Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur barfar jag en valp?  (läst 7938 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-16 kl 20:51 »
Hej!
Jag BARF.ar inte mina hundar av följande skäl:
* Jag har inte de ensymer som vuxna hundar har i sin matsmältningsvätska (dit saliv räknas) och som valparna får med den av vuxna hundar uppstötta födan.
* Jag har inte tillräcklig tid för att på ett yttre sätt saltsyre-tvätta födan, såsom natruligt sker i de vuxna hundarnas magar innan de stöter upp födan.  (Jag kan inte tänka mig att tugga rått kött och svälja det för att sedan  stöta upp det. Bl a av smitt skyddsskäl.)
* Det finns en god regel att gravad fisk skall hav arit fryst i minst 3 dygn under - 18 grader, för att avdöda trikiner.
* Bland idislare och häst finns mycket fler smittofarliga bakterier och parasiter  (bl a lungmask) som kan skada hunden  (även de vuxna hundarna) och som allt som  oftast kan smitta över till människa från hunden,  än de som nämnts här i denna tråd.  De är så många tt jag inte ens ids att räkna upp dem utan hänvisar till dels Smittskyddslagen och dels till SVA: hemsida!
* Troligen var det möjligheten att få äta tillrett kött, fisk, skaldjur och ägg som var en viktig orsak till att varg blev tamhund. Jag stödjer mig här på bevarade eller petrifierade, tilllagade djurben som visar gnagmärken av hund.  Fynd har skett såväl i Kina, östra Ryssland som i USA.

( Jag ser BARF- kost, näst intill, som ett utslag av en kombination av naturromanik, vetenskapsförakt och mänsklig likgitighet för respektive djurindivids väl samt oförmåga att se till de samhällsskadliga aspekterna så som spridning av bakterier, prioner och parasiter.)

Troligen får jag på skallen för det senare men en tomte är både seg och stark - därtill har vi ett erkänt stort mått av både kunskap och klokskap, om man får tro folksagorna, även om vetenskapen inte ger stöd för vår existens. ;)

Mvh. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #21 skrivet: 06 feb-16 kl 21:00 »
Hej!
Jag BARF.ar inte mina hundar av följande skäl:
* Jag har inte de ensymer som vuxna hundar har i sin matsmältningsvätska (dit saliv räknas) och som valparna får med den av vuxna hundar uppstötta födan.
* Jag har inte tillräcklig tid för att på ett yttre sätt saltsyre-tvätta födan, såsom natruligt sker i de vuxna hundarnas magar innan de stöter upp födan.  (Jag kan inte tänka mig att tugga rått kött och svälja det för att sedan  stöta upp det. Bl a av smitt skyddsskäl.)
* Det finns en god regel att gravad fisk skall hav arit fryst i minst 3 dygn under - 18 grader, för att avdöda trikiner.
* Bland idislare och häst finns mycket fler smittofarliga bakterier och parasiter  (bl a lungmask) som kan skada hunden  (även de vuxna hundarna) och som allt som  oftast kan smitta över till människa från hunden,  än de som nämnts här i denna tråd.  De är så många tt jag inte ens ids att räkna upp dem utan hänvisar till dels Smittskyddslagen och dels till SVA: hemsida!
* Troligen var det möjligheten att få äta tillrett kött, fisk, skaldjur och ägg som var en viktig orsak till att varg blev tamhund. Jag stödjer mig här på bevarade eller petrifierade, tilllagade djurben som visar gnagmärken av hund.  Fynd har skett såväl i Kina, östra Ryssland som i USA.

( Jag ser BARF- kost, näst intill, som ett utslag av en kombination av naturromanik, vetenskapsförakt och mänsklig likgitighet för respektive djurindivids väl samt oförmåga att se till de samhällsskadliga aspekterna så som spridning av bakterier, prioner och parasiter.)

Troligen får jag på skallen för det senare men en tomte är både seg och stark - därtill har vi ett erkänt stort mått av både kunskap och klokskap, om man får tro folksagorna, även om vetenskapen inte ger stöd för vår existens. ;)

Mvh. /Tt
Var och än blir salig på sin tro..

Själv BARF:ar jag hundarna (Basset Hounds) och de svampproblem de hade när vi körde torrfoder försvann helt efter att vi gick över till BARF. Dessutom är pälsen rent generellt finare och glansigare nu också. Därtill ÄLSKAR de maten nu, den ena kunde förut vara lite matkrånglig. Dessutom är det en jäkla skillnad rent ekonomiskt.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #22 skrivet: 07 feb-16 kl 11:30 »
Jag BARF.ar inte mina hundar av följande skäl:
(...) Jag kan inte tänka mig att tugga rått kött och svälja det för att sedan  stöta upp det.

Äsch, det tycker jag är litet småsint och trångsynt av dig  ;)!
« Senast ändrad: 07 feb-16 kl 16:01 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #23 skrivet: 07 feb-16 kl 11:35 »
Själv BARF:ar jag hundarna (Basset Hounds) och de svampproblem de hade när vi körde torrfoder försvann helt efter att vi gick över till BARF. Dessutom är pälsen rent generellt finare och glansigare nu också. Därtill ÄLSKAR de maten nu, den ena kunde förut vara lite matkrånglig.

Ja det finns många rapporter om förbättrad hälsa hos hundar som fått gå över till BARF.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-16 kl 11:00 »
Jag ser BARF- kost, näst intill, som ett utslag av en kombination av naturromanik, vetenskapsförakt och mänsklig likgitighet för respektive djurindivids väl samt oförmåga att se till de samhällsskadliga aspekterna så som spridning av bakterier, prioner och parasiter.

http://vomoghundemat.no/se/om-oss-se/ :
"Vom og Hundemat har ett gott samarbete med experter på NMBU (= Norges Veterinärhögskola, min parentes) som har genomfört flera studier på den hygieniska och näringsmässiga kvaliteten. Förutom våra egna tester och analyser får vi besök av myndigheten för livsmedelssäkerhet, som verifierar att allt går rätt till. De är välkomna när som helst."

http://www.mushbarf.com/sv/produktionsprocessen
http://www.mushbarf.com/sv/varfor-mush-vara-principer/rafryst :
"Vår tillverkningsprocess håller en hög standard och följer finska livsmedelssäkerhetsverket Eviras alla förordningar."

http://www.mushbarf.com/sv/varf%C3%B6r-mush-v%C3%A5ra-principer/naturlig
"vi deltar också i en studie som utförs av Helsingfors universitet, där vi undersöker hur hunden påverkas av olika utfodringsmetoder."

Ingenstans i detta hittar jag naturromantik, definitivt inte vetenskapsförakt och inte heller mänsklig likgiltighet för djurs väl eller oförmåga att se till samhällsskadliga aspekter.
« Senast ändrad: 10 feb-16 kl 15:44 av SussiloII »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser