Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När klipper ni era får - när planerar ni betäckning?  (läst 2533 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Så är mitt första fårår till ända och jag planerar för ett nytt. Första året fick gå lite som det ville, men nu vill jag planera bättre. För att få lite tips om hur ni andra resonerar skickar jag ut ovanstående dessa frågor, motivera gärna!

När klipper du dina får?

När planerar du betäckning av dina tackor?
(ägnar du dig åt brunstsynkronisering så vill jag gärna höra hur du gör!)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: När klipper ni era får - när planerar ni betäckning?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-13 kl 12:01 »
Vi klipper våra får två gånger om året. I början av september klipper vi och får då den fina ullen när fåren gått ute hela sommaren. Vi sparar ullen och skickar den till spinneri. Det sägs att tackorna blir lättare brunstiga när de är nyklippta. I mitten av oktober släpper vi till baggen eftersom vi inte vill ha lamning före eller under sportlovet. Baggen skall kanske tas bort efter 6 veckor eftersom alla tackorna bör ha brunstat då, men hos oss får han gå med tackorna 8 - 10 veckor. Sedan klipper vi tackorna i början av februari - i god tid före lamning. Då klipper vi för att lammen lättare skall hitta spenen. Även då sparar vi ull, men den är lite smutsigare eftersom fåren är mycket i stallhalmen då. Den ull vi inte sparar sprider vi på gödselbädden eftersom den värmer de nyklippta tackorna.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: När klipper ni era får - när planerar ni betäckning?
« Svar #2 skrivet: 24 sep-13 kl 22:01 »
Vi klipper våra får två gånger om året. I början av september klipper vi och får då den fina ullen när fåren gått ute hela sommaren. Vi sparar ullen och skickar den till spinneri. Det sägs att tackorna blir lättare brunstiga när de är nyklippta. I mitten av oktober släpper vi till baggen eftersom vi inte vill ha lamning före eller under sportlovet. Baggen skall kanske tas bort efter 6 veckor eftersom alla tackorna bör ha brunstat då, men hos oss får han gå med tackorna 8 - 10 veckor. Sedan klipper vi tackorna i början av februari - i god tid före lamning. Då klipper vi för att lammen lättare skall hitta spenen. Även då sparar vi ull, men den är lite smutsigare eftersom fåren är mycket i stallhalmen då. Den ull vi inte sparar sprider vi på gödselbädden eftersom den värmer de nyklippta tackorna.

Låter bra. Vi släpper baggen 1 november pga Schmallenberg.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: När klipper ni era får - när planerar ni betäckning?
« Svar #3 skrivet: 24 sep-13 kl 23:05 »
Jag släpper på baggen i november med det beror på att vi har så kallt här uppe på våren att det är att föredra lamning i april, men även då kan de vara -20 på nätterna.
Sedan går baggen med tackorna hela vintern och sommaren, i slutet av sommaren så delar jag på dem.
Klipper gör jag i september.

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: När klipper ni era får - när planerar ni betäckning?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 08:02 »
Mina gutar klipps ungefär samtidigt som pettsons, i år blev det 10 februari samt 25 augusti.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser