Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 09:17 »
Kolla oljan innan du gör något annat. För lite olja så går det trögt. Likaså om det är länge sedan ett oljebyte blivit gjort då oljan tappar sin smörjande effekt. Är det svårare att växla bilen när den stått ute i kyla? Lättare i varmt väder? Eller när bilen är körd ett tag så oljorna är riktigt varma?
Kan vara att filtret sitter igen.

Filter i en manuell växellåda?
2
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Idag kl. 09:16 »
Det finns inget oljefilter i manuella växellådor för personbilar.
3
Vatten och avlopp / SV: Luft I vattenkranen
« Senaste inlägg av esten skrivet Idag kl. 08:09 »
Har du rätt lufttryck i luftblåsan i hydrofortanken? Ibland kan blåsan skava mot insidan på tanken så det går hål på blåsan, har hänt hos mig och då fick jag byta blåsa. Om det är för lite luft i blåsan så kan det bli som du beskriver. När lufttrycket i behållaren sjunker så tappar tanken trycket och luft kommer in i systemet
4
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av esten skrivet Idag kl. 08:05 »
Kolla oljan innan du gör något annat. För lite olja så går det trögt. Likaså om det är länge sedan ett oljebyte blivit gjort då oljan tappar sin smörjande effekt. Är det svårare att växla bilen när den stått ute i kyla? Lättare i varmt väder? Eller när bilen är körd ett tag så oljorna är riktigt varma?
Kan vara att filtret sitter igen.




5
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Igår kl. 21:44 »
Går det lättare att växla om du dubbeltrampar?  Vad är det för bil det rör sig om?

Kopplingen måste koppla ur riktigt fullständigt för att det ska vara lätt att växla under alla förhållanden, det kan vara svårväxlat trots att kopplingen inte "drar" mer än att föraren knappt märker det.

Det finns många fler fel som kan orsaka att det inte blir riktigt perfekt urkopplat. T ex en dålig slang i kopplingshydrauliken eller att något är feljusterat eller glappt i länkaget mellan bromspedal och vajer/huvudcylinder.  Knappast urtrampningslagret men däremot skulle det kunna vara något problem med kopplingslamell eller tryckplatta.
6
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Igår kl. 21:00 »
Kan det vara uttrampningslager eller synkringar?
Eller problem med slavcylindern så den inte kopplar ur fullt ut.
7
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av lillatorpet skrivet Igår kl. 20:57 »
Kan det vara uttrampningslager eller synkringar?
8
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Igår kl. 18:38 »
Det kan vara kopplingen som inte gör sitt jobb.
Eller något annat.

Du kan tyvärr inte göra något själv.
 
9
Meka / Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av lillatorpet skrivet Igår kl. 17:51 »
Om växlarna är tröga att få i under körning, (kommer å går ibland lätt ibland tröga) finns det något jag kan kolla själv innan jag kontaktar verkstad?
De är inte tröga när bilen är avstängd. Och kopplingen verkar iaf fungera, för bilen hoppar inte fram när jag får i växlarna.
Men de kan vara riktigt tröga ibland.
10
Jobb och tjänster / SV: Volontärer Sökes
« Senaste inlägg av uzie skrivet Igår kl. 10:38 »
Hej, är detta fortfarande aktuellt?
Jajamän
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser