Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sussex  (läst 6296 gånger)

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
Sussex
« skrivet: 10 apr-16 kl 21:58 »
vi tänkte köpa höns nu i vår och har snöat in på rasen sussexhöns.
Är det någon här som kan berätta lite om rasen?
vi vill ha lugna, stora höns som är sociala och gärna ruvar och håller sig hemma på gården men behöver inte lägga jättemkt ägg.
Är det rätt ras för oss?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussex
« Svar #1 skrivet: 10 apr-16 kl 22:11 »
Jag har fött upp Sussex i många år (inte nu längre) och mina var som du beskrev,  värpte bra också, och även vintertid utan lyse och värme i södra Sverige. Mina var väldigt ruvbenägna,  men jag vet att inte alla stammar är det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Sussex
« Svar #2 skrivet: 10 apr-16 kl 22:16 »
vi tänkte köpa höns nu i vår och har snöat in på rasen sussexhöns.
Är det någon här som kan berätta lite om rasen?
vi vill ha lugna, stora höns som är sociala och gärna ruvar och håller sig hemma på gården men behöver inte lägga jättemkt ägg.
Är det rätt ras för oss?

Sussex är rätt ras för alla!
Hönorna jättetrevliga och sociala, tupparna lite jobbiga men det räcker med en.
Vi har flera stora sorter och anser Sussex fungera bäst.

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
SV: Sussex
« Svar #3 skrivet: 11 apr-16 kl 10:31 »
Okej :-) hur är tupparna jobbiga? vill helst inte att den ska skrämma mina barn

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussex
« Svar #4 skrivet: 11 apr-16 kl 12:40 »
Ja, detta kan vara ett problem, jag har haft ett par folkilskna,  dessa linjer fick inte gå vidare. Alla andra jag haft har varit jättesnälla.  Besök din tilltänkta uppfödare, se hur djuren beter sig och prata med uppfödaren om saken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Sussex
« Svar #5 skrivet: 13 apr-16 kl 12:57 »
Jag har 15 honor som går med 3 tuppar. Alla snälla och sociala, framför allt håller de sig närmre hönshuset än mina tidigare bruna o vita Lohman/Leghorn.
Flera barnbarn fr 3 år som det inte är några som helst "konflikter" med

Enda är väl att ungtupparna (2 st på 1 år) håller på och stökar lite med varandra medans gamletuppen bara ser på  8)   
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Gilbert

  • Gäst
SV: Sussex
« Svar #6 skrivet: 13 apr-16 kl 20:01 »
Ja, detta kan vara ett problem, jag har haft ett par folkilskna,  dessa linjer fick inte gå vidare. Alla andra jag haft har varit jättesnälla.  Besök din tilltänkta uppfödare, se hur djuren beter sig och prata med uppfödaren om saken.

Nej de är inte folkilskna, du förstorar alla andra rasers problem alltid till förmån för dina egna.

Ilskna höns har inget med storleken på hönsen att göra, det finns ingen sådan koppling. Det är nästan tvärt om dvs små höns stora problem, stora höns mindre problem.

Därför har jag många stora raser, Sussex, Australorp mfl. En tupp vägde 4,7 kg. Många raser mockar lite mellan tupparna, de hackar på varandra.

Vi kläcker själva och nästan 55-60% blir tuppar. Många tuppar är lika med lite kombattanter. Nu har vi två snälla tuppar efter att ha sovrat bort alla kämpar.

Så är det för många raser. Inga angrepp på oss, barn eller barnbarn.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussex
« Svar #7 skrivet: 14 apr-16 kl 06:17 »
För att förtydliga. Det jag skrivit avser enbart Sussex.  Ingen  jämförelse med andra raser eller storlekar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Sussex
« Svar #8 skrivet: 18 apr-16 kl 08:57 »
Jag tror att Orpington skulle passa dig utmärkt, de har allt det du letar efter och är jättelätta att få tama som små hundar ;-)
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Sussex
« Svar #9 skrivet: 18 apr-16 kl 10:41 »
Jag har haft sussex i ett antal år nu och aldrig upplevt tupparna som särdeles stökiga. Tvärtom. De få som blivit ilskna på min gård har varit en indisk stridstupp och en korsning fifty five flowery/lohmankorsning. Här går dessutom överskottstuppar lösa lite som de vill och är i regel minst en 10-15 stycken. Så de har rikliga tillfällen till att kappas med varandra och omgivningen om de vill.

Notera dock att jag har flera lohmann/FFF tuppar som nu är en 2-3 år gamla som är MYCKET snälla, Samt att de andra stridstupparna är hyfsat okej förutom att de blir väldigt vaktiga när deras hönor har kycklingar.

Ett tillägg dock att jag har haft en brahmatupp som också blev mycket ilsken men han kom hit som ungdjur och även andra tuppsyskon ur det kläcket som inte kom till mig blev ilskna så vi tror att där låg det nåt genetiskt bakom, mina andra brahmatuppar som jag har och haft har varit närmast dumsnälla.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Sussex
« Svar #10 skrivet: 06 maj-16 kl 17:39 »
Sussex är trevliga men kom ihåg att de är stora. Det går åt en hel del foder och blir mycket skit ( = bra om du har trädgårdsland ). De är altså inte den mest ekonomiska rasen, särskilt inte om du tänker behålla dem när de börjar åldras och värper mindre.

Klickedi

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
SV: Sussex
« Svar #11 skrivet: 24 maj-16 kl 00:52 »
Det blev sussex för oss iaf. 8 hönor och en tupp, dom är riktigt fina och snälla dom har hittills bara fått gå i hönsgården så dom vet vars dom bor men ska snart få gå lösa 😀 men dom äldre sitter ej på pinnarna på natten utan ligger som en klump i ett hörn, hönorna vill helst ligga under tuppen. Undrar om jag ska lyfta upp dom på natten lr!? Dom tar sig dit har jag sett men vill inte sova där?

Spike Spencer

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Sussex
« Svar #12 skrivet: 24 maj-16 kl 08:25 »
Har märkt här hemma att de tyngre raserna vill gärna ha en bra stege eller ramp till sina nattpinnar, så att de i sakta mak kan klättra upp på rätt höjd och särskilt tupparna vill gärna gå ner försiktigt också förmodligen för att det är många kilon som ska tas emot om de flyger ner. De lättare raserna sitter tidigt på nattpinnar medan de tyngre ibland stannar kvar på golvet i en klump tills de är 7-8 månader. Kan också rekomendera Sussex, tama, trevliga, lugna. Aldrig haft en ilsken Sussex tupp, funkar även bra när det är många ungtuppar på tillväxt, väldigt sällan slagsmål.

Gilbert

  • Gäst
SV: Sussex
« Svar #13 skrivet: 24 maj-16 kl 08:59 »
Våra tyngsta Australorp tuppar på +4 kg flyger upp och ner obehindrat. Våra Sussex också.
Så en del problem gäller alltså inte generellt.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Sussex
« Svar #14 skrivet: 24 maj-16 kl 20:15 »

Notera dock att jag har flera lohmann/FFF tuppar som nu är en 2-3 år gamla som är MYCKET snälla, Samt att de andra stridstupparna är hyfsat okej förutom att de blir väldigt vaktiga när deras hönor har kycklingar.


En sådan tupp jag letar efter, han ska vara ilsket vaktig mot kycklingarna, spm jag hört att stridstuppar är, då får kråkan en svår nöt att knäcka, och jag kan åka till affären och handla utan att behöva ta in i hönshuset..
Ilska är inte alltid en dålig egenskap.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

FoolsGold

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Sussex
« Svar #15 skrivet: 25 aug-16 kl 07:59 »
 :D Hej, ursäkta om jag kommer in och kapar tråden lite, är ny här på forumet, har äntligen kommit dit att jag styrt upp lite höns hemmavid, 2 st Sussex svart vit colombia och en brun Lohman.

Nu till min fråga.... mitt hönshus som är under konstruktion kommer att vara klart senast i november, (nu bor de ute i en balkan inspirerad konstruktion av lastpallar) och då kommer jag att utöka flocken med 2-3 hönor och en tupp.
Jag har snöat in lite på trefärgad Sussex, och tänker mig åtminstone att en sådan tupp vill jag ha, om jag då korsar trefärgad med svart vit colombia... hur blir kycklingarna? Tänkte mig att jag ej vill göra mig av med de jag har utan att eftersom båda föräldrarna är Sussex och de förmodligen inte kommer att vara färgrena i första ledet utan det kanske man kan få till efter några generationer, blir det då trefärgade såsmåningom?? (målet är trefärgade)
Nästa fråga är, hur ruvvilliga är rasen generellt, och krävs det en tupp för att ruvlusten ska komma igång? Jag har en maskin men skulle föredra att kläcka dem naturligt, tror det är bättre för dem och mindre jobb för mig.
Jag skulle ju kunna ha en höna av en extremt ruvvillig ras iofs... som komplement till flocken, men vill helst slippa om mina pullor ändå kan göra jobbet ändå...

Det var iaf Sussex relaterat  ;)

Vad har ni för färgkombinationer på era flockar?
Kan nämna att jag siktar på en hushållsflock som får rumstrera ute så mycket som möjligt där man får sina egna frukost ägg och en tuppagryta ibland.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussex
« Svar #16 skrivet: 25 aug-16 kl 11:31 »
En tumregel är att teckning paras med samma teckning. T.ex columbia med columbia,  med det går att para vit col. med gul col, och få färgrena hönor och en del färgblandade tuppar.
Trefärgad heter numera porslin. Även här kan man para olika porslinsvarianter.

Att para två helt olika teckningar lär innebära många generationer innan man får färgrent.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FoolsGold

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Sussex
« Svar #17 skrivet: 25 aug-16 kl 13:55 »
 :)
Ok tack för svar... då blir det läge att styra upp porslins höns med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser