Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man börja karda fuktig ull?  (läst 1628 gånger)

MrsTheCed

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Kan man börja karda fuktig ull?
« skrivet: 29 sep-14 kl 07:28 »
Har klippt och tvättat ull från mina får. Men har lite problem med att få den helt torr.
Kan jag börja karda den fast den är fuktig? Tänkte att det på så vis kommer in mer luft i ullen?

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Kan man börja karda fuktig ull?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-14 kl 11:54 »
Rekommenderas inte.
Du kan möjligen börja tesa den: dra isär tussarna till mindre bitar och få bort "klumpar". Bör ändå göras före kardning.
Hur är det med värme och luftväxling där du torkar. Ull kan hålla mycket vatten.
Kan du pröva att krama/pressa den i handdukar (ej vrida/gnugga) som kan suga ut en del av fukten.

Jag tvättar bara min ull på sommaren, dagar med mycket sol ute. Det krävs mer värme än man tror för att den ska bli helt torr.
Beroende på typ av ull kan det gå att få bort vatten genom att centrifugera i en tygpåse. Bara små mängder åt gången. Bara om din maskin inte byter rotationsriktning. Prova först. Och placera ut så det inte blir obalans i trumman (all tyngd på ena sidan)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser