Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förberedelse av jorden på Kollonilott  (läst 1776 gånger)

mrzwing

  • Inlägg: 16
  • Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
Förberedelse av jorden på Kollonilott
« skrivet: 28 okt-14 kl 08:26 »
Hej!

Ny till detta med trädgårdsarbete för att jag kan inte påstå att jag minns mycket av att titta på min moder och fader grävande i landet då jag var liten.

jag har äntligen tagit tag i mitt projekt att kunna odla egna grönsaker till kommande sommaren dock så är jag som sagt ny till detta och jag har en fråga då det kommer till att förbereda jorden för odling.

just nu är lotten väldigt överväxt var täckt med Gullris som jag klippt ned och botten är lätt mossig och gräsig och nu undrar jag hur jag skall förbereda lotten för att få bort allt detta så det inte växer upp igen. skall jag helt ta bort det övre jordlagret med rötter och mossa och sedan fylla på med bränd gödsel och sen köra med jordfräs? eller finns det något annat enklare sätt som man kan göra det hela på? är inte rädd för manuellt arbete heller är ute efter bästa resultat och kräver det handtag och spade så är jag inte emot det. (är en organisk/ekologisk koloni så inga konst gödsel eller gifter)

/MrZwing
make all the things!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #1 skrivet: 28 okt-14 kl 08:53 »
Du måste gräva bort allt gullris med rötterna annars tar det över och inget annat kommer att bli bra.
När du gräver bort det så var försiktig ifall det finns lökar och knölar i jorden.
Jordförbättra som du tänkt dig med mycket kompost, brunnen gödning och försök mylla ner det så gott det går. Eller täckodla eller odla i pallkragar, du kan googla ovanför denna text här inne på alternativ på kolonilott, täckodling, pallkrage etc
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mrzwing

  • Inlägg: 16
  • Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #2 skrivet: 28 okt-14 kl 09:06 »
Hade tänkt bygga en del av lotten upphöjd så där kan jag gräva bort gullriset och sedan fylla upp med jord och det som ligger kvar under kan inte växa upp, fast en annan del tänkte jag odla potatis och andra rotgrönsaker och lökar där kommer jag behöva gräva upp rötterna och fylla på med kompost och brunnen gödsel sen är det bara att ta tag och blanda samman allt väl.

får ta tag i detta på våren om nu inte vädret är med mig, annars är det att iallfall försöka hinna med och ta bort rötterna innan det fryser på så våren blir mer lättstartad.
make all the things!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #3 skrivet: 28 okt-14 kl 10:03 »
Även om det är blött nu, så är det alltid mycket lättare att gräva på hösten!

mrzwing

  • Inlägg: 16
  • Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #4 skrivet: 28 okt-14 kl 11:10 »
har inte så mycket emot blöt jord är mest att jag själv inte vill bli genomvåt av regn och att svettas inne i ett regnställ är inte allt för trevligt.
make all the things!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #5 skrivet: 28 okt-14 kl 11:18 »
Gräv med grep. Gärna gödselgrep då den luckrar jorden och inte dödar maskarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mrzwing

  • Inlägg: 16
  • Excentrisk och små galen gör-det-självare.
    • Värmland
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #6 skrivet: 28 okt-14 kl 11:54 »
Jo är tanken att använda mig av en grep så man inte kapar av massa rötter som blir kvar samt att som du säger jorden luftas och är vänligare mot de jordlevande djuren. om du tänker på då jag skall gödsla jo det är sant kan vara något att tänka på så att jorden snabbare kan återhämta sig till sin balans. är ju trotts allt bara 100m2 så det kan man ta till kropps kraft till.
make all the things!

Birkeldh

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Förberedelse av jorden på Kollonilott
« Svar #7 skrivet: 29 okt-14 kl 00:28 »
Jag hade försökt hitta någon höbal eller liknande för att lägga ut över allt och täckodla med det. Klart minst arbete. Det här läste jag dock efter att jag hamnade i en liknande situation som dig så det jag istället gjorde var att jag grävde upp rubbet (mest gräs) och sedan lade jag matjord och barkmull samt gödning på allt. Det växte som bara den!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser