Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fåren fattar ingenting  (läst 2877 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
fåren fattar ingenting
« skrivet: 03 dec-14 kl 18:42 »
Har en automatisk vattenkopp till mina får. En variant där de trycker in en plastgrej o vipps kommer vattnet.
Problemet är att inget av mina älskade får fattar hur man ska göra.
Några tips?

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #1 skrivet: 03 dec-14 kl 18:55 »
 :) Hahaha. Jag har ingen erfarenhet alls av får, men mat som belöning brukar ju funka.
Kanske kan du smeta in nåt gott (vet inte vad får gillar) på själva plastgrejen som de ska trycka till, så kan du locka dem att "trycka till" för att få fram vattnet. Om de sen fattar det (eller bara blir rädda) ;D återstår väl å se... Lycka till!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 19:06 »
Eller kan det vara så trist att plastgrejen är obehaglig att trycka på?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsola

  • Gäst
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #3 skrivet: 03 dec-14 kl 22:05 »
 Får fattar inte såna tekniska finesser och kommer aldrig att göra. De måste ha en öppen vattenyta att dricka ifrån. Det bara är så. 8)

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #4 skrivet: 03 dec-14 kl 22:25 »
Du får trycka fram vatten tills de lär sig, det tar ett tag men det går :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #5 skrivet: 04 dec-14 kl 07:58 »
Får fattar inte såna tekniska finesser och kommer aldrig att göra. De måste ha en öppen vattenyta att dricka ifrån. Det bara är så. 8)
Nja, de kan allt lära sig att dricka från en vattenkopp!
Går det att ändra på tryckplattan så att den lättare släpper till vatten?
Fyll den manuellt med vatten och ställ en vattenhink under ett tag så lär de sig förhoppningsvis hur den ska användas :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #6 skrivet: 04 dec-14 kl 23:21 »
Det finns en flottör variant som automatiskt fyller på när vatten nivån sjunker. De koppar som jag sett rekommenderas till får har varit flottörkoppar.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #7 skrivet: 07 dec-14 kl 07:54 »
Ja, att jag tycker att en hink med slang är mycket lättare att hålla ren har förstås inget med trådens huvudämne att göra!  ;)
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #8 skrivet: 07 dec-14 kl 11:57 »
Måste säga att vissa får ägare inte förstått hur får fungerar... Så det är inget fel på fåren  ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsola

  • Gäst
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #9 skrivet: 07 dec-14 kl 14:27 »
 Det är möjligt att de till slut lär sig att dricka ur en vattenkopp avsedd för hästar eller nöt. Hellre än att törsta ihjäl. Men de kommer att dricka för lite, vara konstant törstiga, äta dåligt och producera dåligt.

Davidp

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: fåren fattar ingenting
« Svar #10 skrivet: 07 dec-14 kl 19:24 »
Det enda som kommer fungera är att visa tydligt hur man gör. Du får helt enkelt klä ut dig till får och bo hos dom några dagar och visa hur det går till. Inget annat funkar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser