Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunnen kyckling.  (läst 1608 gånger)

Hyvens

  • Inlägg: 13
    • Värmland
Försvunnen kyckling.
« skrivet: 24 apr-17 kl 14:43 »
I fredags kläcktes 7/8 ägg. På lördagen hade den sista kycklingen gjort en "buckla" i ägget (ni vet nog hur det ser ut) men igår (söndag) när min syster öppnade åt hönsen såg hon att hönan gått av ägget och låg med sina kycklingar en bit bort. Så hon tog ägget och la det utanför hönshuset. Ett par timmar senare när jag går ut ser jag att kycklingen faktiskt pickat ett större hål än när jag senast såg den på Lördagskvällen, utöver det är ägget iskallt och stendött. Men jag lägger det under hönan för säkerhetsskull och på kvällen har kycklingen vaknat till liv och lyckats göra hål runt hela ägget. Trodde den skulle vara ute i morse, men den är istället borta.. Förutom en "topp" av ett ägg finns inga som helst bevis på att kycklingen har tagit sig ut, och jag hittar ingen kyckling. Varken död eller levande.

Så min fråga är; kan hönan ha ätit upp den för att hon tyckte den var för sen/svag? Har aldrig hört om hönor som äter svaga kycklingar.. Men kommer inte på nåt bättre scenario..

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Försvunnen kyckling.
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 18:23 »
Hönor kan äta upp kycklingar ja, det händer.
Men inte för att den var svag eller sent ute, sådan drift har dem i regel inte.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Försvunnen kyckling.
« Svar #2 skrivet: 24 apr-17 kl 19:08 »
var den kanske död?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Försvunnen kyckling.
« Svar #3 skrivet: 24 apr-17 kl 22:31 »
En  död nykläckt  kyckling som inte torkat  är väldigt liten och tunn och jättesvår att hitta i halm o.d..
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

andtol

  • Gäst
SV: Försvunnen kyckling.
« Svar #4 skrivet: 25 apr-17 kl 08:31 »
Råttor har tagit kycklingar för mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser