Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen vattenpump, el-fri  (läst 10161 gånger)

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
Bygga egen vattenpump, el-fri
« skrivet: 25 mar-17 kl 20:28 »
Hallå!

Håller på med ett litet tankebarn att tilverka en liten vattenpump till en kompis! Inga större krav på kapacitet men vill ju helst få den "självgående" utan el och liknande!
Har hittat 3 olika sorter som jag tänkte redogöra för lite snabbt:

Water wheel water pump liknande denna:
https://www.youtube.com/watch?v=mN9iLNHGOYI&t=5s
Enkel att konstruera själv för en billig penning, tämligen låg kapacitet!

Ram pump (tror jag också kan kallas vädur)
https://www.youtube.com/watch?v=nFZYD05I29s&t=333s
Lite meckigare att göra, visst krav på fallhöjd, kostar lite mer och lever om en del också!

Men sen har jag hittat en favorit! Den benämns Hydrobine, oklart dock om inte det är produktnamnet!
https://www.youtube.com/watch?v=tUucmV447jo
Konstruktionen är tämligen enkel som synes, en t-korsning med 2 backventiler och en kolv som drivs via ett turbinhjul pumpar vatten!
Men jag hittar inte en sådan kolv nånstans och det är där jag behöver hjälp!
Har funderat på om man kan hitta nån hydralcylinder som kan fungera, delar av en ångmaskin, funderat på om det finns nån form av kolvpumps-motor man kan slakta men hittar som inget som passar och därför frågar jag nu om nån på något vis kan komma på eller veta vad man kan använda!? Börjar bli desperat då jag är så nära att få sätta igång med ett roligt projekt men ändå så långt borta!



Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #1 skrivet: 25 mar-17 kl 21:03 »
Problemet med dom är att dom kräver att man leder vatten från en ström vilket är ett big nono.
Annars är det riktigt bra lösningar.

Det du kanske skall fundera på är en stirlingvattenpump.
Det finns en på en ö i canada som varit i bruk i över hundra år.
Den är vedeldad och man tänder en brasa den pumpar upp vattnet i en tank när tanken är full så har brasan brunnit ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #2 skrivet: 25 mar-17 kl 21:12 »
Jag har sett en som byggt en liknande av en rostfri luftcylinder, men han kopplade lite annorlunda och hans var förmodligen effektivare.
Ska fundera på hur det var kopplat och försöka ordna en bild åt dig i morgon.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #3 skrivet: 25 mar-17 kl 21:22 »
Här har du en kass skiss, hoppas du fattar.
Det är en dubbelverkande cylinder.
Pilarna är riktningen på backventilerna.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #4 skrivet: 25 mar-17 kl 22:39 »
Problemet med dom är att dom kräver att man leder vatten från en ström vilket är ett big nono.
Annars är det riktigt bra lösningar.

Det du kanske skall fundera på är en stirlingvattenpump.
Det finns en på en ö i canada som varit i bruk i över hundra år.
Den är vedeldad och man tänder en brasa den pumpar upp vattnet i en tank när tanken är full så har brasan brunnit ut.

Den vill jag se. Finns det någon form av ritning?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #6 skrivet: 25 mar-17 kl 23:46 »
Vattenpumpar drivna av något stirlingmotorliknande har funnits vid en del vattentorn längs svenska järnvägar, bl a Inlandsbanan.

Jag har sett en hembyggd kolvpump för vattenuppfordring ur en grävd brunn, där var cylindern enkelverkande och gjord av ett mässingrör, vet ej hur kolven var gjord.

Hur ser kravställningen ut på pumpen för övrigt?
Hur högt tryck ska den ge - ska den användas för att pumpa upp fullt vattenledningstryck på ca 4 bar i en hydrofor, eller räcker det att man får vattnet att rinna ur en fullt öppen kran medan man pumpar?
Kommer den att befinna sig i frostfritt utrymme eller måste den göras så att den enkelt kan dräneras (alternativt tål frysning utan skada)?
Hur stor är sughöjden från vattenytan till pumpens plats?
Är vattnet rent och fritt från slitande eller frätande ämnen (sand, salt mm)?

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #7 skrivet: 25 mar-17 kl 23:57 »
Vattenpumpar drivna av något stirlingmotorliknande har funnits vid en del vattentorn längs svenska järnvägar, bl a Inlandsbanan.

Jag har sett en hembyggd kolvpump för vattenuppfordring ur en grävd brunn, där var cylindern enkelverkande och gjord av ett mässingrör, vet ej hur kolven var gjord.

Hur ser kravställningen ut på pumpen för övrigt?
Hur högt tryck ska den ge - ska den användas för att pumpa upp fullt vattenledningstryck på ca 4 bar i en hydrofor, eller räcker det att man får vattnet att rinna ur en fullt öppen kran medan man pumpar?
Kommer den att befinna sig i frostfritt utrymme eller måste den göras så att den enkelt kan dräneras (alternativt tål frysning utan skada)?
Hur stor är sughöjden från vattenytan till pumpens plats?
Är vattnet rent och fritt från slitande eller frätande ämnen (sand, salt mm)?

Behöver inte bygga upp mer tryck än att den kan pumpa upp vatten från bäcken till nån form av vattenbehållare beläget ca 6 meter ovanför, så ca 0,6 bar räcker.

Pumpen kommer stå i en liten bäck han har så sughöjden kan bli 0 om man bara drar den slangen en bit upp.

Det är fritt rinnande sötvatten så inte direkt frätande men kan ju finnas lite sand i den som dock kan filtreras bort rätt enkelt.

Kommer bara användas när bäcken är fri så inget frostskydd behövs.

Gällande sterlingmotor är det inte aktuellt, känns betydlig mer komplicerat än att bara hitta en kolv med cylinder, plus att man slipper slösa ved på att elda under den.

Gällande dubbelverkande kolv hade det kunnat fungera men ursprungsproblemet kvarstår, vart hittar man en sådan??

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #8 skrivet: 26 mar-17 kl 00:02 »
Kan tillägga att i den filmen jag klistrade in i första inlägget
https://youtu.be/tUucmV447jo
så uppges att den pumpen pumpar 20 kbm/dygn, så en sådan konstruktion är fullt mer än tillräckligt


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #10 skrivet: 26 mar-17 kl 09:43 »
Det finns en apparat som heter vädur, som är en effektiv pump för små fallhöjder. Den jag såg var tillverkad av Brusaholms bruk.
kretslopp

janneskogstroll

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #11 skrivet: 26 mar-17 kl 11:23 »
Googla på hydraulic ram pump.

Skickat från min HTC Desire 626 via Tapatalk


BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #12 skrivet: 26 mar-17 kl 11:27 »
Det finns en apparat som heter vädur, som är en effektiv pump för små fallhöjder. Den jag såg var tillverkad av Brusaholms bruk.

Nämnde den i trådstarten, kallas på engelska ram pump.

 

janneskogstroll

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #13 skrivet: 26 mar-17 kl 11:39 »
Sen finns ju ce hå pumpar, väldigt lättdrivna och tillförlitliga.

Skickat från min HTC Desire 626 via Tapatalk


Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #14 skrivet: 26 mar-17 kl 19:21 »
Och jag som fantiserar om vinddrift!  Men allt som är enkelt och tillförlitligt är bättre än att försöka dra in el, när den en gång har stängts av!

Mycket intressant tråd.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #15 skrivet: 25 jan-19 kl 10:56 »
Det fans en pump som hette Slingpumpen som hade en enkel uppbyggnad och kunde ge ett relativt högt vattentryck.
kretslopp

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #16 skrivet: 30 jan-19 kl 16:59 »
Den klassiska elfria lösningen på landsbygden är väl en vindsnurra med växellåda, vevaxel och en vertikal lyftande stång rakt ovanför en grävd brunn. Finns en bäck är ju väduren också en klassiker, som flera andra redan påpekat.

Inledningsvis skrev någon att det är ett "big no-no" att avleda vatten från ett vattendrag till en vädur. Finns någon lag som uttryckligen förbjuder detta, även i så liten skala som till en vädur, som ju "lämnar tillbaka" större delen av flödet nedströms.

En nackdel med väduren är att vattnet den pumpar upp är samma vatten som driver den. Det borde inte vara så tekniskt svårt att konstruera en vädur som använder flödande vatten av låg kvalitet som enbart energikälla för att pumpa upp vatten av bättre kvalitet ur en grävd eller borrad brunn. Ett membran och extra ventiler borde vara allt som krävs, och är det så enkelt har väl någon redan patenterat en sådan produkt?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #17 skrivet: 30 jan-19 kl 17:03 »
Är prestanda inte så högprioriterat skulle ett batterifritt elektriskt pumpsystem kunna vara en bra lösning. -Alltså solceller som driver en elpump, men bara då solen skiner tillräckligt. Det finns då förstås en nedre spänningsnivå under vilken det är meningslöst att köra pumpen, men också att man får fundera på hur man hanterar eventuell överkapacitet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #18 skrivet: 31 jan-19 kl 18:04 »
Inledningsvis skrev någon att det är ett "big no-no" att avleda vatten från ett vattendrag till en vädur. Finns någon lag som uttryckligen förbjuder detta, även i så liten skala som till en vädur, som ju "lämnar tillbaka" större delen av flödet nedströms.
I så fall borde man inte få hämta vatten ur vattendraget heller?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #19 skrivet: 31 jan-19 kl 19:57 »
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenverksamhet
om det kanske faller under vattenverksamhet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, eremit1, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser