Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxalsyraförångning flera gånger under säsong  (läst 15366 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #100 skrivet: 09 dec-16 kl 20:09 »
Det svåraste med att vara bisjukdomskonsulent är nog inte bisjukdomarna, det är nog biodlarna

Instämmer till fullo!

Preben hade senast jag träffade honom ca 80 samhällen i sin egen biodling, men det spelar inte så stor roll. Han har haft bin nästan sedan igelkotten var slät, och man får inte en Doktorshatt av en slump. Möjligen fick Refaat el Sayed det...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #101 skrivet: 09 dec-16 kl 20:33 »
Instämmer till fullo!

Preben hade senast jag träffade honom ca 80 samhällen i sin egen biodling, men det spelar inte så stor roll. Han har haft bin nästan sedan igelkotten var slät, och man får inte en Doktorshatt av en slump. Möjligen fick Refaat el Sayed det...


Instämmer jag med och ger KH en foliehatt!

queer

  • Inlägg: 195
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #102 skrivet: 10 dec-16 kl 07:11 »
Vem som helst kan bli hedersdoktor ... med rätt kontakter och kompisstöd. Och tro mig ... Preben är långt ifrån någon lysande pedagog. Antalet kupor är oväsentligt ...

Dessutom övervintrar han på en låda ... ... ...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #103 skrivet: 10 dec-16 kl 12:15 »
Läsvärda länkar angående oxalsyra:

Oxalsyraförångning i fältförsök med 1.509 bisamhällen:
http://alltombiodling.se/oxalsyraforangning-i-faltforsok

Multipel behandling med oxalsyra:
http://alltombiodling.se/multipel-behandling-med-oxalsyra

Video: Varroabekämpning med oxalsyraförångare på hösten:
http://alltombiodling.se/varroabekampning-pa-hosten

Video: Varroabekämpning med oxalsyraförångare på våren:
http://alltombiodling.se/varroabekampning-pa-varen


Tittade på de sista två länkarna och de förångar uppifrån under en period av 2 min/låda. Har sett andra tekniker där man förångar genom flusteröppningen under 15 sek.
Min fråga gäller temp. kan förstå att temp.förändringen blir kollosal när man för in en redan upphettad förångare i flusteröppningen. Metoden att värma från "skratch"  uppifrån ser ut att vara bättre.
Skållar man inte de små liven när man förångar?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #104 skrivet: 10 dec-16 kl 13:39 »
Nej, det är ingen risk. Temperaturen är låg när ångan kommer in i kupan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #105 skrivet: 10 dec-16 kl 19:21 »
Dessutom övervintrar han på en låda ... ... ...

Källhänvisning på detta?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #106 skrivet: 11 dec-16 kl 11:08 »
Dessutom övervintrar han på en låda ... ... ...
Det är väl i så fall mest ett tecken på att han är erfaren och att det går bra, trots ev nackdelar. Det är ju liksom inte särskilt troligt att han har någon vinterdödlighet att tala om. Och det är också skillnad på lådor och lådor.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #107 skrivet: 15 dec-16 kl 19:13 »
Hej

Bara lite kort och sedan är temat för mig avhandlat:

Preben...80 samhällen dvs mist ca 1600 kg honung som kan säljas på bulk för ca 40:/kg-, dvs ca 64.000 :- minst.
Då hamnar han över gräsen för hobbyverksamhet enligt skatteverket som säger 50.000:-.
Efter det så är man näringsidkare.
Gott och väl...sökte efter Preben Kristiansson som näringsidkare och hittade enbart: http://www.allabolag.se/9340071134/apinordica
registrerat sedan 2015.
Och även detta: http://www.merinfo.se/foretag/Apinordica-AB-5590221643/2kg9umj-1gv7
Men ingen enskild firma eller AB innan dess.
?

Ännu en som jag uppfattar berikar sig på andras bekostnad, och ännu en som jag just därför inte litar på.

Förvisso kan jag ha helt fel...men att något inte stämmer är jag lika förvissat om.

Och därmed är för mig temat "Preben" helt enkelt...

"over and out".


« Senast ändrad: 15 dec-16 kl 19:43 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #108 skrivet: 15 dec-16 kl 19:39 »
Tillägg

Och innan Thomas och några till som har många samhällen svarar: hur deklarerar ni?
(bara en retoriskt fråga).

Varför driver inte SBR frågan att vi som biodlare bidrar med så mycket mer till samhället än enbart honung som borde skattebefria oss???

Vilken självgod förening har det egentligen blivit?

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #109 skrivet: 15 dec-16 kl 22:45 »
Hej

Bara lite kort och sedan är temat för mig avhandlat:

Preben...80 samhällen dvs mist ca 1600 kg honung som kan säljas på bulk för ca 40:/kg-, dvs ca 64.000 :- minst.
Då hamnar han över gräsen för hobbyverksamhet enligt skatteverket som säger 50.000:-.
Efter det så är man näringsidkare.
Gott och väl...sökte efter Preben Kristiansson som näringsidkare och hittade enbart: http://www.allabolag.se/9340071134/apinordica
registrerat sedan 2015.
Och även detta: http://www.merinfo.se/foretag/Apinordica-AB-5590221643/2kg9umj-1gv7
Men ingen enskild firma eller AB innan dess.
?

Ännu en som jag uppfattar berikar sig på andras bekostnad, och ännu en som jag just därför inte litar på.

Förvisso kan jag ha helt fel...men att något inte stämmer är jag lika förvissat om.

Och därmed är för mig temat "Preben" helt enkelt...

"over and out".



Vad Håller du på med ??????
Är du full eller?  ???

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #110 skrivet: 15 dec-16 kl 22:46 »
Som sagt var: "over and out"!




Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #111 skrivet: 15 dec-16 kl 22:48 »
Tillägg

Och innan Thomas och några till som har många samhällen svarar: hur deklarerar ni?
(bara en retoriskt fråga).

Varför driver inte SBR frågan att vi som biodlare bidrar med så mycket mer till samhället än enbart honung som borde skattebefria oss???

Vilken självgod förening har det egentligen blivit?

Förmodligen som man ska!!!!!
Nyktra till nu!

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #112 skrivet: 15 dec-16 kl 22:57 »
Som sagt var: "over and out"!


Ett enkelt sätt att slippa ifrån sitt ansvar??????? För vad man skriver???? >:(
En dubbel foliehatt till dig! ::)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #113 skrivet: 16 dec-16 kl 13:28 »
Citera
över gräsen för hobbyverksamhet enligt skatteverket som säger 50.000:-.
Efter det så är man näringsidkare.

Finns det en sådan gräns?

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #114 skrivet: 16 dec-16 kl 13:45 »
Det vore lite roligare om ni bemötte argument och åsikter istället
för attackera personer. Tror inte att det finns en enda människa
som är intresserad av vad personen Christer B tycker om personen
Kap Horn. Sådana inlägg slösar bara vår tid och får mig att tänka
på chokladdrycken Pucko.
När det gäller personen Preben har jag ingen aktuell åsikt.
Han avlönas väl via våra medlemsavgifter och skattepengar så
jag tycker nog att det är OK att ge hans agerande både ris eller ros på
ett biodlarforum. Typ andra offentliga personer.
Däremot håller jag med om att det luktar sprit om en hel del inlägg här.
Kanske det borde stå en varningstext i botten av sprit och ölflaskor ?
Typ, "DU ÄR BERUSAD, LOGGA UT FRÅN DATORN !!!!"
Jag fick tex veta att mina samhällen bara kan förlora ett kilo socker var till
getingar. Vad jag grubblade på det ....
Hur skulle jag meddela kanske tio getingbon att de bara fick ta ett hekto
var från varje samhälle ????
Det borde ju ske med dans och rumpvickning men min taktkänsla är bedrövlig.
Men jag hittade naturligtvis lösningen på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=pGi9gLxRRJ8
Nästa år hyr jag in den flickan.
Lite mer seriöst så berättar hon faktiskt en historia med sin dans.
Det är polynesiernas sätt att föra vidare berättelser.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #115 skrivet: 18 dec-16 kl 17:41 »
Finns det en sådan gräns?

Hej Små

Jap, enligt vad jag har läst och tagit till mig från myndighetens hemsida så går skattemyndighetens gräns mellan hobby och yrke vid en omsättning av 50.000:-/år.

Själv är jag långt ifrån dessa siffror, men deklarerar inkomst (eller bättre än så länge förlust) av hobbyverksamhet.
Även om jag tycker de är åt fanders, så följer jag spelreglerna.
Allt annat vore ojust mot de biodlarna som försöker leva av sitt yrke.

Att jag bokför gör jag oavsett för min egen skull så att jag har kontroll vad jag håller på med rent ekonomiskt sett.
Och nej, jag håller inte bi för vinnings- utan för glädjens skull!

Att SBR inte verkar röra en fena för att förändra detta...är just ännu en "känga" åt denna "självgoda" förening.
« Senast ändrad: 18 dec-16 kl 18:01 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #116 skrivet: 18 dec-16 kl 17:55 »
Hej Små

Jap, enligt vad jag har läst och tagit till mig från myndighetens hemsida så går skattemyndighetens gräns mellan hobby och yrke vid en omsättning av 50.000:-!

Tyvärr har vi sedan länge lämnat trådens ämne, vilket är beklagligt. Men jag kan inte lämna denna felaktighet oemotsagd! Någon sådan gräns på 50 000:- existerar inte från Skatteverkets sida. All hobby som genererar en vinst ska beskattas, och drivas i företagsform. Samtidigt bör det nämnas att för utövaren är det en ren vinst att driva eget företag jämfört med hobbybeskattning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #117 skrivet: 18 dec-16 kl 18:22 »
Hej Thomas

Ja, vi har väl det...men så är det in "forumens värld"

Håller med om det...så här finns fortsättningen med skattningen: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=185069.0
« Senast ändrad: 18 dec-16 kl 18:30 av Kap Horn »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #118 skrivet: 19 dec-16 kl 11:10 »
... All hobby som genererar en vinst ska beskattas, och drivas i företagsform.

Nej, så är det inte. Inte om man inte vill det själv. Däremot är det riktigt att vinst ska tas upp. men har man en hobbyverksamhet så blir det inte mycket vinst.

Företag blir det bara om de tre vanliga kraven uppfylls, dvs Varaktighet, Vinstsyfte och Självständighet.

Det betyder att om du själv tycker att det är hobby, och om du själv vill ha det som hobby, så blir det hobby.  Detta eftersom du inte har vinstsyfte, och det gäller alltså även om du har vinst. Man måste också ligga under en viss omfattning på verksamheten, inom biodling har det sedan länge funnits en praxis som säger att du kan ha kring ett dussintal kupor och ha det som hobby. Den praxisen gäller fortfarande.

Har man hobby behöver man inte deklarera biodlingen, men man ska ha papperen i ordning så att man kan ta fram dem vid behov.

Men det finns förstås möjlighet för skattemyndigheten att gå in och ändra från hobby till företag, det gör de särskilt om de tycker att inkomsterna har blivit betydande i förhållande till den personliga ekonomin.

Skattemyndigheten kan också ändra från företag till hobby, t ex om man har underskott i flera år och liten omfattning. Då godkänner de inte att det ska vara företag.

Jag har respekt för att du tycker att man ska driva det som företag, men med ett mindre antal kupor är det mer förmånligt att ha det som hobby.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #119 skrivet: 19 dec-16 kl 19:43 »
Nej, så är det inte. Inte om man inte vill det själv. Däremot är det riktigt att vinst ska tas upp. men har man en hobbyverksamhet så blir det inte mycket vinst.

Företag blir det bara om de tre vanliga kraven uppfylls, dvs Varaktighet, Vinstsyfte och Självständighet.

Det betyder att om du själv tycker att det är hobby, och om du själv vill ha det som hobby, så blir det hobby.  Detta eftersom du inte har vinstsyfte, och det gäller alltså även om du har vinst. Man måste också ligga under en viss omfattning på verksamheten, inom biodling har det sedan länge funnits en praxis som säger att du kan ha kring ett dussintal kupor och ha det som hobby. Den praxisen gäller fortfarande.

Har man hobby behöver man inte deklarera biodlingen, men man ska ha papperen i ordning så att man kan ta fram dem vid behov.

Men det finns förstås möjlighet för skattemyndigheten att gå in och ändra från hobby till företag, det gör de särskilt om de tycker att inkomsterna har blivit betydande i förhållande till den personliga ekonomin.

Skattemyndigheten kan också ändra från företag till hobby, t ex om man har underskott i flera år och liten omfattning. Då godkänner de inte att det ska vara företag.

Jag har respekt för att du tycker att man ska driva det som företag, men med ett mindre antal kupor är det mer förmånligt att ha det som hobby.


Fel, fel, fel!

Läs på, gör om, gör rätt! Men som sagt, ta inte diskussionen om skatteflykt i denna tråd, den är redan rörig nog.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser