Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo utan vatten o avlopp  (läst 5663 gånger)

Malmenblues

  • Inlägg: 2
Bo utan vatten o avlopp
« skrivet: 22 nov-14 kl 21:08 »
Bor med sommarvatten o enkelt avlopp sedan ett par år o trivs med det o tänker fortsätta så. Allt funkar så bra o jag kan bo i skogen som jag vill. Enda problemet är tvätten. Lånar tvättstuga på ett bra ställe, men skulle vilja hyra in mig permanent på nåt oberoende ställe o betala för det. Nån som har nåt tips eller samma erfarenhet?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #1 skrivet: 22 nov-14 kl 21:56 »
Vår-sommar-höst (eller i alla fall sommarhalvåret) tycker jag det går bra att tvätta ute i hinkar och baljor. Jag använder regnvatten. Det är så mjukt så det behövs inte mycket tvättmedel. För enklare tvättning av lindrigt smutsad tvätt nöjer jag mig ibland med enbart regnvatten. Med mindre tvättmedel behövs färre sköljvatten, så det blir lindrigare arbete. Regnvatten med endast lite skonsamt tvättmedel är också ganska snällt mot händerna. Dessutom är det skonsammare för tvätten. Tvättmaskiner är så hårdhänta.

Vill man ha varmt tvättvatten räcker det ofta att ställa svarta hinkar med vatten i solen.

Malmenblues

  • Inlägg: 2
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #2 skrivet: 22 nov-14 kl 22:58 »
Tack så mycket för svaret. För mig gäller det dock att hitta en permanent året runt lösning då jag bor året runt o utan vatten under vintern o lite till.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #3 skrivet: 23 nov-14 kl 00:39 »
Kan du inte fråga grannarna om du kan få hyra in dig?

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #4 skrivet: 23 nov-14 kl 01:06 »
Kan du inte ens hinka upp vatten under vintern?

Annars är det inga märkvärdigheter att fixa med tvätt: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Allm%C3%A4nt/Hygien/Tv%C3%A4tt

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #5 skrivet: 23 nov-14 kl 11:31 »
Själva tvätten är en väl en sak men sen ska det ju sköljas och torka också. Och vridas ur mellan sköljningarna. Har du el, så skaffa en centrifug, det underlättar.   

Annars skulle jag bygga vidare på ditt braa låneställe och försöka övertyga om att du gärna betalar. Vet att det kan vara svårt ibland men du kan kanske argumentera hur mycket det är värt för dig - typ att deras tvättmaskin som gör att du kan bo billigt gör att du tjänar flera tusenlappar i månaden.
 


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #6 skrivet: 23 nov-14 kl 12:24 »
Å andra sidan kanske inte relationen med det bra lånestället nödvändigtvis blir bättre av att man propsar på att betala. För övrigt tycker även jag att ett bra låneställe borde kunna användas, men utan överdrifter från någon sida. Det är nog mer realistiskt än TS andra alternativ. Bra "oberoende" (relationsfria?) avgiftsbelagda tvättstugor växer inte på träd. Men möjligen kan du (TS) få tips här om du talar om din bostadsort.

En fördel med regnvatten är att sköljningarna blir trevligare för händerna och kan göras något färre. Det går att samla regnvatten i olika behållare för vinterns behov. Se t.ex. denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172104.0

Å andra sidan, vill man leva bekvämt och med modern standard, så är det bara att betala vad det kostar med modern VA i stugan, så ordnar det sig. Man brukar inte kunna äta kakan och ha den kvar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #7 skrivet: 23 nov-14 kl 16:12 »

Å andra sidan, vill man leva bekvämt och med modern standard, så är det bara att betala vad det kostar med modern VA i stugan, så ordnar det sig. Man brukar inte kunna äta kakan och ha den kvar.

Det är faktiskt konstigt att det i Sverige inte finns laundromat eller vad det nu heter på svenska. I new york city finns det i vart och vartannat kvarter och när jag bodde där hade jag typ 30meter till laundromaten runt hörnet och det kostade 2 dollar att köra en maskin. Hur bekvämt som helst. Endast finare hyreslägenheter brukade ha tvättstuga i källaren, men gratis att tvätta var det inte där heller.

Nu bor jag också utan tvättmaskin (på landet i Sverige) och skulle gärna betala motsvarande 2 dollar/maskin för att tvätta inne i stan (1 mil dit) men har aldrig sett nån laundromat i Sverige.

Ett ställe jag skulle kunna tänka mig att man kan hyra in sig för att tvätta i Sverige är stall som hyr ut stallplatser och sånna finns det ju gott om på landet.. Vissa stall har tvättmaskin har jag läst när jag kollat annonser om stallplatser på blocket.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #8 skrivet: 23 nov-14 kl 16:16 »
Ordet "tvättomat" har funnits i svenska språket sedan åtminstone 1956

http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/bara-en-svensk-tvattomat/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #9 skrivet: 23 nov-14 kl 17:08 »
2 dollar (ca 14 kr) för en tvätt i New York, 50 kr i Stockholm ... eller 90 med torkning ...

Jo jag tror det finns en kollektiv tvättmaskin i Skattungbyn, i byns gemensamma bastu. Eller fanns för några år sen. Kommer inte ihåg priset per tvätt. Troligen klart under 50 kr.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #10 skrivet: 23 nov-14 kl 17:55 »
Ordet "tvättomat" har funnits i svenska språket sedan åtminstone 1956

http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/bara-en-svensk-tvattomat/


Tack för länken, den var väldigt intressant. Inte undra på att hon bara har några kunder per vecka när det kostar 50kr att köra en maskin.
I New york city finns det tydligen 2533 st laundromater enl en artikel jag hittade. I lägenheterna i new york har man faktiskt tvättmaskinen i köket, vilket skulle ha blivit aktuellt för mig eftersom det är enda rummet jag har vatten indraget i.

En annan idé på var man kan tvätta i Sverige är att ta jobb på en förskola eller skola och tvätta på jobbet ifall chefen går med på det. Finns säkert fler arbetsplatser med tvättmaskin men jag har ringa erfarenhet av arbetsmarknaden.

Skogsola

  • Gäst
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #11 skrivet: 23 nov-14 kl 18:00 »
 I Lysvik finns tvättstuga där en tvätt kostar 10:-.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #12 skrivet: 23 nov-14 kl 18:39 »
På stugbyar och campingplatser brukar det finnas servicehus med möjlighet att hyra tvättmaskin.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #13 skrivet: 23 nov-14 kl 20:51 »
Själva tvätten är en väl en sak men sen ska det ju sköljas och torka också. Och vridas ur mellan sköljningarna. Har du el, så skaffa en centrifug, det underlättar.   



Torkar gör det helt av sig själv, så det är verkligen inget problem eller extrajobb med det.

Inga problem med vridandet heller, om man inte är svag i händerna. Är man det så får man hitta någon sådan urvridningmanick, med valsar.
Finns kanske andra knep och mojänger också?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #14 skrivet: 23 nov-14 kl 21:59 »
I min barndom hade mor en toppmatad tvättmaskin med urkramningsvalsar ovanpå. Maskinen tömde själv, men man fick hinka i vatten. Hörde aldrig något knot fastän vi var tre grabbar som for runt som jordsvin.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #15 skrivet: 23 nov-14 kl 22:38 »
I min barndom hade mor en toppmatad tvättmaskin med urkramningsvalsar ovanpå. Maskinen tömde själv, men man fick hinka i vatten. Hörde aldrig något knot fastän vi var tre grabbar som for runt som jordsvin.

En modärnare variant av Rurik. Känner en tant som använt båda och tycker Ruriken "var riktigt bra". Den nyare elektriska hade gett en rejäl stöt vid påfyllningsslabbande, så den fick inte lika goda recensioner..
Fast sedan är det det där med proteiner som fastnar, om de får varmvatten på sig direkt.

Farmor och farfar körde vedeldad tvättgryta rätt länge. Tyvärr dog de innan jag fick anledning om att börja fråga om sådana detaljer.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #16 skrivet: 23 nov-14 kl 22:40 »
Farmor och farfar körde vedeldad tvättgryta rätt länge. Tyvärr dog de innan jag fick anledning om att börja fråga om sådana detaljer.
Min mor använde sådan fram till ström drogs in runt millenniumskiftet. Jäkla jobb att tvätta för en hel familj i en sådan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #17 skrivet: 23 nov-14 kl 22:43 »
Jag hörde talas om en person som sa att han tvättade kläderna genom att gräva ned dem i jorden. När han tog upp dem var de rena. Det låter väl lite mysko? Jag kan kanske tänka mig att det vara prima matjord. Bör vara mycket enzymer och prylar i sådan. Jag förmodar att han sedan sköljde kläderna i vatten. Annars fattar jag ingenting. Om det inte var en skröna förstås. Historien är från Blekinge. Kanske det var nåt original som Pentti känner till?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #18 skrivet: 23 nov-14 kl 22:45 »
Jag hörde talas om en person som sa att han tvättade kläderna genom att gräva ned dem i jorden. När han tog upp dem var de rena. Det låter väl lite mysko? Jag kan kanske tänka mig att det vara prima matjord. Bör vara mycket enzymer och prylar i sådan. Jag förmodar att han sedan sköljde kläderna i vatten. Annars fattar jag ingenting. Om det inte var en skröna förstås. Historien är från Blekinge. Kanske det var nåt original som Pentti känner till?
Det kanske blir rent jämfört med hur kläderna är annars i Blekinge  ::)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo utan vatten o avlopp
« Svar #19 skrivet: 23 nov-14 kl 22:46 »
Min mor använde sådan fram till ström drogs in runt millenniumskiftet. Jäkla jobb att tvätta för en hel familj i en sådan.

Beror väl på hur stor familjen är.
Men visst är det nimmare med en lös gryta att ställa på spisen i köket, så det inte behövs en massa extraved under säsongen när man behöver fyr längre, än för ett pärkok.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekont22, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser