Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 44810 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #200 skrivet: 26 jun-14 kl 19:48 »
Morsan var äckligt nöjd med Skithunden... >:D
Sa att de fel som hände på banan var hennes fel. Det vet jag väl att morsan säger fel ibland - då gör man som förståndet säger!!! ;D ;D
Fattar inte varför hon inte tycker att det är OK ??? ??? (Då säger hon att jag inte lyder)
Vi sov i bilen på natten. Jag slogs med morsan om vem som skulle ha huvudkudden. Jag vann ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #201 skrivet: 01 jul-14 kl 13:22 »
Nu har morsan skickat alla oskulder utom en ,med lastbil.

Det gick till så att jag fick köra upp flocken från betet nere vid sjön, hem till gården. Sen in med dom i klipphallen - sortera bort mamma-ullisarna med bääbisarna och köra ner dom till hagen vid sjön igen.
Morsan vågade inte släppa ut oskulderna i hagen, hon var rädd att de skulle försvinna (hoppa ut >:D) över natten. Så de fick stå inne. Lastbilen kom nästa morgon, då hade vi släppt ut dom så att de hann beta lite, innan de åkte.
Morsan är nöjd att vara av med dom. Jag tycker att det är synd att vi inte har några oskulder att träna på i sommar... :'(

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #202 skrivet: 07 jul-14 kl 17:44 »
Nu har vi plockat hem alla ullisar. Morsan har sprungit runt i hagen och samlat bajs - skitkul!!(or)!! ;D ;D ;D
Morsan säger att hon har "avmaskat" bääbisarna, jag undrar om det är som när hon hotade att avmaska sin dotter ??? ??? Från latmasken... Kan bääbisarna ha varit lata, eller har det med bajset att göra ??? ???
Det är så mycket med skötseln av ullisarna som jag inte förstår :o
Till exempel varför folk säger "var är hunden någonstans??!!" när jag ligger allra längst  in under ullisflocken och försöker att "bita mig upp i ett hål" >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #203 skrivet: 18 jul-14 kl 10:57 »
Igår berättade morsan att hon ska vara ledig från sitt jobb. Hon ska vara hemma 21 mörka. (Är glad att jag inte behöver vara ledig från jobbet så länge i taget :o)
Vi ska träna vallning och åka bort och tävla med Skithunden. Vi ska sova i bilen, pax för kudden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D
Låter som att vi ska ha trevligt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #204 skrivet: 21 jul-14 kl 20:28 »
Tog ner mamma-ullisarna ner till hagen vid sjön. När morsan kom hem så stog en mamma-ullis och en oskuld i trädgården, ihop med tre bääbisar. Morsan blev sur och körde ner dom till sjön (med min hjälp). Hon klagar på att jag ligger för mycket till höger bakom flocken när vi går utefter
vägen, men en man som var här från "den gröna ön" sa att man inte ska bry sig om var hunden ligger - går alla djuren rakt??!! Då har den sin balans där!!! Bry dig inte om att hunden ligger lite till höger!!
Det var Skithundens uppfödare som sa det, och jag tycker att han har rätt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är det enda som jag tycker är rätt med Skithunden :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #205 skrivet: 05 aug-14 kl 19:54 »
Nu har vi varit och tävlat över helgen. Dvs morsan har tävlat med Skithunden och jag fick göra skitjobbet - men det har jag ingenting emot!!! ;-)

Morsan var nöjd med Skithunden, och jag och morsan ställde ut flocker på banan till de tävlande. Morsan sa att hon lika gärna kunda ha skickat upp mig ensam till utställningen - eftersom jag plockade loss ullisarna på kommandot "Kite, Kite" och sedan körde ut dom där dom skulle stå på eget bevåg, sen kom jag bort därifrån när jag tycket att det passade. Morsan säger att det är sånt som gör att vi inte kan tävla ??? ??? ???
Förstår inte vad hon vill ha - en hund som fungerar eller en hund som följer varje kommando ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #206 skrivet: 12 aug-14 kl 17:54 »
Nu har morsan skiljt av bääbisarna från mamma-ullisarna. Det var ett fasligt bääande ett tag. Sen en morgon stod två mamma-ullisar i trädgården. Morsan släppte in dom till bääbisarna med ett snett leende ;D :o
Mamma-ullisar som hoppar ut och rymmer får åka lastbil - nu har morsan svart på vitt vilka det är, för de går redan med bääbisarna (som också ska åka lastbil, så småningom)

Nu ger vi bääbisarna och de mamma-ullisar som ska åka lastbil, pellets morgon och kväll. Mycket jobb för mig då jag håller bort bääbisarna medan morsan häller upp maten, eftersom Skithunden har varit halt. (Hon- Skithunden, alltså - är såå pjoskig!! >:D Hon hade slitit ut en trampdyna, så hon satt med den tassen i luften i 4 dagar. Tassen i jämnhöjd med örat ungefär... Hon försökte även att halta med tassen uppe vid örat ::) ::) Det hade jag aldrig gjort, jag hade hellre arbetat!!!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kites dagbok
« Svar #207 skrivet: 13 aug-14 kl 21:50 »
Hon hade slitit ut en trampdyna, så hon satt med den tassen i luften i 4 dagar. Tassen i jämnhöjd med örat ungefär... Hon försökte även att halta med tassen uppe vid örat ::) ::)

Var det en framtass?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #208 skrivet: 14 aug-14 kl 06:50 »
Japp, det var det ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #209 skrivet: 15 aug-14 kl 10:27 »
Nu är Skithunden i arbete igen...
Morsan tar mig på morgonen, eftersom jag kan visselsignaler och morsan är lite sömning  på morgonen och vill inte gärna prata ;D ;D ;D
Så får Skithunden ta kvällspasset (Måtte hon aldrig lära sig visselsignalerna :-[)

Morsan ska tävla i helgen med Skithunden, fast hon inte har kunnat träna med henne någonting sen senaste tävlingen. Då blir det att samsas i bilen igen, allihop ::) :-*
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #210 skrivet: 15 aug-14 kl 20:04 »
Nu ikväll fick jag ta upp mamma-ullisarna från sjön. Morsan blev förbannad på mig för att jag körde på dom för hårt. En mamma-ullis gick ut i skogen och la sig och vägrade att gå med. Vi fick köra hem resten och ta bilen tillbaka och mamma-ullisen fick åka i mitt lilla hus i bilen >:D >:D
Jag anser att det var en osedvanligt lat mamma-ullis!!! :o
Morsan tyckte att hon inte kunde se något fel på henne.
Morsan försökte prata med mig om vikten att ta det lugnt - även om inte hon är med. (Bilen ville inte starta när jag körde hem mamma-ullisarna, så morsan halkade efter)
Jaja ::) ::) o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #211 skrivet: 18 aug-14 kl 13:34 »
Nu har vi varit och tävlat i helgen. ;D  Morsan sa till oss att det bara var Skithunden som skulle tävla. Men efter första dagen så bestämde morsan sig för att efteranmäla mig, så jag startade först dagen därpå. Det kom lite plötsligt, så jag får erkänna att jag var lite nervös innan jag gick ut på banan!!! :-[
Ullisarna var besvärliga, de ville bara gå efter vilken färg de hade - vita för sig och grå för sig... >:D (:)
Morsan hindrade mig från att ta ut en hämd på dom efteråt, när de skulle puttas av banan :-[ :-[ :-[ Morsan skrev "NEJ!" högt och ljudligt, varvid jag svängde bort från ullisarna och stängde munnen... :o ::) :P

Vi hade det mysigt i bilen på natten - morsan sov med armen om mig hela natten o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #212 skrivet: 09 sep-14 kl 19:14 »
Morsan är upprörd igen (!) o:)
Vi skulle köra ner hela ullisflocken ner till sjön. Och morsan sa till mig att "Egentligen tycker du bara att jag ska öppna grindarna för dig, så sköter du resten??!!" Precis så är det :o Varför ska hon lägga sig i ??? ::) Jag fixar detta själv ;D 8)
Och det gör morsan så arg... :-[ Morsan har åsikter om hastighet och riktning som jag redan vet....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #213 skrivet: 18 sep-14 kl 15:28 »
Igårkväll sorterade morsan bort slakt-bääbisar som skulle åka lastbil i morse. ;D Morsan sa att jag dansade vägen fram skrikande "arbete, yesss"" :-[ Det går till så att morsan stoppar in alla ullisar i en fålla med grindar. Sen puttar hon ut de ullisar som ska bort genom en grind. Sen tar jag alla ullisar utanför grindarna och går hem med dom!

Morsan höll på så att hon blev blöt, men det blir aldrig jag när jag jobbar... Jag får lång tunga istället :-[ 8)
Det svåraste var att plocka bort två mamma-ullisar från två andra mamma-ullisar. Det var mamma-ullisar som också skulle åka lastbil. Men morsan löste det tillslut ;) och jag med :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #214 skrivet: 07 okt-14 kl 18:12 »
Vi har fortfarande några bääbisar som ska åka lastbil kvar hemma. Morsan har degraderat mig till kvällshund och tar Skithunden på mornarna. Morsan säger att hon inte orkar med att bli arg på mig så tidigt på morgonen. Det är för att jag försöker uppfostra bääbisarna till att lyda hund! Det är viktigt för ullisar att lyda hunden! Jag blir så upprörd när de nonchalerar mig, att jag tar tag i dom och luggar dom ::) o:). Då blir morsan arg >:D
Hon säger att en "morning-dog" ska vara en "no-nonsens-dog" och det är uppenbarligen inte jag >:D >:D

I helgen som var, ordnade vi tävling igen. Det var ullisar som jag aldrig hade träffat innan. De var lite knepiga, får jag säga. Det tog ett tag innan morsan och jag "knäckte koden" hur ullisarna skulle hanteras :o. Sen fick vi mycket beröm av domaren för att vi hanterade ullisarna så bra :) :).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #215 skrivet: 31 okt-14 kl 14:24 »
Imorse tyckte morsan att hon var så fiffig! Hon gick ut på morgonen och hade mig att flytta ullisarna tvärs över vägen. Sen gick hon in och åt gröt och satte på sig finkläderna inför jobbet. När hon gick ut för att sätta mig och Skithunden i hundgårdarna, så hade ullisarna gått rakt genom den hagen och in till nästa hage. Bara att låta mig samla ihop dom och putta tillbaka dom dit, där dom skulle vara. Sen fick hon sätta upp stängslet och sätta på strömmen också ;D ;D ;D
Jag passade på att sträcka ut i hagen, när hon skickade mig. Jag vet att det var en av dom sista gångerna i år, som jag skickas ut på en stor båge runt djuren. Det gäller att ta tillfället i akt!! :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #216 skrivet: 19 nov-14 kl 19:09 »
Morsan har brutit ett framben!! Hon berättade det inte förrän det gått några dagar och jag hade börjat undra varför hon var så underlig... ::)
Nu går hon omkring med en sån där linda runt armen som jag har haft då jag har skadat mig. Fast hennes är jättetjockt!!

Tur i oturen att blivande mamma-ullisarna går ute i hagen och äter av de runda vita bollarna. Morsan har planerat för senfödda bääbisar nästa år, de ska födas när gräset redan har börjat växa. Pappa-ullisen står i Lilla Ullishuset ihop med 2 söner. Så morsan tror att hennes framben kommer att vara bra då han ska släppas...
Tur att jag kan hjälpa henne!!! ;D ;D ;D o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #217 skrivet: 30 nov-14 kl 16:10 »
Så, nu är pappa-ullisarna släppta och mamma-ullisarna sorterade. Oskulderna går kvar ute i hagen. Lite riskabelt, kan jag tycka... >:D Det är bara för den gamla pappa-ullisen att hoppa över två grindar så är han i mål, så att säga... :-[
Fast det är ju arbetsbesparande, nu när morsan fortfarande bara har ett framben :) :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #218 skrivet: 12 dec-14 kl 20:27 »
Hej kära dagbok!
Nu måste jag skriva om något som oroat mig senaste tiden... :-[

Skithunden försöker att ta över här hemma. Hon är en stor fet hund på 20 kg och jag väger bara 15 (säger morsan...) Morsan försöker att hålla på mig och säga ifrån till Skithunden, men det funkar bara sådär...

Jag vet att morsan alltid väljer mig till alla viktiga jobb, så på det viset är jag "Top-dog" men hur ska jag klara av Skithunden? ??? Jag tycker inte om att slåss (gör det bara med ullisar).

Är lite oroad :(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #219 skrivet: 18 dec-14 kl 20:07 »
Nu får fanimig morsan ge sig. Nu har hon varit sjuk i 1,5 månad. Först ett brutet ben och sedan "influensa" ??? ::)

Kanske att jag ska satsa på en sån där sjukvårdsutbildning i allafall...??!! ??? ??? ??? Vad säger du Trollmor?! Här händer ju inte mycket annars. Vi blir jätteglada bara morsan rör på sig och ser ut som hon tänker byta kläder. En dag i hundgården är drömmen... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser