Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfåglar, hur "envisa"?  (läst 1362 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Rovfåglar, hur "envisa"?
« skrivet: 30 sep-14 kl 10:24 »
Grannhönsgården blev av med 2 djur förra veckan till en rovfågel. Den har inget tak så fågeln tog sig utan problem in. De hönsen är nu inne pga detta. Igår fick jag veta att den håller på att trakasera mina höns genom att sitta och spana och sen försöka ta dem genom taknätet. Den kommer inte in utan studsar på nätet men djuren blir extremt stressade och iom att den ser byte så stannar den ju i trakten. Jag beslutade mig för att mina skulla få stanna inne några dagar (nej de kommer inte vara glada över det) för att den förhoppningsvis ska tröttna och dessutom är jag rädd att den till slut ska lyckas göra hål i nätet och komma in. Till det kommer givetvis att så länge den stannar så måste ju grannhönsen vara inne.
Frågan är hur lång tid det brukar ta för dem att tröttna? Kan man göra något för att få den att flytta lite snabbare (skrämma iväg den)?
Genbank för Gotlandshöns

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-14 kl 11:43 »
Det är nog en oerfaren ungfågel, som inte har lärt sig ännu utan testar sig fram.

 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-14 kl 11:50 »
Det tror jag också. Den här verkar dock lite korkad iom att den inte lär sig att den inte kommer in till hönsen. Den hade blivit ivägjagad flera gånger och även studsat på taknätet flera gånger under dagen. Det vore ju smart att söka mat på annat ställe när det dukade smörgåsbordet är oåtkomligt. Därav min fråga om hur envisa de är.
Genbank för Gotlandshöns

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-14 kl 13:45 »
Jag tror nog att så länge fågeln (duvhök?) inte får tag i någon mat (läs: höna/tupp) så kommer den att ge sig iväg efter någon dag. Det finns kanske en risk att den kommer förbi en sväng om några dagar igen.

Vi har haft duvhökar på besök varje höst och de stannar några dagar max om de inte lyckas i sin jakt. Typiskt ungfåglar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-14 kl 14:02 »
Tack, det låter lovande. Då får de vara inne i morgon också (de ska få gå ut en sväng i kväll när jag är där) och sen hoppas jag den tröttnat. Art på fågeln vet jag inte eftersom jag inte sett den själv.
Genbank för Gotlandshöns

Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-14 kl 21:23 »
Jag har haft besvär av höken i nu över 2 månader. Han har inte lyckats döda någon ännu men ack så många jag har räddat i sista sekund! Tackar gudarna för att jag alltid har funnits i närheten och hört deras skrik! Har flera gånger testat att ha hönsen instängda i hönsgården i nån vecka och hoppats på att den gett sig av. Men så fort de släppts ut på tomten har den jäkeln kommit efter nån timma. Så nu mer får de bara vara ute när vi är ute. Tacka gudarna för vaktkråkorna som varje gång höken kommer för ett jävla liv. Både vi och hönsen har lärt oss deras signaler!
Hoppas du inte har samma otur utan att den far iväg snart!

Rubensgården

  • Gäst
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-14 kl 22:03 »
Jag sågade i en rostfri stång och lyckades locka till mig en uggla. Plötsligt var det någon som sågade utanför och ugglan lät nästan likadant! Så såga inte rostfri M20 gängstång i mörkret med en halvslö bågfil om ni vill hålla ugglorna borta. ;)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Rovfåglar, hur "envisa"?
« Svar #7 skrivet: 08 okt-14 kl 10:53 »
Jag sågade i en rostfri stång och lyckades locka till mig en uggla. Plötsligt var det någon som sågade utanför och ugglan lät nästan likadant! Så såga inte rostfri M20 gängstång i mörkret med en halvslö bågfil om ni vill hålla ugglorna borta. ;)

Eller gör just det om ni vill se en uggla ;). Jag skulle gärna ha närkontakt med en uggla. Speciellt i mörkret när alla höns är instängda. Fast det är förstås helt OT.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser