa in i.
kretslopp

Skogens Guld

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #46 skrivet: 08 jan-17 kl 23:50 »
Ikea har bra matlådor av glas med plastlock som tål att frysas och dom har i flera storlekar, jätte bra tycker jag dom är eftersom maten bara kommer i kontakt med glaset om du inte överfyller dom. Locket sitter ordentligt på plats när man snäppt fast det vilket är bra om man vill ta med dom i en väska men dom är ändå ganska lättöpnade när man vill öppna dom.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90233788/

När det gäller fryspåsar så hade Willys påsar gjorda av sockerrörsblast för ett par år sedan, kanske har dom det än.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #47 skrivet: 17 feb-17 kl 12:37 »
All plast även livsmedelgodkänd kan släppa ifrån sig. Finns inga garantier om inte råvaran är testad. Så livsmedel ska inte förvaras i varken plast eller än mindre aluminium. Sedan finns det plus och minus i allt hur man än vrider på det. Det är mer upp till var och en att välja på pest eller kolera. Allt innehåller mer eller mindre naturliga eller tillsatta kemikalier. Jag fryser i glasburkar. Funkar utmärkt. Eller biopåsar eller gör mig besväret att kolla om råvaran är testad. Detta gäller iaf när jag köpt annat som tex hud och hårvård. Jag vill inte ha shampo med bensinrester i tex........

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #48 skrivet: 20 feb-17 kl 14:02 »
Hallå!
På tal om kemikaliediskussionen efter filmen som visade i svt igårkväll... Jag är totalt beroende av fryspåsar. Använder hur många som helst, både i frys och kylskåp. Nybakat bröd - in i fryspåsar och in i frysen. Kött skär vi upp i lagom portioner och lägger i frysen när vi hittar stora bitar till bra pris. Öppnade förpackningar som ej är återförslutningsbara - in i fryspåse och på med en klämma. Oerhört praktiskt. Men kanske inte så ekonomiskt egentligen. Och framförallt - är det verkligen hälsosamt? Jag är inte den som tror på skrämselpropaganda, tänker inte impulsivt kasta ut alla moderna material bara för att jag sett nåt läskigt på tv. Men det är väl värt att fundera över iallafall! Om det nu är så att kemikalier från t.ex mjukplast kan ställa till långsiktiga problem så kanske det inte är jättesmart att förvara så mycket mat i just plastpåsar. Så fråga är helt enkelt vad det finns för alternativ?
Det finns giftfria plastpåsar gjord på tex grön polyeten. Dessa kan man tvätta och återvända så sparar du miljön. Du kan frysa i glasburkar. Rostfritt och bröd är mycket bättre att frysa i bomull eller lintyg så slipper man fukt, blött bröd när det tinar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #49 skrivet: 22 feb-17 kl 10:53 »
Det finns giftfria plastpåsar gjord på tex grön polyeten. Dessa kan man tvätta och återvända så sparar du miljön. Du kan frysa i glasburkar. Rostfritt och bröd är mycket bättre att frysa i bomull eller lintyg så slipper man fukt, blött bröd när det tinar.

Hur skulle polyetenet kunna bli bättre av att ha grönt färgämne tillsatt?
Fryser man bröd i otäta eller hygroskopiska påsar (papper, tyg etc) så blir det frystorkat, i synnerhet om det blir liggande länge i en frys med ojämn temperatur, det är för att undvika detta man använder plastpåsar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #50 skrivet: 22 feb-17 kl 16:41 »
Kan det vara såna däringa moderna komposterbara påsar som avses?  Jag tycker de är väldigt ömtåliga, men tillsammans med något stadigt borde de ju funka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #51 skrivet: 23 feb-17 kl 13:18 »
Hur skulle polyetenet kunna bli bättre av att ha grönt färgämne tillsatt?
Fryser man bröd i otäta eller hygroskopiska påsar (papper, tyg etc) så blir det frystorkat, i synnerhet om det blir liggande länge i en frys med ojämn temperatur, det är för att undvika detta man använder plastpåsar.

Grön plast är gjord av sockerrör m.m. till skillnad från så kallad fossil plast.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #52 skrivet: 23 feb-17 kl 14:04 »
Grön plast är gjord av sockerrör m.m. till skillnad från så kallad fossil plast.

Under punkt 3 står om den gröna plasten:
http://www.naturskyddsforeningen.se/plastsanningar
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare
Besksöta, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser