Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egen hundmat?!  (läst 18431 gånger)

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
egen hundmat?!
« skrivet: 11 feb-13 kl 16:45 »
nån här som gör sin egen hundmat? tex på slaktrester eller så?
vad bör man tänka på,vad kan jag använda?

anledningen till att jag frågar är för att min hund är grymt spannmåls allergisk.
Och därför går istorsett alla torrfoder bort. Jag har hittat ett spannmålsfritt färskfoder som hon äter nu,men det är inget hon gillar nämnvärt,dessutom har hon tappat enormt med vikt på det.

så nu återstår att själv slänga ihop nån ätbar smörja,men ja,. då behöver jag ju tips på hur osv :)


Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: egen hundmat?!
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 16:58 »
Brukar koka kylskåpsrens till hunden. Tråkiga morötter, en gammal ostskalk, matrester jag glömt jag hade. Blandar med slaktavfall. Kokar till sörja, och hunden äter glatt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: egen hundmat?!
« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 23:15 »
Kyckling från frysdisken..
Funkar fint här. Vingar är favorit. Skelettet på så unga djur är mjukt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: egen hundmat?!
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 23:17 »
Kyckling från frysdisken..
Funkar fint här. Vingar är favorit. Skelettet på så unga djur är mjukt.

men då är vi inne lite på BARF linjen va?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: egen hundmat?!
« Svar #4 skrivet: 12 feb-13 kl 00:10 »
men då är vi inne lite på BARF linjen va?
Går ju att koka eller steka i ugn, gör jag  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gullebarnet

  • Gäst
SV: egen hundmat?!
« Svar #5 skrivet: 12 feb-13 kl 01:22 »
Gett min hund barf och färskfoder senaste två åren och han älskar det, vikten hålls, skiten minska i volym till knappt hälften från torrfoder.

Tjejens ena hund är också spannmålsallergiker men hon funkar också super på barf/färskfoder och hon hade skitlätt att tappa i vikt innan :)

I mina ögon finns ingen anledning att "anrätta" maten, absolut inte om du ger kött och ben.

Finns massa info på nätet och i böcker, nu är det mitt i natten men jag kan leta lite länkar och boktitlar åt dig nån dag om du vill :)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: egen hundmat?!
« Svar #6 skrivet: 12 feb-13 kl 01:28 »
Min hund fixar inte barf. Allt kommer upp igen.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: egen hundmat?!
« Svar #7 skrivet: 20 feb-13 kl 03:03 »
Mina föräldrar har kokat köttslamsor (minns inte om de kokade ben också, det var några år sedan), och sedan kokat korngryn (tror jag det var) i köttbuljongen. Sedan har köttet blivit malt och allt blivit sammanblandat och nedfryst i påsar. Man kanske kan enbart använda kött, eller blanda ut med något annat (vet inte hur det är med näringsvärdena). Våra fick denna blandning som extra gott, och de älskade det.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

AndriettaK

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: egen hundmat?!
« Svar #8 skrivet: 20 feb-13 kl 06:58 »
Jag köper lever eller andra billigare styckbitar (med mycket fett på). Gör sedan kålpudding med köttet i (steker hackad vitkål i kokosfett, har i köttet och till sist vispade ägg). Märgben finns alltid i frysen (ger dessa utan tillagning). Har klarat två hundar på denna diet i ganska många år nu. Tog blodprov för ca 3.000 kr på den ena för att kolla om han fick någon näringsmässig brist, men allting såg prima ut. Så länge man har kokosfett i maten slipper de fuktexem/hotspot av någon anledning. Vet inte varför, jag är bara glad att slippa medicinera.

Började laga egen mat eftersom tiken har väldigt känslig mage. Tålde inte ens Hypoallergenic-torrfodret. Får kramper och kräks/kissar/bajsar ner hela huset i ren skräck över smärtan. Detta försvann på en dag när jag skippade torrfoder och har aldrig kommit tillbaka, och då kämpade vi i ett helt år innan. Det gick nästan åt en hel liter klorin bara för att sanera golven ... varje vecka. Dessa djur  ::)

Lycka till med matlagningen! Hoppas att ni får många lyckliga år tillsammans!!

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: egen hundmat?!
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 14:26 »
Jag köper lever eller andra billigare styckbitar (med mycket fett på). Gör sedan kålpudding med köttet i (steker hackad vitkål i kokosfett, har i köttet och till sist vispade ägg). Märgben finns alltid i frysen (ger dessa utan tillagning). Har klarat två hundar på denna diet i ganska många år nu. Tog blodprov för ca 3.000 kr på den ena för att kolla om han fick någon näringsmässig brist, men allting såg prima ut. Så länge man har kokosfett i maten slipper de fuktexem/hotspot av någon anledning. Vet inte varför, jag är bara glad att slippa medicinera.

Började laga egen mat eftersom tiken har väldigt känslig mage. Tålde inte ens Hypoallergenic-torrfodret. Får kramper och kräks/kissar/bajsar ner hela huset i ren skräck över smärtan. Detta försvann på en dag när jag skippade torrfoder och har aldrig kommit tillbaka, och då kämpade vi i ett helt år innan. Det gick nästan åt en hel liter klorin bara för att sanera golven ... varje vecka. Dessa djur  ::)

Lycka till med matlagningen! Hoppas att ni får många lyckliga år tillsammans!!

hej
kräkas,krampar och kissar/bajsar ner sig gjorde min på allergi fodret med. samt på doggys torrfoder.
så vi började smått med färskfoder men de tar hon inte riktigt åt sig. ska nog testa ditt tips med lever och sånt. fast ägg måste jag utesluta pga överkänslighet.


AndriettaK

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: egen hundmat?!
« Svar #10 skrivet: 22 feb-13 kl 15:04 »
Jag tror att när tarmarna har fått vara fria från mjöl och andra kolhydrater ett tag och läkt/lugnat ner sig, så kan du nog prova med lite ägg igen. Betsy är inte lika känslig nuförtiden. Det händer ju att hon hinner knycka lite kattmat eller så, och det hade varit katastrof för några år sedan. Ägg innehåller ju så mycket näring, men lever är inte dumt det heller.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: egen hundmat?!
« Svar #11 skrivet: 22 feb-13 kl 22:05 »
Jag tror att när tarmarna har fått vara fria från mjöl och andra kolhydrater ett tag och läkt/lugnat ner sig, så kan du nog prova med lite ägg igen. Betsy är inte lika känslig nuförtiden. Det händer ju att hon hinner knycka lite kattmat eller så, och det hade varit katastrof för några år sedan. Ägg innehåller ju så mycket näring, men lever är inte dumt det heller.

Tack ska prova senare igen då.
kan ju vara som du säger.

AndriettaK

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: egen hundmat?!
« Svar #12 skrivet: 23 feb-13 kl 08:43 »
En sak som är bra att tänka på när man utfodrar med mycket lever (som jag gör, för näringens skull) är att den innehåller mycket vitamin A. Tokmycket vitamin A är inte bra för kroppen, men det behövs vitamin E för att ta upp vitamin A. Allt hänger ihop, så brukar det ju vara. Därför blandar jag aldrig konserverade livsmedel/hundmat med min egenkomponerade.

"Alfa-tokoferol används även som antioxidationsmedel i livsmedel och har då E-nummer E 307."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_E

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: egen hundmat?!
« Svar #13 skrivet: 23 feb-13 kl 08:52 »
Går ju att koka eller steka i ugn, gör jag  :)
ben från tex kyckling som stekts el dyl ska man ju inte ge till djur (benets struktur då det stekts gör så att det splittras vid krossning/tuggning vilket kan ge smärtsamma sår i hundens mage/tarmar)
långkokta ben och råa ska däremot funka vad jag förstått

vår katt ger vi delarna av kaniner som vi slaktar men inte äter, det är mums mums men då tål hennes mage det (hon äter ju hare, råttor, möss, kråkor m.m. rått så ho är ju van)
däremot så tålde hon inte rått kött i början då hennes mage är känslig för matbyte men jag vet inte om det går att överföras till hundar.
slaktrenset som revbenskött, magköttet m.m. (eller annats slamskött vid slakt av andra djur) borde ju däremot gå att koka (antingen man kokar länge eller bara kokar kort och avlägsnar köttet)

Halte

  • Gäst
SV: egen hundmat?!
« Svar #14 skrivet: 23 feb-13 kl 09:15 »
Vi ger rått kött, ben och inälvor. Dels från egna slaktade djur och dels från jaktlaget. Blandar då och då ut med mixade grönsaker och så får de kalktillskott i tablettform.

Funkar hur bra som helst, bra hull, fin päls och noll kronor i foderkostnad

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: egen hundmat?!
« Svar #15 skrivet: 12 mar-13 kl 03:46 »
Min hund fixar inte barf. Allt kommer upp igen.
Om hunden inte är van att äta ben, kan de komma upp i fall man ger för mkt. Om man böjar med lite ben och efterhand ökar på, brukar det gå bra.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: egen hundmat?!
« Svar #16 skrivet: 12 mar-13 kl 07:47 »
Vi ger rått kött, ben och inälvor. Dels från egna slaktade djur och dels från jaktlaget. Blandar då och då ut med mixade grönsaker och så får de kalktillskott i tablettform.

Funkar hur bra som helst, bra hull, fin päls och noll kronor i foderkostnad

Var försiktig att ge extra kalk, ge lite pulvriserade äggskal ifall du är orolig men ofta så är det lugnt med tanke på benen.

Grönsaker ska gärna ges dagligen. Kaninmage, tex är bra grejer eftersom vegetabilerna redan är färdigsmälta och kan då tas upp utan problem.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: egen hundmat?!
« Svar #17 skrivet: 12 mar-13 kl 08:52 »
Om hunden inte är van att äta ben, kan de komma upp i fall man ger för mkt. Om man böjar med lite ben och efterhand ökar på, brukar det gå bra.

Ben är inga problem. Det är rått kött han inte fixar, oavsett konsistens och finfördelning.

Halte

  • Gäst
SV: egen hundmat?!
« Svar #18 skrivet: 12 mar-13 kl 17:24 »

Ben är inga problem. Det är rått kött han inte fixar, oavsett konsistens och finfördelning.
Hos mina har problemet varit att de hetsäter köttet då det är för gott.. I börjsn gav vi lite uppblandat i vanliga maten och ökade sakta.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: egen hundmat?!
« Svar #19 skrivet: 12 mar-13 kl 18:15 »
Hmm...jag skulle säga att det inte riktigt är så enkelt som en hel del av svaren ovan vill påstå.

Först och främst finns det en del saker människor kan äta, men som är giftiga för hundar (t.ex. lök, vitlök, kakao, salt i större mängd m.m.). Inte något som ingår i en normal hundkost, men viktigt att tänka på om man ger hunden matrester. Det finns listor på nätet på vad hundarna inte tål.

Sen är det den där jobbiga balansen mellan kalcium och fosfor som måste bli rätt annars finns det risk för sjukdomar i längden då skelettet antingen urkalkas eller kroppen förkalkas. Om man inte är en hejare på foderberäkning och ger tillräckligt med ben så får man därför ge extra kalk. Och då gäller det att välja rätt sorts kalk eftersom en en del sorter är sådana att hunden tar upp allt det tillgängliga kalket (dvs. mer än vad de behöver).

Det är viktigt att hunden inte bara får rent muskelkött (har för mig att jag läste nåt om att hundar som i tester bara har fått rena muskler att äta har blivit sjuka, men jag kan minnas fel), den behöver dessutom andra delar (t.ex. allt från hud till fett till inre organ i en vettig balans). Och så behövs behövs frukt och grönsaker. Kanske möjligen lite mjölksyrebakterier också.

Men det finns nog lika många idéer om vad som är bra hundmat som det finns hundägare så jag rekommenderar att du läser lite olika böcker om hundkost och sedan skaffar dig en egen uppfattning. Det är inte särskilt svårt att göra egen hundmat, bara man läser på lite så att man vet vad man sysslar med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser