Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tilläggsisolera vind  (läst 4316 gånger)

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
tilläggsisolera vind
« skrivet: 12 okt-14 kl 07:25 »
Hej, jag håller på att vinterbona en gammal sommarstuga. På vinden ligger ca 10 cm kutterspån. Planen är att lägga 150mm linosolering ovanpå spånet utom runt murstocken där jag ska putta undan spånet och lägga dubbelt med lin pga brandrisk. Nu funderar jag på om jag behöver skyffla undan spånet för att få vindpappen underst eller om det räcker att lägga den ovanpå spånet och sen linet?
Hade först tänkt fylla på mer spån men får inte tag i det. Tar gärna emot tips var jag kan köpa något som är billigare än lin..

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #1 skrivet: 14 okt-14 kl 01:47 »
det finns billigare produkter än lin, men alla alternativare tycks ha snöat in sig på .
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #2 skrivet: 14 okt-14 kl 07:20 »
Jag vet att det finns alternativ. Frågan är var jag kan få tag i det?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #3 skrivet: 14 okt-14 kl 18:17 »
Lägg rockwool runt skorsten om tål värme bra.
http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/produkter/ekofiber-isolering/

linuxpingvinen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #4 skrivet: 14 okt-14 kl 20:05 »
Jag tilläggsisolerade vinden på mitt gamla hus   (1939) för flera år sedan.  Jag anlitade en firma (från Vedum) som blåste upp Ekofiber på vinden.  Ekofibermaterialet lades ovanpå den gamla sågspånen. Ekofiber och sågspån (eller kutterspån) har samma hygroskopiska egenskaper (fuktabsorberande egenskaper), så de passar mycket bra ihop.  Det var ca 15 cm sågspån från början och vi lade på 30 cm Ekofiber så att det blev ca 45 cm totalt.

Ekofiber är gjort av nya tidningar (returpapper)  och därefter impregnerat för att vara beständigt mot hetta och eld.   Ekofibern lades direkt runt skorstenen (tegel)  och jag visade intygen på Ekofibermaterialet för sotaren vid nästa brandskyddskontroll.  Det var OK sade han.

Om det fungerar som isolering?  Jo tack, det blev ett annat  hus. :) Uppvärmningen av det mesta av 124 kvm plus all annan el kostar mindre än 10000 kr/år. 
(Julas luft/vattenvärmepump plus en Mitsubischi luft/luft-pump.  Blir det kallare än -15 får jag elda eller starta elpatronerna, viket nästan aldrig förekommer)
« Senast ändrad: 14 okt-14 kl 22:09 av linuxpingvinen »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #5 skrivet: 15 okt-14 kl 18:25 »
Håller med föregående talare. Fick ett mycket varmare hus. Då jag har sågspån i botten mot skorsten så klädde jag in den med Rockwoll. Eckofibern kan glöda men den brinner inte.Och om den glöder så glöder ju även spånet. Märkte sedan att huset blev mycket tystare! Ljudet utifrån dämpades betydligt.

epon

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #6 skrivet: 20 okt-14 kl 15:28 »
Kutterspån och sågspån går att få tag på från mindre snickeri eller hyvleri. kanske tillomed gratis, men det kan ta ett tag att samla på sig och man får vara beredd att åka dit lite då och då när dom har fullt på spån. men om du inte har bråttom skulle jag tro att det är billigaste alternativet 

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #7 skrivet: 20 okt-14 kl 19:50 »
Spån må va billigt,men det går en väldans massa spån åt som sen sjunker ihop.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #8 skrivet: 20 okt-14 kl 21:42 »
Det finns ju en tumregel att spån är ungefär tre gånger sämre än "moderna" typer av isolering - och då vare sig man tänker på mineralull eller någon slags ekofiber.
Ska man få lika bra värmeisolering som med 30 cm modern isolering krävs alltså närmare en meter tjockt med spån.

I längden blir nog spånisoleringen dyrast av alla alternativ även om man kan få materialet gratis.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #9 skrivet: 20 okt-14 kl 22:20 »
Det finns ju en tumregel att spån är ungefär tre gånger sämre än "moderna" typer av isolering - och då vare sig man tänker på mineralull eller någon slags ekofiber.
Ska man få lika bra värmeisolering som med 30 cm modern isolering krävs alltså närmare en meter tjockt med spån.

I längden blir nog spånisoleringen dyrast av alla alternativ även om man kan få materialet gratis.

Beror på vad man har för vanor. Här hade nog mineralull eller överisolering av valfritt material blivit det allra dyraste.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #10 skrivet: 21 okt-14 kl 07:22 »
Beror på vad man har för vanor. Här hade nog mineralull eller överisolering av valfritt material blivit det allra dyraste.

Jag kan stödja detta uttalande.
Jag har nyss flyttat in i hus, och innan jag kom hit hade jag storslagna planer på både ditt och datt. Solceller, solvärme, superisolering etc etc.
När nu tre veckor i kåken passerat, och jag vägt all ved som burits in, och fört bok på elförbrukning, så visar det sig att en mängd av dessa "investeringar" vore rena vansinnet.

Varmvatten trodde jag t.ex att vi låg på 5000kWh/år, som är "normalt" enligt energimyndigheten.
Det visar sig att verklig förburkning (prognos) ligger på 1400kWh/år.
Då har inte lågt hängande frukter som att värma varmvatten på vedspisen tagits i beaktning än heller.

De våta drömmarna om  3 slingors ackumulatortank, styrsystem och plansolfångare á la 50000 sek blev helt plötsligt extremt svårt att berättigas. :(

Liknande drömkrossningar börjar visa sig på i princip alla områden jag räknar på.

andtol

  • Gäst
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #11 skrivet: 21 okt-14 kl 08:10 »
När vi flyttade hit fick vi rådet att inte isolera mer. Trots ganska klent spånlager på vinden. "Det blir ett mycket friskare hus utan extra isolering. Förstör inte huset med mer isolering!" Byggt 1947.

Men vi får elda i kaminen för att få värme i hela huset. ;)


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #12 skrivet: 26 nov-14 kl 23:09 »
hade jublat om nån hämtat mitt spån. Nu läggs det i pannan eller eldas ute i trädgården. Hör med nått snickeri el slöjdare. Kalk lär vara bra mot mössen.
Packa så de inte sjunker
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #13 skrivet: 27 nov-14 kl 14:57 »
Stenull eller Vermekulit närmast murstocken känns som en självklar brandskyddsåtgärd.
Mvh /M

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #14 skrivet: 20 dec-14 kl 08:02 »
Jag har lagt lecakulor runt skorstenen. Tänker att fukt som kommer ner torkar ur lättare. Sämre myvärde men det är så liten yta. Skyfflade ut spånet och blåste fiber på resten för taket är så flackt . Googla borax först och ta ett beslut. Linisoleringen innehåller rätt mycket plast om man inte visste. Fattade inte hur mycket innan jag började riva bitar för att dreva en dörr. Återvunnen plast eller ej är lite oklart nuförtiden. Det var lättare att kommunicera med dem när de var finska. Fick en varning av admin senast jag uttryckte mig hjärtligt här om deras syn på innehållsdeklaration.

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: tilläggsisolera vind
« Svar #15 skrivet: 17 mar-15 kl 10:16 »
Tackar för alla svar!
Det blev till slut kutterspån som jag till slut hittade.  Runt murstocken blir det stenull.
Nästa vinter blir det upp till bevis hur bra effekt det blev på det hela.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1195 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser