Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra iordning spannmaskin  (läst 4404 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #20 skrivet: 19 apr-15 kl 08:28 »
Oktav heter idag Stranko och det går att hitta reservdelar . Men hur kompatibla de är med en anläggning som är så gammal ?
Gårdsservice tex säljer vissa delar

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #21 skrivet: 20 apr-15 kl 08:22 »
Det finns en anledning till att det inte är tillåtet att ha vakuumpumpen i mjölkrummet/diskrummet!
Misstänkte att pulsatorfästet på locket kunde vara annorlunda. På Alfas grejer lägger du dit pulsatorn på en rund plastplatta med gummipackning, samt skruvar fast pulsatorn med en liten plastmutter som sitter på undersidan av lockets handtag. Vakuumslangen trär en på plastplattans slanguttag. Du lär nog behöva använda mjölkorgan samt pulsator av annat märke än Octav, eftersom det inte lär vara så lätt att få tag på spengummin och utbytespulsator (om det alls är möjligt).

Här är en bild på diskapparaten för mjölkorgan. Den övre slangen går till en vakuumventil på röret som passerar genom diskrummet, den nedre slangen går ner i diskhon där en lägger ner mjölkorganen som ska diskas i diskvattnet. De tre slanguttagen på undersidan om klockan är till för mjölkslangarna på organen. När en startar igång maskineriet genom att öppna vakuumventilen sugs vatten genom spenkopparna och mjölkslangen med tryckstötar, så allt spolas rent. (Det som står på diskbänken är silinsatser till siltratten.)
Det var inte riktigt så jag hade föreställt mig att det såg ut. Tack för att du ordna bild. Har det svårt att bli rent om man bara kör genom vätska på vanligt vis utan diskapparat?

Skulle vara tacksam om skräptanten eller någon annan kan beskriva hur en diskning av spannmaskin går till och vilka kemikalier som behövs.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #22 skrivet: 20 apr-15 kl 09:18 »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #23 skrivet: 21 apr-15 kl 08:45 »
Det var inte riktigt så jag hade föreställt mig att det såg ut. Tack för att du ordna bild. Har det svårt att bli rent om man bara kör genom vätska på vanligt vis utan diskapparat?

Skulle vara tacksam om skräptanten eller någon annan kan beskriva hur en diskning av spannmaskin går till och vilka kemikalier som behövs.
Nej, en hade nog inte kunnat tänka sig vad det var för manick om en bara såg den liggandes någonstans :) . Om en nu inte har diskapparat borde en kunna använda borstar som i Karlsdotters länk, eller åstadkomma tryckstötar genom att själv trycka ner och dra upp ventilen på spenkoppscentralen (eller öppna och stänga kranen på mjölkslangen om det är getorgan en har)...men då blir en också ståendes vid diskhon under hela proceduren.
Min diskrutin ser ut såhär (har snott upplägget från LRF Mjölk), jag diskar mjölkutrustning samt sil:
1: Spola av kvarvarande mjölk från silen och spannlocket med ljummet vatten, samt spola av mjölkorganet utvändigt. Spola lite vatten genom mjölkslangen på mjölkorganet för att få bort restmjölken.
2: Fyll diskhon med ljummet vatten och lägg i silinsatserna, spannlocket med gummipackningen samt spenkopparna på mjölkorganet. Koppla mjölkslangen till diskapparaten och sätt igång den. Spola av siltratten och mjölkspannen med ljummet vatten i den andra, stora diskhon.
3: Töm diskhon och mjölkspannen. Fyll diskhon samt mjölkspannen med så hett vatten varmvattenberedaren kan ordna, samt mejeridiskmedel. Sätt igång diskapparaten igen. Diska silinsatserna, spannlocket, mjölkspannen och siltratten med borste.
4: Töm diskhon och mjölkspannen igen. Fyll diskhon med kallt vatten och starta diskapparaten en sista gång. Spola av mjölkspannen och siltratten med kallt vatten.
Ställ/häng sedan allting att torka. En bör använda handskar, både för värmens och diskmedlens skull. Det finns ett antal olika mejeridiskmedel att välja på. De flesta växeldiskar med sura och basiska medel, för att få grejerna ordentligt rena från både bakterier, fett och proteiner.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #24 skrivet: 25 apr-15 kl 21:57 »
Tackar för det.
Jag hade fått för mig att man diska med både surt och basiskt vid varje disktillfälle, skönt att det inte behövs.

För övrigt har jag gjort lite fler fynd på loen.
Kreaturssaxar, sil och desinfektion verkar det som.




Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #25 skrivet: 26 apr-15 kl 08:45 »
Den blanka saxen kopplas till vaccumledningen, men den klipper dåligt så man måste klippa djuren direkt på hösten innan de fått för lång päls och hunnit skita ner sig. Och sedan fortsätta att klippa ofta.

Syra disken används kanske en gång i veckan om man inte har problem med bakterier i mjölken. Syra disken sliter mer på gummidetaljerna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #26 skrivet: 27 apr-15 kl 07:20 »
Vilka skatter! Silen är användbar om du kan hitta filter i rätt storlek. Kloraminet får du lämna in som Farligt Avfall på din Återvinningscentral, det är nog effektivt, men...
Anledningen till att en växeldiskar är också att basiska medel löser fett, och sura medel löser proteiner - då mjölk innehåller gott om bägge delar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Göra iordning spannmaskin
« Svar #27 skrivet: 27 apr-15 kl 21:06 »
Undrar om det beror på att jag har läst i denna tråd att det dyker upp annonser om Agrol vakuumpumpolja när jag surfar på dn.se?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser