Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundgodis?  (läst 4303 gånger)

level

  • Gäst
Hundgodis?
« skrivet: 09 aug-12 kl 23:01 »
Att Grisöron är en riktig godisbit att få tycker de flesta hundar men har även hört att torkad fisk ska vara smaskens. Så nu är frågan hur man ska göra med gäddorna man har fått i sommar. Läst att man kan skära upp dem längst ryggraden och därefter hänga dem på tork. men då har vi ju problemet med att hund inte ska äta f- ben. Nån som har svar på hur det funkar då? Kanske även skulle gå att sälja torkad gädda på marknader?

Händig Man

  • Gäst
SV: Hundgodis?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-12 kl 23:09 »
Torkad gädda e vanligt i norrland, även torkad lake e delikatess

dock brukar man göra detta på våren

Rensa fisken, salta litet (mycket litet) och häng upp på en södervägg nu i vårsolen. Detta är ett omtyckt "smågodis" för våra fyrbenta vänner och för 2benta med såklart. Torktiden beror på naturens förutsättningar, det går inte att säga antal dygn men mellan 10-15 brukar räcka.

du kan även göra gäddfärs som du torkar på liknande vis
« Senast ändrad: 09 aug-12 kl 23:16 av Snusbaronen »

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundgodis?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 23:21 »
f-ben gäller tillagade ben. det går bra om man ger f-ben råa, fast jag skulle ändå vara försiktig med gädda, för gäddbenen är ju ganska lömska ändå och hårda även fast de är råa. men gör som baronen skriver och mal de till gäddfärs. sen kan du ju torka det som små bitar i ugnen t ex. eller ge det färskt som mat (eller frys för och tina sen, det är ju trots allt en rovfisk, man vet inte vad de bär på.  :-X )
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skatan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Hundgodis?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-14 kl 23:43 »
Jag skulle inte våga ge min hund fisk om jag inte var HELT säker på att den var 100 % benfri, tillagad eller inte. Har hört alldeles för hemska historier om fiskben.

Sen att jag själv fått ett ben instucket i en halsmandel (när jag åt rensad makrill) som fick plockas ut med pincett hjälper ju inte med min fiskbensfobi direkt  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser