Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?  (läst 23775 gånger)

Kalle i viken

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« skrivet: 26 mar-17 kl 10:32 »
Ett kärt ämne och många varianter finns inser jag efter att ha läst runt en hel del.

Vår nuvarande hönsgård på 30 m2 består av galvaniserat byggstängsel men det ser ut som ett fängelse och nu är det dags att utöka ytan dessutom.

Vi har relativt plan mark och vi tänker oss en gård på 150 m2 ungefär.
Tanken är att göra en "luftig" träkonstruktion måla med faluröd slamfärg och på så sätt gör den så osynlig som det nu är möjligt, med andra ord ingen bunker konstruktion.

Den här byggmodellen tilltalar mig då den är flexibel och lätthanterlig om man vill göra ändringar framöver.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=88078.0;attach=47099;image


Här är en annan men ändå inte, då den ser lite för "tung" ut
http://elexidor.se/wp-content/uploads/IMP/20041231_1709.jpg

Hur blir stabiliteten på själva näten vid så pass stora paneler som 1,8 x 3 m och hur fäster ni nätet i virket?
En del förkastar hönsnät och förespråkar putsnät?
Taket blir förmodligen i hönsnät med 50 maskor hur långt mellan takstolarna kan man ha utan att det  börjar hänga ner och se trist ut?

Tar gärna emot tips med bilder!

Tack!

Kalle i viken

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-17 kl 22:59 »
Vilket forum...

+100 visningar och ingen som har något att komma med?

Over and out!

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-17 kl 12:37 »
Tittade in för jag var nyfiken på lösningarna. Tyvärr har det inte kommit några än. 🤔
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-17 kl 15:49 »
Var oxå nyfiken, men tyvärr inga svar :-(

andtol

  • Gäst
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-17 kl 17:50 »
Hönsgård som ser trist ut? Vad är en trist hönsgård? Hur ser din nuvarande hönsgård ut? Bilder är trevligt.


Vi har 150 cm hönsnät från Jula med större maskor i både sidor och tak. Längst ner kycklingnät som dessutom är nergrävt en bit. Stolparna är en. Ribborna är gran av varierande kvalitet. Några har jag bytt nu efter 6-7 år som gått sönder. Det är en kvar att byta, som syns på en av bilderna.

7 x 13 meter ungefär, dvs 100 kvm lite drygt. Ladan är en stor hjälp för stabiliteten.

Edit: ibland har jag funderat på att fördubbla gården, eller göra två gårdar. Som det syns på bilderna är det inget grönt gräs på insidan av gården. Hönsen är duktiga på att speka runt. Två gårdar som man kan växla mellan skulle vara bra. Då får ogräset/gräset ta igen sig mellan varven.

Just nu har vi 11 vuxna höns. Jag vill gärna ha runt 20 höns.
« Senast ändrad: 02 apr-17 kl 18:40 av Toll »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-17 kl 23:16 »
Jag förordar allox till väggar fastsatt med buntband. Superenkelt att sätta dit. Hönsnät till tak. Det håller för höken. Sen har jag två rader el nertill för räv o annat som vill in. 
//Luff

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #6 skrivet: 08 apr-17 kl 09:07 »
Du kommer och bygga en mycket välbyggd hönsgård. Men varför så stort? Det kommer inte bli något gräs kvar i den iallafall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #7 skrivet: 08 apr-17 kl 14:09 »
Egentligen skulle man ju inte skriva något till svar på det som verkar spydigt, men det finns ju andra som läser.

Jag tycker de bästa hönsgårdarna här är de som fått regntäta tak. Sedan är ju ett starkt finmaskigt nät, som putsnät, rätt bra både för att hålla kycklingar inne och små rovdjur ute.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-17 kl 23:34 »
Du kommer och bygga en mycket välbyggd hönsgård. Men varför så stort? Det kommer inte bli något gräs kvar i den iallafall.
Jag har 170 m2 och i min växer det gräs trots att trycket stundtals är större än 10m2/djur
Genbank för Gotlandshöns

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #9 skrivet: 09 apr-17 kl 01:02 »
Och hönsen gillar att ränna omkring på lite större ytor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-17 kl 13:11 »
Tolls hönsgård är väl en klassiker...Ingen bunkerkänsla...Bra med träd i gården som skydd... Om man vill ha gräs till hönsen så finns det hönsägare som gjort en träram med nät över,i träramen sår man gräs...Sedan nappar Tuppar och höns av stråna som växer upp genom nätet...

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #11 skrivet: 09 apr-17 kl 22:16 »
Två saker är oumbärliga:

1) Att nätet är utvikt ca 30 cm längst ner, med utvikningen täck av jord. Detta gör hönsgården immun mot att räven gräver sig in.
2) Nät (eller tak) över hönsgården. Annars blir hönsgården smörgåsbord för rovfåglar.
Men ta helst inte bärnät. Det brukar gå sönder, och småfåglar fastnar i det och dör. Använd samma nät som du använder till väggarna.

Putsnät är bättre än hönsnät av två skäl:
1) Det håller småfåglar ute. Räkna med att småfåglar kommer äta av hönsens mat (och möjligen sprida sjukdomar) om du har hönsnät.
2) Det håller kycklingar och små dvärghöns inne.
Jag tror att hönsnäts enda fördelar är bättre för det är billigare och snyggare.

Om gården är täckt av tak, så inte fåglar kan bajsa in, och väggarna har putsnät, då kan du ha hönsen ute i gården även om fågelinfluensan rasar utanför!

Eftersom du ska bygga en så stor hönsgård så tycker jag du ska dela av den i två - eller fler, beroende på hur många höns du har - avdelningar. Gör så att alla avdelningar sitter ihop med ditt hönshus, men se till så att hönsen bara kan befinna sig i en av dem åt gången. När hönsen har ätit upp alla växter i en avdelning så stänger du av den avdelningen och öppnar upp den andra (eller en av de andra). Voilá - hönsen kommer alltid ha tillgång till grönt!

Ett annat tips är att ha sittpinnar lite överallt, sittipinnar i olika storlek, höjd, tjocklek osv. De gillar att sitta på pinnar, även när de inte sover.

Viktigare än sittpinnar är det att ha skydd lite överallt. Täta buskar är bäst, men trädgårdsmöbler eller liknande funkar jättebra också. Höns älskar att gömma sig under dem, både från sol och regn, men också från höken. Höns har torgskräck! Vi hade tidigare problem med att hönsen aldrig besökte ena hörnet av hönsgården. Jag gjorde en liten "hundkoja" och satte där - då började hönsen gå dit!

Trots att hönsen älskar att gömma sig så älskar de också att sola. Så täck inte HELA hönsgården med buskar. Ha lite öppna ytor också.

Höns måste kunna sandbada. Vissa löser det med att han sandbad i huset. Om de inte har det så bör åtminstone ett av hönsens sandbadeställen utomhus vara taktäckt, så de alltid har något torrt ställe att sandbada på. Och fokusera inte på ordet "sand" i sandbada; hönsen föredrar torr, lucker jord över sand här.

Har gärna vattenskålar/automater utspridda på fler än ett ställe i hönsgården.

När du sätter näten, var noga med att ingen vass del sticker in i hönsgården. Man vet aldrig om någon korkad höna kommer få den i ögat.

Håll undan fukt så långt det går. Höns gillar att dricka vatten, men så långt sträcker sig deras vattenintresse. Bad sköter de i den där luckra jorden.

Det var allt jag kom på på rak arm!

Jag har 170 m2 och i min växer det gräs trots att trycket stundtals är större än 10m2/djur

Det beror på hönsras, är min erfarenhet. ADHD-drabbade värphybrider äter allt de ser. Lata Brahmor och Orpingtonar äter knappt något gräs alls.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

-Ann-

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #12 skrivet: 27 apr-17 kl 09:43 »
Jag ska prova att använda el-nät till hönsen. Har köpt in 50 meter och ska prova hur det fungerar. Någon med erfarenhet av det?
Får hem hönsen idag och monterar upp elnätet i helgen. Återkommer!
Med vänlig hälsning
Ann

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #13 skrivet: 27 apr-17 kl 10:19 »
Grannen har kört med elnät länge fungerar kanon. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #14 skrivet: 27 apr-17 kl 11:42 »
Jag rekommenderar putsnät alla dagar i veckan när man bygger hönsgård

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #15 skrivet: 01 maj-17 kl 11:13 »
Jag ska prova att använda el-nät till hönsen. Har köpt in 50 meter och ska prova hur det fungerar. Någon med erfarenhet av det?
Får hem hönsen idag och monterar upp elnätet i helgen. Återkommer!
Med vänlig hälsning
Ann

Grannen har kört med elnät länge fungerar kanon. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Har läst att det tar lång tid för höns att lära sig att inte gå in i elnätet? Kanske inte är något problem på lång sikt, iofs.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #16 skrivet: 03 maj-17 kl 09:42 »
Har läst att det tar lång tid för höns att lära sig att inte gå in i elnätet? Kanske inte är något problem på lång sikt, iofs.

De borde lära sig väldigt snabbt.

Jag har sett flera större gårdar som har många höns använda elnät. Det är praktiskt när de flyttar runt hönsen på olika platser med en hönstraktor. Mandelsmanns gör det t ex.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #17 skrivet: 27 jun-17 kl 17:21 »
Är själv i utegårdsbyggar planer. Men det verkar som att ju längre norrut man bor destomer hönsätare finns det. För 2 år sedan förlorade jag alla utom 2 till ett lodjur. Så för mig blir det fästning. Inget ska komma åt damerna. I botten kommer jag ha en tums gummi matta, ca 1 meter bred. Tror inte nåt djur gräver sig igenom då. Sen tänkte jag mig viltstängsel, det som ser ut som fårnät fast är 2 meter högt och har 24st lodräta trådar. Den nedersta halvmetern har då 5x5cm maskor.
Till tak blir det den där gröna container nätet. Bara en kondor kan då ta sig in.
Ska bygga väggarna i 2 tum 4 sektioner på 2x3 meter för stabilitet.
Vet inte hur många kvm det blir men 80 meter långt blir det, hönshuset är ca 3x5 meter
Beräknad total kostnad är 30 000kr. Hönshuset är redan klart. Bara gården kvar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #18 skrivet: 30 jun-17 kl 11:44 »
Varg och björn kanske intresserar sig för damerna... Säkrast att koppla ström till stängslet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga hönsgård- bästa erfarenheterna?
« Svar #19 skrivet: 30 jun-17 kl 12:34 »





Är själv i utegårdsbyggar planer. Men det verkar som att ju längre norrut man bor destomer hönsätare finns det. För 2 år sedan förlorade jag alla utom 2 till ett lodjur. Så för mig blir det fästning. Inget ska komma åt damerna. I botten kommer jag ha en tums gummi matta, ca 1 meter bred. Tror inte nåt djur gräver sig igenom då. Sen tänkte jag mig viltstängsel, det som ser ut som fårnät fast är 2 meter högt och har 24st lodräta trådar. Den nedersta halvmetern har då 5x5cm maskor.
Till tak blir det den där gröna container nätet. Bara en kondor kan då ta sig in.
Ska bygga väggarna i 2 tum 4 sektioner på 2x3 meter för stabilitet.
Vet inte hur många kvm det blir men 80 meter långt blir det, hönshuset är ca 3x5 meter
Beräknad total kostnad är 30 000kr. Hönshuset är redan klart. Bara gården kvar.

Det där blir dyra ägg.

När jag tog över syrrans höns, så hade vi ingen hönsgård.
De var ute på dagarna och gick in på kvällarna och det försvann inga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser