Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka  (läst 11157 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #20 skrivet: 07 sep-10 kl 19:39 »
Ja, det är milsvid skillnad på halmåtgången det håller jag med om, men halm ha vi massor av  :D

Jag vill ha rent hos mina djur, jätterent, skadad av att ha jobbat med tävlingshästar hela livet, inga gula fläckar på min vita fjällkor heller  8)

Allt beror på helt o hållet hur man vill ha det!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #21 skrivet: 07 sep-10 kl 23:53 »
Jag vet några fårbönder som har fåren står på sågspån (ej kutter), och krattar den ca en gång per vecka.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #22 skrivet: 08 sep-10 kl 15:29 »
Får jag då låna tråden och fråga hur ni grundar bädden? Kalkar ni något och sedan bara strör halm successivt till betessläpp? Torv i botten?

Jag har ju tre tackor som jag lånat under sommaren (och två baggungar som väl måste gå till slakt) och då jag nu kommit in på en fårskötselkurs så funderar jag på möjligheten att behålla dem (äsch, det har jag ju funderat på sen de kom - och nu tillhör de verkligen familjen  :-*).
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #23 skrivet: 12 sep-10 kl 11:31 »
Ja, som frågan lyder, kan man det? Jag har tre får och en hyffsad stor lösdriftbox till dom (vindtät) som jag kan skotta ut förhand.
Just nu går de på spån o halm, men kan jag 1 g/vecka skotta ur allt och lägga dit nytt och rent. Fåren stänger jag ute under tiden som jag skottar.

min morbror hade samma grej till ett par kvigor i några år och det tog vi ut två gånger per år men då var det ju tjockt men det gick ganska lätt ändå.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #24 skrivet: 12 sep-10 kl 12:00 »
Håller med Tobbe.
Låt fåren ha en bädd under vintern av halm eller hö och mocka ur vid betesläpp. Sand och spån vill gärna fastna i ullen och vilken klippmaskin som helst kan ta skada av det.
De bakterier som är farliga bildas när gödslet börjar "bränna",det krävs inte en bädd för att den processen ska ske.
Har 10 gutefår på bädd vintertid,dock väljer dom oftast att ligga ute i snön.
Mvh Päivi
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #25 skrivet: 12 sep-10 kl 18:54 »
Får jag då låna tråden och fråga hur ni grundar bädden? Kalkar ni något och sedan bara strör halm successivt till betessläpp? Torv i botten?

Jag har ju tre tackor som jag lånat under sommaren (och två baggungar som väl måste gå till slakt) och då jag nu kommit in på en fårskötselkurs så funderar jag på möjligheten att behålla dem (äsch, det har jag ju funderat på sen de kom - och nu tillhör de verkligen familjen  :-*).

Vi lägger på ett tjockt lager halm och sedan ströar vi allt eftersom.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #26 skrivet: 12 sep-10 kl 23:13 »
Får jag då låna tråden och fråga hur ni grundar bädden? Kalkar ni något och sedan bara strör halm successivt till betessläpp? Torv i botten?


Jag kalkar i botten (tycker det luktar mindre vid utmockning då) och strör sen ett tunt lager med torv, sen rejält lager med halm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #27 skrivet: 13 sep-10 kl 00:43 »
Jag tycker det låter lite vanskligt med trä underst. Om man inte mockar så att man har en torr bädd, vilket borde bli varje dag, så lär kraften i gödsel+urin göra så att bottnen ruttnar på bara något år.
Mina behöver en liten ramp för att kunna komma ut och in, innan ströbädden växt till sig, och den behöver man göra om ca vart tredje år...
Fåren behöver en varmbädd om dom är få och finns i helt kallt stall. I synnerhet behövs värmen från bädden under lamningen, om man inte har den så sent som i maj. Även april kan ju vara kallt och ruggigt.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #28 skrivet: 13 sep-10 kl 08:48 »
Mina behöver en liten ramp för att kunna komma ut och in, innan ströbädden växt till sig, och den behöver man göra om ca vart tredje år...

Inte för att vara petig, emn enligt lagen ska ströbädden tas ut varje år och stallet rengöras. Kan vara bra att känna till om inte annat...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #29 skrivet: 13 sep-10 kl 08:58 »
Inte för att vara petig, emn enligt lagen ska ströbädden tas ut varje år och stallet rengöras. Kan vara bra att känna till om inte annat...
Jag tänkte också på det först...
Men jag undrar om det inte är rampen av trä som behövs bytas ungefär vart tredje år :)
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #30 skrivet: 13 sep-10 kl 09:05 »
Jag tänkte också på det först...
Men jag undrar om det inte är rampen av trä som behövs bytas ungefär vart tredje år :)
                                Mvh
                             Charlotte

Så fattade jag också det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #31 skrivet: 13 sep-10 kl 13:14 »
Aha!  ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #32 skrivet: 13 sep-10 kl 16:00 »
Det är förstås rampen som blir rötskadad efter några år, och måste bytas ut... Vad svårt det är att skriva ibland... ::)

Det är klart att man gödslar ut varje år....Väl??

Men att mocka, som till hästar, gagnar nog varken en själv eller fåren.


Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #33 skrivet: 13 sep-10 kl 20:55 »
Det är klart att man gödslar ut varje år....Väl??

Eller hur? Ändå har man sett på tre och fyra år gamla ströbäddar...även till kor.  ::)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #34 skrivet: 13 sep-10 kl 22:57 »
Har också sett en del dåliga exempel på ej utgödslade bäddar.

Vår loge, med sin fårdel, ligger så pass nära bostadshuset, att jag absolut inte skulle vilja utsätta mig för de flugor och annat läbbigt som skulle kunna komma från en gammal sur bädd.

Men så har vi också ordnat så att det är lätt att gödsla ur med maskin...

edithsdotter

  • Gäst
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #35 skrivet: 13 sep-10 kl 23:02 »

Vår loge, med sin fårdel, ligger så pass nära bostadshuset, att jag absolut inte skulle vilja utsätta mig för de flugor och annat läbbigt som skulle kunna komma från en gammal sur bädd.


"gammal sur bädd..."? Min erfarenhet är att ströbädden bränner undan för undan och torkar därmed upp och då trivs inte fluglarverna. Eller har jag bara haft tur under mina fårår?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #36 skrivet: 14 sep-10 kl 00:19 »
När jag hade 3 får på 60 kvm, så var bädden nästan för torr, de senaste sässongerna har jag haft 10-12 tackor på samma yta, och då har bädden var torr och fin uppetill, men i vissa områden har den varit blöt i botten. Fåren har tillgång till stor vinterhage också. Jag har betongplatta i botten.

Det är möjligt att bädden skulle torka, men jag har aldrig prövat. Jag har alltid sett till att få ut den senast i början av Juni, eftersom jag brukar använda fårstallet som en "sommarverkstad" för olika projekt som renovera hästvagn, bygga foderbord, måla fönster...

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #37 skrivet: 14 sep-10 kl 02:38 »
Har en stengammal bädd att skotta ur i ena ladugården, sen förra ägaren.... Men har inte ens råd att kolla vad det kostar känns det som..

På den med motorsågen!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #38 skrivet: 17 feb-15 kl 17:21 »
Ibland kan det vara rätt att hyra, eller leja för ett jobb även om man är självhushållare, snål eller obotlig "kan själv". Ett år hyrde jag en minilastare och öste ut ca 80 m2 tvåårig bädd. Det kostade en tusenlapp och jag hann med en hel del i trädgården också. Skulle gissa att det skulle tagit mig en vecka att ösa ut den bädden för hand, och under de fyra dagarna jag "vann" så kunde jag lätt dra in mer än en tusing, och dessutom på ett roligare sätt. Föresten är det rätt kul att köra minilastare, i alla fall om man inte har det som sitt dagliga värv.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #39 skrivet: 17 feb-15 kl 17:39 »
Köp/ gör/ sno en halmhack så går det åt mindre och blir lättare att mocka ut.. vattning och kvävetillförsel om inte bädden är igång av olika anledningar gör ju att nedbrytningen går fortare så attdet nästan är färdigbrunnet i botten. Viktigt med ventilation.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
torbjorn, mommo, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser