Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?  (läst 6494 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« skrivet: 20 okt-14 kl 14:40 »
Målade snickerier hur skall spillvirket tas om hand ?  Bränna i vedspisen, eller vårbrasan, eller närmaste kommunala tipp?
Jag antar att det är skillnad på olika typer av färger.

Impregnerat virke är väl ett eget kapitel? 

Och så var de målade taken som flagar efter 10 år när garantin är över? 

Har säkert i vanlig ordning glömt något men litar på er  ;)
« Senast ändrad: 20 okt-14 kl 14:55 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 15:25 »
Det finns några saker som man definitivt inte ska elda upp själv.  T ex tryckimpregnerat virke (i synnerhet äldre sådant som kan vara impregnerat med arseniksalter) och spånskivor. Man bör nog också undvika att elda material som är impregenerat med kreosot eller andra stenkolstjär-produkter (slipers, elstolpar, asfaboard, takpapp etc), åtminstone om man inte är säker på att förbränningen sker med hög temperatur och utan risk att något halvförbränt slinker ut i skorstenen.

När det gäller färger så ska man framför allt se upp med färger som kan innehålla otrevliga tungmetaller i pigmentet (blyvitt, blymönja, diverse kromsalter etc). I Sverige har blyvitt varit förbjudet för inomhus målning sedan mycket länge, men i virke som har suttit utomhus kan det förekomma. En sak jag fick lära mig härom dagen (det står i "Handbok i kemisk teknologi" från 1948 som jag bläddrar i lite då och då) var att små mängder av blyhaltiga tillsatser kan förekomma i nästan vilken linoljefärg som helst, de har ofta ingått i s k kokt linolja för att göra den mer snabbtorkande.

 

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-14 kl 09:39 »
Vi har målat en hel del med Linus väggfärg från Allbäcks på panel inomhus.. På hemsidan står det: Färgen innehåller linolja, vatten, cellulosa, schellack och naturliga pigment.

Det borde inte vara någon fara att elda upp stumparna och resterna från panelen i kaminen va?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-14 kl 14:33 »
Det beror ju dels på vad det är för slags naturliga pigment som har använts, och dels på om den linolja som färgtillverkaren köper in har några odokumenterade otrevliga tillsatser.  Det verkar förresten märkligt att man skulle ha linolja, vatten och schellack i samma färg.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-14 kl 16:34 »
inget märkvärdigt alls,
linus är en linoljeförstärkt limfärg enl. gammalt recept.Har själv målat mycket med den då den ersätter de vanliga plastfärger som används till väggar inomhus. Miljövänligt och naturligt. Förr tillverkade jag själv en variant på gammalt recept men då volymerna inte är så stora är det mer lönsamt att köpa färdigt från Allbäck, elda upp spillved hemma,ja kan man elda plastfärger som innehåller massor av kemikalier lär man väl kunna elda miljöfärger.Plastfärger är ju en stor hälsorisk bl.a för brandmän.
kan vara vissa pigment dock som inte är så nyttiga men samma pigment används till alla sorters färg. ulf

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #5 skrivet: 22 okt-14 kl 09:48 »
Förbränningsteknik...
En frisk och glad brasa som varit tänd ett tag med vanlig ved i en eldstad med keramisk efterbrännkammare tar hand om merparten av alla ORGANISKA konstiga ämnen. Hög förbränningstemperatur. (Inte OK ändå om man skall följa miljölagstiftningen).

En öppen brasa i trädgården, en överförbränningspanna, en köksspis ger låg förbränningstemperatur och skickar ut oförbrända organiska ämnen i röken. Inte bra ens teoretiskt. Oförsvarligt.

Grundämnen som bly, krom, arsenik etc försvinner inte i någon förbränningsprocess, utan går ut i röken/askan.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-14 kl 11:40 »
Med anledning av en diskussion   på hönsavdelningen.  Falu rödfärg. En persons höns äter den.  Är det skadligt?
Jag undrar lite samma sak, då mina faluröga byggen släpper färg vid piskande regn och snö, så marken under lär innehålla en del.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-14 kl 15:18 »
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article224000.ece
Pigmentet innehåller:
SiO2 47-54 procent
Al2O3 6
CaO 3
MgO 5
CuO . ZnO och PbO4SO4 tillsammans 3
S 1
Fe2O3 28-35


Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #8 skrivet: 30 dec-14 kl 23:30 »
De giftiga ämnena är samredosvisade som oxider, så jag uppskattar lite. Om pigmentet var förorenad jord så skule det saneras vid bostäder, åker mark etc men kanske få ligga kvar i insustrimark eller längs en motorväg.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur giftiga är målarfärger - alla möjliga sorter ?
« Svar #9 skrivet: 31 dec-14 kl 08:28 »
Å andra sidan är det inte ovanligt att neurotiska hästar med mineralbrist går och slickar på stallväggar som är målade med Falu Rödfärg...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser