Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta golv utan att gjuta intill väggen  (läst 9499 gånger)

louise

  • Gäst
Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« skrivet: 03 mar-11 kl 19:01 »
Jag ska gjuta golv i jordkällaren under mitt hus. Nu har jag tänkt att lämna en bit mellan väggen och golvet och bara ha grus där, men folk tycker jag är knäpp med den idén.

Orsaken är att jag inte kommer ha nån dränering under gjutningen och jag är rädd att plattan kan spricka. Och om den är gjuten intill väggen, då börjar ju plattan dra i väggen också tänker jag. Det kommer in vatten genom källarväggen också, så fukt kommer alltid komma in liksom.

Men vad säger ni om idén?

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #1 skrivet: 03 mar-11 kl 19:32 »
Så länge det inte är frostrisk finns väl inte så stor risk att det spricker.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Broberg

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #2 skrivet: 03 mar-11 kl 19:41 »
Spricka lär det inte göra, men om det kommer in vatten så se till att det kan ta vägen någonstans, för ska det rinna genom betongen så tar det femhundra evigheter. '
Har en matkällare som tar in vatten vid extremt regnande, vid häftiga snösmältningar och sådant. En bror duktig gjöt ett golv där runt 60-talet, vilket inte var någon höjdare då utlopp för vattnet saknades.
Jag löste det genom ett hål i golvet på lägsta punkten, men det är inte optimalt.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #3 skrivet: 03 mar-11 kl 20:12 »
Sätt en remsa syllpapp mot väggen innan gjutning så kan plattan röra sig lite,Mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 10:09 »
Varför inte bara ha grus över hela golvytan? Betongen verkar mest bli ett problem... Dessutom är det dyrt och dåligt för miljön :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

louise

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #5 skrivet: 05 mar-11 kl 19:32 »
Jag måste ha betong för att vedpannan ska hålla sig still. Den kan inte stå och sjunka och flytta runt sig i grus.

Sedan har jag fått rådet att inte ha organiskt material i källaren. Eftersom den är fuktig ska man inte mata mögel och svampar med gottis;) Där kommer ju ligga ved tyvärr, men med betong kan jag sopa upp bark och bös. Har jag grus kommer grusbädden till slut bli helt ingeggad av gammal bark och helt mista sin funktion, att hålla torrt.

Det här med att betongen suger upp vatten, det var nog också en av anledningarna till gruskanten. Det räcker bra med den fukt som är i källarväggen och som vandrar vidare till syllen. Om golvet och väggen sitter ihop, kan inte väggen bli ännu fuktigare då?

Vart vattnet ska ta vägen... Är det inte en lösning då att ha gruskanten runt om? Där rinner vattnet ner då.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 08:21 »

Det här med att betongen suger upp vatten, det var nog också en av anledningarna till gruskanten. Det räcker bra med den fukt som är i källarväggen och som vandrar vidare till syllen. Om golvet och väggen sitter ihop, kan inte väggen bli ännu fuktigare då?

Vart vattnet ska ta vägen... Är det inte en lösning då att ha gruskanten runt om? Där rinner vattnet ner då.

Vattnet kommer inte ta vägen någonstans så länge du inte har en fungerande dränering runt huset. Vattnet kommer ligga i samma nivå som vattnet i marken om det inte dräneras bort någonstans.  Du kan ju ha en fuktspärr i betongen så att den inte drar upp fukten men att få den helt fukttät är svårt. Bättre att gjuta ihop så att det inte istället trycks upp vatten genom gruskanten längs sidorna...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Broberg

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 09:24 »
Vattnet kommer inte ta vägen någonstans så länge du inte har en fungerande dränering runt huset. Vattnet kommer ligga i samma nivå som vattnet i marken om det inte dräneras bort någonstans.  Du kan ju ha en fuktspärr i betongen så att den inte drar upp fukten men att få den helt fukttät är svårt. Bättre att gjuta ihop så att det inte istället trycks upp vatten genom gruskanten längs sidorna...

Det var nog så de tänkte med källaren här en gång i tiden...

louise

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 11:25 »
Nu säger du att jag både ska gjuta ihop golvet med väggen OCH ha en gruskant.. Hur menar du? Varifrån ska vatten tryckas upp? Till vart?

Meningen är alltså att det ska bli den här enkla varianten, så att inte nån spårar ur nu på att jag ska fuktspärra och greja. Det är enorm kostnad eftersom källarväggen är konstruerad så att den välter när jag tar bort jorden som den stöder sig på. Därför har jag fått rådet att lägga en ytlig dränering utanför huset, så att iallafall ytvattnet rinner undan. Men inget mer än så.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 12:07 »
Pumpgrop
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 12:13 »
Risken är att vattnet stiger så att vedpannan dränks. Exempelvis i samband med höstregn eller liknande. Hur högt är grundvattnet? Om du gräver en grop i källaren, hur långt behöver du gräva innan det står vatten i gropen?

En möjlighet är att gräva ner en dränering i golvet. Alltså ha ett tjockare gruslager och sedan en "brunn" där du kan sätta ner en dränkbar pump. Kanske en halvmeter under golvytan, eller mer. Då kan du slösa på el för att undvika att vedpannan förstörs och att veden blir sur. Gäller bara att ha någonstans att göra av vattnet, för det handlar ju om att sänka grundvattennivån. Det kan handla om stora vattenmängder om det vill sig illa.

Pumpgrop

Exakt!

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 12:31 »
Det är ju ett pannrum som du ska göra iordning, (inte en pärkällare) där blir det ju varmt av pannan, så du behöver bara se till att pannrummet har ventilation.

Det är sällan vad jag vet att man har problem med fukt i ett pannrum.

Jag skulle gjuta en platta över hela golvet, men som någon nämde, gjut så den kan flyta fritt.

Hur stort är det tänkta pannrummet?? är det hel källarvåning under huset? kan du ha värme där idag?? ska du ha acumulatorer i pannrummet, de läcker ju värme oxå?

Är det endast en ingång till pannrummet?


louise

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #12 skrivet: 06 mar-11 kl 15:56 »
Varför skulle vattennivån stiga? Rinner inte vattnet ner i jorden under. Om där är mellanrum mellan vägg och golv.

Ja, jag vill ha en "flytande" platta. Räcker det alltså med att lägga papp emellan? Jag litar inte på att den inte sitter fast då. Och så som sagt, utrymme för vatten att rinna rakt ner i gruset, och inte gå in i plattan.

Det är ett utrymme på.. tja.. 20 kvm kanske. Där står två acktankar idag men jag ska försöka klämma in en till. Ingången är utifrån.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #13 skrivet: 06 mar-11 kl 16:19 »
Se till att ha en stos som ger lite marginaler mot skorsten, för det kommer att röra sig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #14 skrivet: 06 mar-11 kl 18:15 »
Varför skulle vattennivån stiga? Rinner inte vattnet ner i jorden under. Om där är mellanrum mellan vägg och golv.

Ja, jag vill ha en "flytande" platta. Räcker det alltså med att lägga papp emellan? Jag litar inte på att den inte sitter fast då. Och så som sagt, utrymme för vatten att rinna rakt ner i gruset, och inte gå in i plattan.

Det är ett utrymme på.. tja.. 20 kvm kanske. Där står två acktankar idag men jag ska försöka klämma in en till. Ingången är utifrån.

I vår källare kom det upp vatten (från jorden under) i samband med åskregn och snösmältning, en eller ett par gånger om året.
Allt beror på hur mycket vatten som finns i marken, hur högt grundvattnet är, dränering etc.

louise

  • Gäst
SV: Gjuta golv utan att gjuta intill väggen
« Svar #15 skrivet: 07 mar-11 kl 16:47 »
Det står aldrig vatten i min källare. Men klart, jordgolvet är fuktigt, även långt från väggarna. Sen rinner det nog ner en del från trappan, plåtluckorna är  inte täta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser