Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna eller vaktel för nybörjare?  (läst 6179 gånger)

LumiDream

  • Inlägg: 1
    • Småland
Höna eller vaktel för nybörjare?
« skrivet: 26 nov-14 kl 19:35 »
Sitter och planerar för nästa år, hoppas på att ett par hönor eller vaktlar ska flytta in på tomten ;)
Frågan är nu vad som passar mig bäst.. jag söker och söker men är väldigt mycket info och många olika raser. Så hoppas på att någon mer insatt vill komma med lite tips och råd. Vad är för och nackdelar mellan hönor och vaktlar osv.

Jag söker lugna, trevliga djur. Det är för ägg, sällskapet och för syns skull.
Tåliga och bra "nybörjar fåglar" som inte äter mig ur huset :) det jag fått höra om vaktlar än så länge känns inte alls så trevligt... men dem kanke är både trevligare och tåligare än vad jag fått för mig(?)

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Höna eller vaktel för nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-14 kl 22:53 »
Vaktlar kan vara elaka mot varann så bäst är att sätt ihop hela gruppen direkt. De är väl inte direkt tama men däremot duktiga värpare och relativt tystlåtna. Tål att bo oisolerat på vintern men värper inget då. Lever inte så länge,ca 2år. Ovanligt att de ruva så kläckning i maskin gäller..kycklingarna är små och som nybörjare kan de vara svåra att hålla vid liv.
Höns däremot är lugna och något lättare, tänker du dig dvärghöns så får du räkna med att de är ruvvilliga och äggen uteblir  när de ruvar och har kycklingar. Höns kan gå lösa på tomten, vaktlar får du ha instängda om du vill ha dem kvar. Som regel är stora tunga hönsraser lugnare än lätta raser.
Fjäderfän och kaniner

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Höna eller vaktel för nybörjare?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-14 kl 22:17 »
Vaktlar är svårare och inte alls lika trevliga som höns. En rymd vaktel är borta. En rymd höna kommer hem på kvällen.

Vaktlar äter mindre, växer fort, börjar lägga ägg vid 6 veckors ålder, dör vid två år. Effektiva fåglar, men inte vidare trevliga. De är vilda och har inte några tama egenskaper. De gillar inte att man håller i dem, de rymmer och är för alltid borta om de lyckas ta sig ut. De kräver mycket noggrann inhängnad.

Hönor växer långsammare, äter mer, lägger inte lika mycket ägg (men större), de lever längre. De går att få riktigt tama, du kan ha dem lösa på tomten. De går alltid (nästan) hem på kvällen för att sova.

Har haft båda sorterna. Tyvärr bet en mink hål i nätet till vaktelburen och de som inte dog är för evigt borta.

Gillar båda fåglarna, men rekommenderar hönor om det ska vara en "första fågel"...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Höna eller vaktel för nybörjare?
« Svar #3 skrivet: 30 nov-14 kl 23:56 »
Hej!
Jag fick tänka till lite  ;)
Men jag tycker att vaktlar är så lättskötta så man knappt märker av dom. Skillnaden mellan 10 japanska vaktlar o 10 vanliga höns är hur stor som helst.
Mina vaktlar har alltid varit tama. Dom kommer när jag lockar på dom med lite godis i handen. Dom leker med mina snören på skor o stövlar.
Äter knappast något och kräver inte någon jätte yta.

Har haft 3 japanska vaktelhönor som ruvat. Och som klarade att få fram 7 kycklingar och är så fina mammor. Och dom fortsatte att ruva hela säsongen. Och alla var så noga med att värpa i deras ruvbon. Den här sommaren har ingen lagt sig. Dom kan vara lite tjuriga mot nykommlingar men här har det alltid löst sig utan slagsmål och blodskvätt.

Höns är ju såklart en helt annan fågel. Mysiga men dom äter massor och skiter ändå mer så det är mer jobb.
Jag älskar mina hönor som kan vara riktiga charmtroll. Bara gämför bara dom med vaktalarna.

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 9 användare (2 dolda)
skräptanten, xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser