Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Envis höna värper utomhus!  (läst 1322 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Envis höna värper utomhus!
« skrivet: 21 okt-14 kl 08:58 »
Jag vet verkligen inte hur jag ska få min lilla Silkeshöna att sluta värpa utomhus. Hon lägger sitt ägg precis vid den lilla dörren till hönshuset, ofta ligger hon bakom dörren och trycker med sitt ägg när det är dags att gå in för kvällen.
Jag har aldrig haft någon annan höna som gjort så här och jag vet inte hur jag ska göra?
Jag har testat att hålla hönsen inne så hon ska hinna värpa innan dom får gå ut, men hon kniper banne mig till typ 15.30. Då tycker jag ju bara synd om alla de andra hönsen som blir tvingade att gå inne...
Jag är ganska ny på just Silkeshöns - är detta nåt typiskt för dom?

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Envis höna värper utomhus!
« Svar #1 skrivet: 21 okt-14 kl 09:49 »
Hönor är fantastiskt envisa när de fått för sig något. Det är inte lätt att vara ännu envisare.
Du kan:
Antingen göra iordning något redeliknande och skyddat på hennes favoritplats, och låta henne hållas.
Eller passa henne noga och stänga in henne i ett rede där det finns ägg tills hon värpt där. Obs, det lär kräva ihärdighet!

Själv hade jag nog valt det första alternativet. Av bekvämlighet.

Anledningen till att hon gör så här kan vara att hon  har stor respekt för de andra hönorna och inte vill riskera bråk om hon tar deras rede.
Eller så är hon bara en innovativ höna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Envis höna värper utomhus!
« Svar #2 skrivet: 22 okt-14 kl 06:52 »
Håller med sonja på slätten. Med tillägg att hon kanske värper ute för att det inte finns tillräckligt med reden eller att det kan finnas ohyra?

Jag skulle ställa ut en plast transportbur ute på plats med hö i botten vilket fungerar som "något redliknande" (det använder jag genomgående i hönshuset för att de är lätta att rengöra).

Möjligtvis kan man använda detta för att få henne att byta vanor:
  • Först låt henne vänja sig vid buren och lägga ägg där i en vecka eller så utan att någonting annat är förändrad. För att förhindra att hon flyttar plats utomhus, kanske lämna kvar ägget till nästa dag (alt ta bort och sätta tillbaka ägget innan hönsen släpps ut).
  • Nästa steg blir att flytta in hela alltet på kvällen, medan hon  ligger och trycker i transportburen - till ett bra och avskild plats i hönshuset - dvs hönan och ägget tillsammans. Detta sker enkelt genom att ta upp buren med ingång mot magen. Låt henne behålla ägget och kanske hon lägger nästa ägg på samma ställe... inomhus. Lämna kvar ett ägg när du rensar under en period.
  • Så småningom kan man ta bort alla ägg och hoppas att hon nu ändrat sina vanor!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser